تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

بن سلمان مسئولیت قتل خاشقجی را گردن گرفت

ولیعهد سعودی برای نخستین بار درباره نقش خود در قتل روزنامه نگار منتقد عربستان در سفارت این کشور در استانبول صحبت کرد
کد خبر: ۱۰۲۹۵
اخبار معاصر: پایگاه اینترنتی پی بی اس در مصاحبه‌ای اختصاصی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نوشت: بن سلمان برای نخستین بار درباره نقش خود در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در سفارت این کشور در استانبول صحبت کرد.
به موجب این گزارش با گذشت حدود یکسال از قتل تکان دهنده جمال خاشقجی، ولیعهد عربستان در مصاحبه با پی بی اس گفت: تمام مسئولیت قتل وی را بر عهده می‌گیرد، زیرا این اتفاق در دوره مسئولیت وی روی داده است. این در حالیست که محمد بن سلمان تاکنون درباره نقش خود در این عملیات که سیا در گزارش خود تاکید کرده بود وی دستور آن را صادر کرده است، سکوت اختیار کرده بود. ولی بن سلمان در مصاحبه تازه منتشر شده با مارتین اسمیت خبرنگار فرانت لاین برای نخستین بار درباره نقش خود در این ماجرا صحبت کرده و گفته این قتل در دوره مسئولیتش روی داده است.
بن سلمان به اسمیت گفت: بالاخره این کار در دوره مسئولیت من روی داد و من همه مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرم.
درعین حال بن سلمان تاکید کرد وی به هیچ وجه از آن اطلاع نداشته است.
ولیعهد عربستان در پاسخ به پرسشی که چگونه این قتل می‌تواند بدون اطلاع وی روی داده باشد گفت: ما بیست میلیون جمعیت داریم. ما ۳ میلیون کارمند دولت داریم.
بن سلمان با اشاره به تیم پانزده نفره‌ای که گفته می‌شود پشت پرده اجرای عملیات قتل خاشقجی بوده اند و با جت‌های خصوصی دولت سعودی وارد استانبول شده اند گفت: آن‌ها می‌توانند سوار یکی از هواپیما‌ها شده باشند. من مقامات و وزیرانی دارم که آن‌ها امور را پیگیری می‌کنند و مسئول رسیدگی به اینگونه مسائل هستند. آن‌ها برای انجام این کار‌ها اختیار دارند.
اظهارات ولیعهد سعودی در مصاحبه با اسمیت که سالهاست مسائل منطقه خاورمیانه را پوشش می‌دهد، تنها یکی از یک رشته گزارش‌های جدید وی درباره محمد بن سلمان به شمار می‌رود.
این گزارش مستند که در آستانه نخستین سالگرد درگذشت خاشقجی منتشر می‌شود؛ همچنین در بردارنده یک رشته فیلم مصاحبه‌های هرگز دیده نشده فرانت لاین با خاشقجی است که در تشریح اینکه چرا وی از یک حامی محمد بن سلمان به یک چهره منتقد او تبدیل شد، زوایای بیشتری را فاش می‌کند.
خاشقجی چند ماه قبل از مرگش به اسمیت گفته بود: من نمی‌خواهم یک چهره مخالف باشم، ولی در عین حال نمی‌خواهم به کشورم بازگردم و بار دیگر حرفی نزنم و دوباره سکوت کنم.
مستند پی بی اس در این باره قرار است هفته آینده پخش شود.
قتل خاشقجی خشم بین المللی را برانگیخت و وجهه ولیعهد عربستان را مخدوش ساخت و طرح‌های جاه طلبانه وی را برای متنوع سازی اقتصاد عربستان به خطر انداخت. بن سلمان از آن زمان تاکنون به آمریکا یا اروپا سفر نکرده است.
پایگاه اینترنتی عربی ۲۱ با انتشار تصاویری، گزارش داد: مارتین اسمیت مجری برنامه فرانت لاین گفت: دسامبر ۲۰۱۸، در میدان مسابقه خودرو‌های برقی در ریاض با بن سلمان گفتگو کردم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز