تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

برنامه برای پرتاب ماهواره‌های ایرانی/ به دنبال دیپلماسی با کشورهای منطقه هستیم

رئیس سازمان فضایی ایران برنامه‌های این سازمان برای پرتاب ماهواره‌های ایرانی را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۳۸۸
اخبار معاصر: مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که صبح امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: هفته جهانی فضا فرصتی برای ترویج کاربردهای فناوری فضایی و‌بیان نصش این علم در توسعه جوامع است.
وی افزود: در هفته جهانی فضا ۷۶ رویداد و امسال ۳۶۲ رویداد برگزار می شود که این موضوع بیانگر نشاطی است که در این حوزه به وجود آمده است، ۲ فضانورد قهرمان از کشور روسیه و‌ ترکیه امروز در این رویداد مهمان ما هستند و این هفته فرصتی برای گزارش اقدامات است
وی ادامه داد: سال گذشته تلاش کردیم تا ۲ ماهواره در مدار قرار بگیرد خوشبختانه پیام در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر لحظاتی قرار گرفت.
براری گفت: امسال در سه ماه آینده سه ماهواره تکمیل می شود، در حوزه پرتابگر هم قراردادها منعقد شده و همواره در آمریکا پرتابگر ۴۳ ماهواره پرتاب شد که ۶۲ درصد در مدار قرار نگرفت و این موضوع یک موضوع رایج است، این موضوع در سازمان هوافضا بررسی شد و در صد پرتاب ماهواره و قرار گرفتن ان در مدار ۴۰ درصد اعلام شد که عدد مناسبی است.
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ۲ پرتابگر ما در ماه‌های آینده آماده می شود و علاوه بر پرتابگر میخواهیم سه ماهواره مکعبی را نیز پرتاب کنیم، امسال سه ماهواره داریم که بنا شده دو نمونه ماهواره ظفر آماده شود و ماهواره پارس ۱ و سنجش از دور با دقت ۱۵ متر را آماده می کنند، ماهواره ناهید ۱ آماده شده و بناشده در مدار ۲۵۰ کیلومتر قرار بگیرد، سال آینده هم ساخت دو ماهواره را در دستور کار داریم.
وی درباره صنعتی سازی گفت: ۲ مناقصه برگزار کردیم و ۸ کنسرسیوم برای ماهواره راداری و ۶ کنسرسیوم برای ماهواره اپتیکی شرکت کردند.
براری گفت: امسال اجرای عملیات ۲ تا ایستگاه ماهواره ای در سلماس و چناران را داریم علاوه بر این در تلاشیم که دریافت آنلاین ماهواره ها را افزایش دهیم، برای دریافت انلاین از ۱۲ ماهواره را داریم و بنا شده تا داده ها به صورت رایگان در اختیار کسب و کارها قرار بگیرد سال گذشته، چندین توسعه ازمایشگاهی داشتیم.
وی گفت: موقعیت یابی، نجوم و سامانه های ترکیبی سه سرفصلی است که در برنامه ششم توسعه نیست ولی ما فعالیت هایی برای انجام آن شروع کردیم همچنین عدم تصدی گری و بسترسازی برای ورود بخش خصوصی را در برنامه ها داریم.
براری تصریح کرد: جلسات جدی با بخش خصوصی داشتیم و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت این حوزه باشیم، از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت می کنم تا در این عرصه مشارکت کنند چون در دنیا ۷۶ درصد این حوزه به دست بخش خصوصی است.
براری گفت: مهمترین دغدغه ما این است که با کشورهای منطقه و پیشرو دیپلماسی داشته باشیم توافقات خوبی صورت گرفته و سه دانشگاه ایران در ساخت یک منظومه مشارکت دارند. 
وی گفت: حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی برای ما اهمیت دارد و توانستیم سند ats را پایان دهیم و‌ منافع ایران در آن لحاظ شود و با اپسکو ۲ کارگاه بین المللی برگزار کردیم. انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ماهواره ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار روز