تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸

#رئیسی_متشکریم

هر چند که هنوز وضعیت اصلاح نشده ولی ادامه آن می تواند باور ناصواب قبلی را این گونه اصلاح کند که "اگر بخواهیم به بیت المال دست درازی کنیم، سراغ مان خواهند آمد و مجازات می شویم؛ ما که از اکبر طبری و جعبه سیاه پتروشیمی و نزدیکان فلان مقام ارشد و مدیران خودروسازی های مطرح کشور و ... بزرگ ترین و ذی نفوذ تر نیسیتم."
کد خبر: ۱۰۳۴۳

#رئیسی_متشکریم

اخبار معاصر: این چند عدد و خبر را بخوانید:

4000 میلیارد تومان فرار مالیاتی با پیگیری قوه قضاییه به صندوق بیت المال برگشت.

1800 میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شد.

800 میلیارد تومان از اموال آستان قدس به این نهاد برگشت.

3000 میلیارد از بدهی‌های بانکی بازگشت داده شد.

2300 میلیارد تومان در پرونده امیر منصور آریا وصول شد.

178 هزار هکتار زمین -معادل 11000 میلیارد تومان- در 20 استان به مالکان و نهادهای متولی بازگردانده شد.

این ها -که تنها بخشی از عملکرد قوه قضائیه در چند ماه اخیر است -  تنها چند عدد معمولی نیستند؛ بازگشت این ارقام کلان به بیت المال و صاحبان اموال، صرفاً نتیجه یک پروسه عادی قضایی هم نیستند، بلکه محصول یک اراده جدی و جدید در رأس قوه قضائیه اند: عزمی برای مبارزه با فساد و مفسدان.

هر چند تمام رؤسای پیشین قوه قضائیه بر مبارزه با فساد و مفسدان تأکید می کردند ولی باید گفت که هیچ کدام شان تا به امروز به اندازه رئیس کنونی قوه قضائیه در این زمینه، کار عملی انجام نداده اند.
گفته می شود حجه الاسلام رئیسی موافق پذیرش ریاست قوه قضائیه نبود ولی بعد از جلسه با مقام معظم رهبری که در آن رهبری حمایت خود را از "فساد ستیزی بی مرز" اعلام و در خصوص این حمایت به وی اطمینان دادند، این سمت را پذیرفت.

امیدها به رئیسی و فساد ستیزی اش زمانی  پر رنگ و جدی شد که صدای مبارزه با فساد از یک قدمی اتاق رئیس پیشین قوه قضائیه شنیده شد و اکبر طبری که گفته می شود پشت پرده بسیاری از فسادهای کلان در قوه قضائیه و جاهای دیگر بوده است، بی هیچ مماشاتی دستگیر شد. او از نزدیکان آملی لاریجانی بود و سالیان دراز در قوه قضائیه، نفوذ بی حد و حصر داشت.

خود رئیسی درباره فساد لانه کرده در قوه قضائیه می گوید: "در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت آور است؛ از آپارتمان‌های 600 متری گرفته تا ویلاهای 4000 متری در شمال که در نوع خود کم نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است."

#رئیسی_متشکریم

یکی دیگر از اقداماتی که امید به فسادستیزی توسط قوه قضائیه را تقویت کرده، دستگیری باندی در پتروشیمی است که یکی از آنها به جعبه سیاه این صنعت معروف است. برخی منابع می گویند که وی در خانه خود همواره صدها هزار دلار پول نقد داشته و می کوشیده افراد مختلف را که برای نظارت بر علمکرد او مأموریت داشته اند نقداً و فی المجلس بخرد!
او بر میلیاردها دلار تراکنش مالی پتروشیمی سیطره داشته و تاسیس شرکت های کاغذی و تصاحب شرکت های واقعی متعلق به بیت المال از تخصص های او بوده است. 

برخورد با دانه درشت ها که سال ها شعار و آرزو بوده، اینک مصداق های واقعی پیدا کرده است و در این مطلب همین قدر می توان گفت که اگر دو پرونده طبری و جعبه سیاه پتروشیمی به سرانجام برسد، احتمالاً با بزرگ ترین و بی نظیرترین پرونده فساد مالی مواجه خواهیم بود؛ هم از نظر مالی و هم از منظرکشف شبکه های فساد و به پایین کشیده شدن برخی نام های بزرگ!

مهم ترین نتیجه رویکرد کنونی، ناامن شدن فضای کشور برای مفسدان است. تا قبل از این باور رایج به ویژه در نهادهای متعلق به بخش عمومی این بود که دزدی و اختلاس و سوء استفاده پدیده هایی عادی و بی کیفر هستند و هر کس که بتواند و از خدا نترسد، بهتر است یا حیف کند یا میل.
هر چند که هنوز وضعیت اصلاح نشده ولی ادامه آن می تواند باور ناصواب قبلی را این گونه اصلاح کند که "اگر بخواهیم به بیت المال دست درازی کنیم، سراغ مان خواهند آمد و مجازات می شویم؛ ما که از اکبر طبری و جعبه سیاه پتروشیمی و نزدیکان فلان مقام ارشد و مدیران خودروسازی های مطرح کشور و ... بزرگ ترین و ذی نفوذ تر نیسیتم."

علاوه بر همه این ها، رویکردهایی مانند پیگیری سیاست حبس زدایی، دستور به تجدید نظر در آرای پرونده هفت تپه، نشست های تخصصی با گروه های مختلف اجتماعی و شنیدن حرف آنها، تعامل با رسانه ها، اعزام گروه های ویژه بازرسی به استان ها و برخورد سریع با متخلفان در دادگستری ها و نهادهای دیگر، تدوین لایحه حفظ امنیت بانوان، پایین آمدن از برج عاج دفتر ریاست و حضور میدانی رئیس قوه قضائیه، تمرکز سخنان و مواضع بر قوه قضائیه و پرهیز از پراکنده گویی و ... نقاط قوتی هستند که باید تقویت شان کرد.

البته آنچه گفته شد به معنای فقدان ضعف نیست و هنوز کارهای بسیاری در قوه قضائیه بر زمین مانده است و اصلاحات جدی تری نیاز است اما اگر بخواهیم ملی نگاه کنیم و از تنگ نظری های جناحی بپرهیزیم، باید بگوییم که کمتر مدیری در جمهوری اسلامی در مدت کوتاهی این همه دستاورد مثبت داشته است.

وقتی روحانی بر سر کار آمد و برخی رویکردهای اصلاحی را پیشه کرد، با #روحانی_متشکریم کارهایش را ستودیم و قدردانی کردیم. اگر آن تشکر از سر جناح بازی بود، اینک نباید کارهای خوب رئیسی را پر رنگ کنیم ولی اگر آن زمان "کار خوب" را تقدیر کردیم و نه صرفاً "فرد سیاسی" مورد نظرمان را ، اینک نیز باید بر سبیل انصاف اقدامات خوبی که در عرصه قضایی کشورمان رخ می دهد را بستاییم و از کسی که این اصلاحات را پیش می برد قدردانی کنیم و بگوییم: #رئیسی_متشکریم .

امید که اصلاحات رئیس قوه قضائیه به سرنوشت اصلاحات رئیس قوه مجریه دچار نشود و ابتر نماند!
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز