تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹

« با زندگی مردم چه کردیم؟»| فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر شدند

کارنامه دولت اعتدال گرایان و اصلاح طلبان، فقیرتر شدن فقرا و ثروتمندتر شدن اغنیا را عیان می کند.
کد خبر: ۱۰۳۳۳

اخبار معاصر: دولت حسن روحانی در سالهای 92 و 96 با حمایت ویژه اصلاح طلبان روی کار آمده ولی علیرغم اینکه مطالبه اصلی مردم از این دولت و جریان سیاسی منتسب به آنها اصلاح امور در حوزه اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی بوده، طی سالهای اخیر نه تنها مشکلات معیشتی مردم کم نشده بلکه بر گرفتاری های اقتصاد و مردم افزوده شد، و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان باید امروز پس از 6 سال حاکمیت پاسخگوی ناکارآمدی های خود باشند.

6 سال گذشته درحالی سپری شد که اقتصاد کشورمان به دلیل اعمال سیاست های نادرست و چشم انتظاری برای ارتباط با غرب، دستخوش نوسانات و تکانه های شدیدی شد که حاصل آن افزایش تورم و بیکاری به همراه رشد افسار گسیخته قیمت‌ها و در نهایت افزایش فقر و شکاف طبقاتی در جامعه بود.

رشد شتابان قیمت ها در بازار بخصوص قیمت ارز طی سال های اخیر موجب شد تا قیمت تمامی کالاها و خدمات در اقتصاد ایران افزایش چشم گیری داشته باشد اما در مقابل حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان تغییر چندانی نداشته باشد. ضمن اینکه نوسانات شدید و تکانه های ارزی تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و بعضاً بزرگ را نیز به همراه داشت و همین امر به افزایش بیکاری در جامعه دامن زد.

اتفاقات مختلف در اقتصاد ایران که برگرفته از سیاست های دولت روحانی بود موجب شد تا شکاف طبقاتی بین دهک های مختلف در آمدی افزایش یابد و به قول معروف گرانی دلار و سایر نوسانات اقتصادی باعث شد تا پول روی پول پولدارها بیاید و فقیرها فقیرتر شوند.

آمارهای مرکز آمار ایران در رابطه با ضریب جینی نشان می‌دهد علیرغم هدف گذاری برنامه ششم برای کاهش فاصله طبقاتی و عادلانه شدن توزیع درآمدها این ضریب در حال افزایش بوده و طبعاً فاصله طبقاتی نیز بیشتر شد. هرچه ضریب جینی بالاتر رود به معنای ناعادلانه‌تر شدن توزیع درآمد در کشور است، یعنی سهم پولدارها از اقتصاد، بیشتر و سهم فقرا کمتر می‌شود.

شاخص ضریب جینی در سال 97 به روایت آمارهای رسمی مرکز آمار، به بدترین وضعیت خود در دهه 90 رسید. شاخص ضریب جینی در سال گذشته 0.409 اعلام شد که بالاترین رقم نسبت به سال‌های قبل بوده است.

گفتنی است، طی سالهای گذشته ضریب جینی در خیلی از سالها بالاتر رفته که بیانگر افزایش نابرابری درآمدی و شکاف طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه است. سال 92 در ابتدای دولت یازدهم شاخص ضریب جینی 0.365 بود که پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر محسوب می‌شد.

ولی آنطور که آمارهای رسمی روایت می کند، بعد از اعمال سیاست های اقتصادی نادرست و عملاً دست روی دست گذاشتن برای حل مشکلات اقتصادی، شاخص های اقتصادی نیز ناچار به نمایش حال زار اقتصاد و معاش مردم شدند؛ اقتصاددانان معتقدند، سیاست‌های اقتصادی اخیر موجب افزایش ضریب جینی شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس هم سال گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی‌شده بود تا پایان سال 97 بین 23 تا 40 درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق بروند. آمارهای منتشرشده بیانگر آن است که حتی سال 95 که رشد اقتصادی کشور دورقمی اعلام شد، ضریب جینی افزایش یافت.

به جهت ناکارآمدی سیاست‌های دولت، در سال‌های اخیر ضریب جینی که ازجمله شاخص‌های اندازه‌گیری فاصله یا شکاف طبقاتی، با رشد بسیار چشمگیر از حدود 0.37 در سال 90 به 0.4132 در سال 97 رسیده که این میزان در 16 سال اخیر (از سال 82 به بعد) امری بی‌سابقه است.

طی چهار دهه کمترین مقدار شاخص ضریب جینی مربوط به سال 90 است که ضریب جینی به 0.3750 رسیده بود. بر این اساس نابرابری و شکاف طبقاتی در دولت روحانی به بیشترین مقدار خود در 16 سال اخیر رسیده است.

همچنین بررسی‌های تطبیقی نشان می‌دهد ایران در شاخص ضریب جینی در سال‌های 2013 و 2014 در رتبه 67 جهان قرار داشته که طی چهارسال اخیر با سقوط هفت‌پله‌ای، در سال 2018 به رتبه 75 جهان تنزل پیدا کرده است.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز