تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۹
کارشناس تکتونیک:

تا سال ۱۴۰۹ اصفهان تبدیل به بیابان می شود

تا سال ۱۴۰۹ اصفهان تبدیل به بیابان می شود
ما ۴۵ برابر نرخ جهانی در اصفهان فرونشست داریم. خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ به وسیلهٔ جی.پی.اس‌های دو فرکانس ۲۴ ایستگاه در اصفهان نشان داد که نرخ فرونشست در شمال غرب تا شمال شرق اصفهان سرعت بیشتری پیدا کرده ...
کد خبر: ۷۶۳۳۵
ما ۴۵ برابر نرخ جهانی در اصفهان فرونشست داریم. خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ به وسیلهٔ جی.پی.اس‌های دو فرکانس ۲۴ ایستگاه در اصفهان نشان داد که نرخ فرونشست در شمال غرب تا شمال شرق اصفهان سرعت بیشتری پیدا کرده و ۱۵۸ میلیمتر را نشان داد اما این کاهش به معنای بهبود وضعیت نیست.

به گزارش معاصر، امیرحسین جعفری در رویداد ۲۴ نوشت: طبق استاندارد جهانی، ۴ میلی‌متر فرونشست در یک سال، به معنای بحران است. اصفهان در سال ۹۸، ۱۸۴ میلی‌متر را تجربه کرده است. هنوز کلمه‌ای برای توصیف این وضعیت ابداع نشده است. رضا اسلامی، به رویداد۲۴ می‌گوید مهم‌ترین دلیل فرونشست در ایران برداشت از آبخوان است و در صورت تداوم این وضعیت اصفهان بین سال‌های ۱۴۰۹ تا ۱۴۱۵ به بیابان تبدیل می‌شود.

فرونشست آثار بسیار زیان باری از خود به جا می‌گذارد و نسبت به دیگر پدیده‌های زمین‌شناسی، قابل جبران نیست. یکی از مهم‌ترین نقاطی که درگیر فرونشست شده اصفهان است. اصفهانی که آثار تاریخی بسیاری دارد و این آثار بیشتر از دیگر نقاط در معرض فرونشست و ترک خوردگی قرار دارند.

به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با رضا اسلامی، کارشناس تکتونیک، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

فرونشست در اصفهان در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟

فرونشست یک پدیده‌ی تدریجی است و مانند زلزله به یکباره اتفاق نمی‌افتد. مثلاً وقتی می‌گوییم که نرخ فرونشست اصفهان سال ۹۸ نزدیک ۱۸۴ میلیمتر بوده است، این عدد در طول یکسال رخ داده است. ممکن است برخی ماه‌ها این نرخ بیشتر و یا کمتر بوده باشد. در دنیا ۴ میلیمتر فرونشست به معنای بحران است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز