تهران ۶.۹۹° كمينه ۵.۷۹°  بیشینه ۶.۹۹°
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

سه تحلیلگر آمریکایی و انگلیسی از نقش سفارتخانه‌های غربی در ناآرامی‌های عراق می‌گویند

یک تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن بر این باور است که سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در کشور عراق در حال سوء استفاده از شرایط بد اقتصادی عراق پس از شکست داعش هستند.
کد خبر: ۱۰۳۹۵

اخبار معاصر: "رودنی شکسپیر" تحلیلگر بریتانیایی در مصاحبه با تسنیم تاکید کرد: سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در کشور عراق در حال سوء استفاده از شرایط بد و نامناسب اقتصادی عراق پس از شکست تروریست‌های داعش هستند و عمداً به مشکلات در این کشور دامن می‌زنند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره عوامل اصلی گسترش ناآرامی‌ها در عراق که منجر به کشته شدن تعدادی از مردم شده است، افزود: اگر فرصت‌های شغلی کافی وجود نداشته باشد باید نوعی از درآمد اساسی وجود داشته باشد. بله سفارتخانه‌های خارجی - آمریکا، انگلیس و هلند - عمداً در حال تشدید مشکلات و چالش‌ها هستند ولی انجام این اقدامات همواره زمانی که مردم از نظر اقتصادی در امنیت قرار نداشته باشند، سهل و آسان است. همه نیروهای آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی باید بیرون رانده شوند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه از این مساله ابراز تاسف کرد که اعتراضات مداوم در این کشور به خشونت کشیده شده است. وی در این باره گفته است که آماده دیدار با نمایندگان معترضان و مذاکره درباره درخواست‌های آنها است.

وی افزود: برخی عناصر خاص توانسته‌اند تا اعتراضات مردم عراق را از مسیر آرام و صلح آمیز آن خارج کنند.

اعتراضات عراق در شرایطی است که میلیون‌ها زائر برای شرکت در مراسم اربعین قصد سفر به شهرهای کربلا و نجف را دارند.

«کوین بارت» نویسنده و تحلیلگر سیاسی از مادیسون نیز در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: در شرایطی که عراق باثبات‌تر می‌شود و در حال بازسازی زیرساخت‌ها و منابع مالی‌اش است، استقلال بیشتری هم پیدا می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: یک عراق مستقل در نهایت به سوی محور مقاومت در برابر امپریالیسم و صهیونیسم حرکت خواهد کرد و به این محور ملحق خواهد شد، آن هم به 2 دلیل: نخست این که جمعیت عراق که عمدتا شیعه هستند، علایق و ریشه‌های فرهنگی و دینی دیرینه‌ای با سایر اعضای محور مقاومت دارند و دوم و مهمتر آن که، اگر عراق به مسیر استفاده از منابعش برای بهره بردن مردم این کشور بازگردد، در نهایت باید نیروهای خارجی مداخله‌گر را از این کشور بیرون کند. و تنها کشورهایی که در این زمینه و برای دستیابی به این هدف حاضر به همکاری با عراق خواهند بود تا اشغالگران را از این کشور بیرون کند، کشورهای عضو محور مقاومت هستند.

بارت در ادامه اظهار داشت: جنگ طراحی شده توسط آمریکا و صهیونیست‌ها با هدف بی ثبات کردن عراق است. اشغالگران وانمود به مقابله با تروریسم می‌کنند. آنها وانمود می‌کنند که در حال همکاری برای برقراری ثبات هستند. ولی در حالی که یک طرف ائتلاف اشغالگری به رهبری آمریکا در ظاهر به دولت عراق برای مقابله با تروریست‌های تکفیری کمک می‌کند، ولی طرف دیگر این ائتلاف در حال حمایت از تروریسم است. امروز به نظر می‌رسد که آنها در حال تغییر راهبرد نظامی خود به یک راهبرد سیاسی در عراق هستند تا با ایجاد اختلاف و دو دستگی به اهداف خود برسند، از طریق حمایت از اعتراضات شبیه انقلاب رنگین برای بی ثبات نگه داشتن عراق و ناتوانی مقام‌های این کشور برای دستیابی به استقلال.

«دنیس التر» تحلیلگر سیاسی مستقر در کالیفرنیا نیز در این باره گفت: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و سایر کشورهای غربی سابقه طولانی و دیرینه‌ای در دخالت در امور داخلی کشورهایی دارند که قصد کنترل آنها را از طریق اعتراضات ضد دولتی دارند. آنها سعی در بی ثبات کردن کشورهای هدف دارند به این امید که اولویت‌های مورد نظر خود را در منطقه اجرا کرده و نفوذ سیاسی خود را گسترش دهند.

وی افزود: ایران اخیراً متعهد شده است تا حمایت بیشتری از بازسازی عراق پس از شکست تروریست‌های داعش به عمل آورد و آمریکا و متحدانش قصد تخریب این روابط دوستانه را دارند و آشوب‌های اخیر نیز می‌تواند اقدامی برای تخریب تلاش‌های دولت عراق برای بازسازی کشور باشد. یک عراق شکست خورده در خدمت منافع امپریالیسم آمریکا در تلاش‌هایش برای مهار نفوذ ایران در منطقه خواهد بود.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
برچسب ها : اربعین حسینی عراق
ارسال نظر

آخرین اخبار روز