تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

دانشگاه شریف، پلی برای مهاجرت/ آموزش رایگان اپلای به دانشجویان جدیدالورود!

مجری مراسم استقبال از نودانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، حرکت عجیبی در ادامه برنامه انجام داد که کاملاً مغایر با اهداف و مأموریت دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های سطح یک در شرایط تحریم است.
کد خبر: ۱۰۲۹۸

اخبار معاصر: دانشگاه صنعتی شریف به سنت هر سال و به رسم دانشگاه‌های بزرگ کشور، مراسم استقبال از دانشجویان ورودی سال تحصیلی جدید را در نخستین روزهای ماه مهر برگزار کرد تا به نودانشجویان خود خوش‌آمد بگوید. حدود ۲هزار دانشجوی ترم‌اولی همراه با خانواده‌های خود به محبوب‌ترین دانشگاه ایران بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آمدند تا اطلاعات بیشتری از محل تحصیل جدیدشان کسب کنند و البته شاهد برنامه‌های متنوعی باشند.

محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از جمله سخنرانان مراسم بودند که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مزایای یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایران صحبت کردند. فتوحی به انتخاب دانشگاه صنعتی شریف توسط 97 درصد رتبه‌های برتر کنکور ریاضی در سال 98 اشاره کرد و این دانشگاه را مرجع علمی در سطح بین‌المللی دانست؛ اما مجری مراسم استقبال از نودانشجویان، حرکت عجیبی در ادامه برنامه انجام داد که کاملاً مغایر با اهداف و مأموریت دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های سطح یک در شرایط تحریم است.

یکی از دانشجویان قدیمی دانشگاه صنعتی شریف، اجرای مراسم را برعهده گرفته و سعی داشت فضای دانشگاه را به دانشجویان جدید بشناساند؛ اما به‌یکباره تصمیم گرفت از تعداد افراد مایل به انجام «Apply» آمارگیری کند. وی پشت تریبون از نودانشجویان پرسید: «چند نفر از شما به فکر اپلای کردن هستید؟!» تعداد قابل توجهی از دانشجویان ترم‌اولی، دست خود را به نشانه پاسخ مثبت، بالا بردند. البته مجری مراسم معتقد بود در آینده، دست تعدادی از دانشجویان دیگر نیز بالا خواهد رفت و افراد بیشتری برای اپلای، اقدام می‌کنند.

دانشگاه شریف، پلی برای مهاجرت/ آموزش رایگان اپلای به دانشجویان جدیدالورود!

اندر مزایای مهاجرت

ماجرا به همین‌جا ختم نشد، مجری برنامه در اقدامی قابل تأمل خبر از برقراری ارتباط تصویری با دو نخبه ایرانی ساکن آمریکا داد؛ زوجی که پیش‌تر در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف تحصیل می‌کردند و اکنون در ایالت ایلینوی ساکن هستند. مصاحبه مجری مراسم با محمد حامدی‌راد و زهرا شمسی روی پرده بزرگ داخل سالن جباری دانشگاه صنعتی شریف به‌صورت زنده برای دانشجویان پخش شد و آن دو از شرایط ایده‌آل زندگی در آمریکا صحبت کردند؛ مخاطبان دو نخبه ایرانی، جوانانی 18 ساله بودند که تمام زمان و تمرکز خود را برای قبولی در معتبرترین دانشگاه فنی و مهندسی ایران گذاشته و شاید تعدادی از آنها حتی با واژه «اپلای» بیگانه بودند و تمایل داشتند در کشورشان بمانند.

به‌طور مثال یکی از دانشجویان حاضر در مراسم که رتبه‌ای بین 500 تا 550 کسب کرده و دانشجوی رشته متالورژی دانشگاه صنعتی شریف بود، به خبرنگار ایسکانیوز گفت: «رفتن به خارج از کشور، کلی پول می‌خواهد و من بچه پایین‌شهر هستم». طرح مسئله توسط مجری برنامه و توصیه‌های نخبه‌های خارج‌نشین، حداقل دغدغه‌ای ذهنی را در ذهن دانشجوی متالورژی و دیگر دانشجویانی ایجاد کرد که شاید مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته را امری بعید می‌دانستند؛ اما اکنون با کمی جست‌وجو با مفاهیمی مانند «full fund» آشنا می‌شوند و دیگر می‌دانند امکان تحصیل بدون شهریه در خارج از کشور وجود دارد و در صورت احراز شرایط لازم، حتی مبلغی برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاهی معتبر بیرون از ایران به او پرداخت می‌شود.

دانشگاه شریف، پلی برای مهاجرت/ آموزش رایگان اپلای به دانشجویان جدیدالورود!

این دو نخبه که به‌تازگی با یکدیگر ازدواج کرده‌اند، یازده سال پیش دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بوده‌اند و چند سالی است برای ادامه زندگی راهی آمریکا شده‌اند. شمسی حالا در گوگل، مشغول به کار است و به زعم مجری مراسم، امکان استخدام در چنین شرکت معتبری برای هر فردی میسر نیست.

مجری مراسم به همین‌جا قناعت نکرد و در ادامه از زوج نخبه پرسید چه روندی را طی کردند تا از دانشجوی ورودی جدید به دانشجویی اپلای‌کرده تبدیل شوند و از جوانانی 18 ساله به چنین مقامی برسند که در دانشگاه ایلینوی تدریس کنند؛ ارزش‌گذاری در بالاترین حد ممکن برای دانشگاهی خارجی و القای ناخودآگاه برتری زندگی و تحصیل در آمریکا نسبت به ایران. وی در آخر از زوج نخبه خواست تفاوت زندگی در ایران و خارج از کشور را برای نودانشجویان شرح دهند و البته از امتیازات دانشجویی در ایران نیز بگویند که حالا حسرت نداشتنش را می‌خورند!

پخش مصاحبه با دو نخبه‌ای که اکنون در یکی از ایالت‌های آمریکا، زندگی مرفهی دارند، چه پیام مثبتی برای نودانشجویان دانشگاه صنعتی شریف داشت؛ جز این‌که زیبایی‌های تحصیل و زندگی در خارج از کشور را برای آنها به تصویر کشید و برای دانشجویان ترم‌اولی که شاید قصد ادامه تحصیل و خدمت به کشورشان داشتند، جلسه آموزشی رایگانی از زیر و بم اپلای برگزار کرد؟

در شرایطی که ایران زیر شدیدترین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی قرار دارد، نیاز به ماندگارسازی نخبگان و متخصصان ایرانی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و حتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری بنیاد ملی نخبگان، طرح بازگشت نخبگان را کلید زده تا تحصیل‌کردگان ایرانی خارج از ایران را نیز برای کمک به پیشرفت و توسعه کشور بازگرداند؛ اما در چنین شرایطی برای دانشجویان ورودی جدید یکی از دانشگاه‌های معتبر ایران که محبوبیت زیادی بین غربی‌ها برای جذب دانشجویان نخبه‌اش دارد، به‌صورت غیر مستقیم از مزایای مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور صحبت می‌کنند.



منبع: ایسکانیوز

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز