تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷

عدم توسعه کشت و زرع گیاهان دارویی؛ مرگ آرام یک فرصت طلایی

ابراهیمی ورکیانی: زیست‌بوم ایران خواستگاه ۸۰۰۰ گونه گیاه دارویی بومی است در حالیکه در حال حاضر حتی از یک صدم این ظرفیت عظیم و ملی که به‌صورت خدادادی در اختیارمان قرار دارد، استفاده نمی‌شود!
کد خبر: ۱۰۰۸۵
علی ابراهیمی ورکیانی ـ دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری و کارآفرینیمشاور ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری و کارآفرینی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت: وابستگی اقتصاد کشور به نفت طی چند دهه گذشته مانع از ظهور و بروز سایر توان‌مندی‌های و ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی کشورمان شده‌ است.

یکی از ظرفیت‌های بالقوه و البته عظیم کشورمان که می‌توان زمینه یک جهش اقتصادی بلند برای ایران را فراهم و به طبع آن، منابع سرشار ارزی را نیز نصیب کشورمان کند، "گیاهان دارویی" است؛ ایران یک از کشورهای منحصر به فرد در زمینه کشت گیاهان دارویی است چرا گه تقریبا اکثر گونه‌های گیاهان دارویی درنیا در ایران امکان کشت و تولید دارند!

زیست‌بوم ایران به‌صورت طبیعی خواستگاه 8000 گونه گیاه دارویی بومی است در حالیکه در حال حاضر حتی از یک صدم این ظرفیت عظیم و ملی که به‌صورت خدادادی در اختیارمان قرار دارد، استفاده نمی‌شود.

از سوی دیگر امروز بسیاری از کشورهایی که حتی از حداقل ظرفیت تولید گیاهان دارویی به‌صورت بالقوه برخوردار نبوده‌اند، با حرکت به سمت تولید صنعتی و فراوری گیاهان دارویی، تبدیل به قطب تولید و صادرات این محصولات شده‌اند، نمونه بارز چنین کشورهایی، "آلمان" است که طی یک دهه اخیر با سرمایه‌گذاری هوشمندانه و حرکت در مسیر تولید و فراوری گیاهان دارویی، تبدیل به یکی از قطب‌های اصلی صنعت گیاهان دارویی در سطح جهان شده است!

جالب اینکه تِرند مالی آلمان از گیاهان دارویی در سال 2016 به مرز 60 میلیارد یورو رسید در حالی که درآمد کشور ما با وجود اقلیم و پتانسیلهای لازم در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی، تنها از بخش نفتی 32 میلیارد یورو است! یعنی آلمان، دو برابر درآمد نفتی یک سال ایران فقط از طریق گیاهان دارویی درآمد داشته است!! 
انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز