تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

استیضاح ترامپ این هفته کلید می‌خورد

طبق گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هفته جاری روند تحقیقاتی را کلید می‌زند که هدف آن استیضاح رئیس‌جمهور این کشور است.
کد خبر: ۱۰۰۹۰

اخبار معاصر: رسانه آمریکایی از تحرکات یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا برای آغاز روند استیضاح «دونالد ترامپ» خبر داده است؛ مجلسی که اکثریت آن در دست دموکرات‌ها است.

چند روز بعد از انتشار خبری در رسانه وابسته به جمهوری‌خواهان در خصوص تحرکات کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق درباره پرونده جنجالی روابط غیراخلاقی رئیس‌جمهور این کشور با دو زن، حالا امروز شنبه یک شبکه نزدیک به دموکرات‌ها از آغاز روند استیضاح ترامپ توسط این کمیته خبر داده است.

شبکه «CNN» امروز گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «کمیته (امور قضایی) مجلس نمایندگان هفته آینده اقدامات رسمی برای تحقیق در خصوص استیضاح را انجام می‌دهد».

طبق این گزارش، «کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان (آمریکا) هفته آینده قطعنامه‌ای را به رای می‌گذارد که رویه مورد نیاز برای تحقیقی را هموار می‌کند؛ قطعنامه‌ای که به طور فعال حرکت به سمت استیضاح رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را بررسی می‌کند».

سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از «چندین منبع مطلع» منتشر کرده است.

بنا بر این گزارش، احتمالا چهارشنبه این رای گیری در کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا انجام می‌شود و با تصویب آن زمینه مورد نیاز برای تحقیق و برگزاری جلسات استماع در زمینه استیضاح ترامپ هموار می‌شود.
ذکر این توضیح لازم است که در تقویم میلادی، دوشنبه ابتدای هفته و یکشنبه  انتهای هفته است.

سی‌ان‌ان نوشت: «احتمال می‌رود که رویه سال ۱۹۷۴ کمیته (امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا) برای رویه استیضاح ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت دنبال شود».

*«ریچارد نیکسون» سی‌وهفتمین رئیس‌جمهور آمریکا بعد از جنجال‌ها درباره رسوایی «واترگیت» و در حالی که کنگره آمریکا در تدارک برای استیضاح او بود، نهم آگوست ۱۹۷۴ (۱۸ مرداد ۱۳۵۳) استعفا داد و تبدیل به اولین و تنها رئیس‌جمهور مستعفی آمریکا شد.*

منابع مطلع آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند، مفاد قطعنامه پیشنهادی به کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به «جری ندلر» رئیس دموکرات این کمیته اختیار لازم برای برگزاری جلسات استماع درباره استیضاح را چه در سطح کل اعضای کمیته یا در سطح کمیته‌های فرعی می‌دهد.

انتشار این خبر در حالی صورت گرفته که پیشتر طبق گزارش روزنامه «واشنگتن پُست»، کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد از افراد درگیر در پرونده روابط غیراخلاقی ترامپ با «استورمی دنیلز» هنرپیشه فیلم‌های مستهجن بخواهد در جلسات تحقیق و استماع شرکت کنند.

با توجه به ترکیب کنونی کنگره آمریکا و تسلط جمهوری‌خواهان بر اکثریت کرسی‌های مجلس سنای این کشور،  استیضاح ترامپ اگر غیرممکن نباشد اما بعیدبه نظر می‌رسد.

طبق قوانین آمریکا استیضاح از دو طریق زیر قابل انجام شدن است:

۱- اعلام جرم دیوان عالی فدرال آمریکا علیه رئیس‌جمهور یا دیگر از مقامات رسمی کشور و درخواست آن از کنگره برای استیضاح ۲- وارد عمل شدن مستقیم کنگره آمریکا و اعلام جرم آن علیه رئیس‌جمهور یا دیگر مقام‌های رسمی کشور.

برای شروع استیضاح به هر یک از این روش، ابتدا باید استیضاح به تصویب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا برسد، سپس این مجلس از مجلس سنای آمریکا درخواست می‌کند دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند.

در واقع مجلس سنای آمریکا به یک دادگاه تبدیل می‌شود و سناتورها هر یک نقش دادستان را ایفا می‌کنند. در این جلسات، رئیس دیوان عالی فدرال این دادگاه را اداره می‌کند و متهم باید در مقابل اتهامات از خود دفاع کند. پس از شنیدن دفاعیات طرفین، اتهام به رأی گذاشته می‌شود و اگر اکثریت سناتورها رأی به مجرمیت بدهند، رئیس‌جمهور یا دیگر مقام دولتی، از کار برکنار خواهد شد.

ترکیب مجلس سنای ۱۰۰ نفره آمریکا بدین شکل است: ۵۳ سناتور جمهوری‌خواه، ۴۵ سناتور دموکرات و ۲ سناتور مستقل.

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز