تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

سازمان ملل: عملیات ترکیه در سوریه ۱۰۰ هزار نفر را آواره کرده است

سازمان ملل متحد روز جمعه از آواره شدن نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در پی عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه خبر داده است.
کد خبر: ۱۰۴۴۱

اخبار معاصر: سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد حدود ۱۰۰ هزار نفر در شمال سوریه بعد از عملیات ترکیه در این منطقه آواره شده‌اند. 

در بیانیه سازمان ملل متحد گفته شده شمار افرادی که در حال اسکان در پناه‌گاه‌ها و مدارس هستند رو به افزایش است.

پیش از این برنامه جهانی غذا اعلام کرده بود عملیات ترکیه باعث شده ۷۰ هزار نفر از ساکنان شهرهای «رأس العین» (استان حسکه) و «تل ابیض» (استان رقه) آواره شوند.

سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرده که تنها بیمارستان موجود در «تل ابیض»، با توجه به اینکه کارکنان آن مجبور به فرار شده‌اند روز جمعه بسته شده است.

کاخ سفید این هفته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه (۱۷ شهریورماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه  «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

در بیانیه کاخ سفید عنوان شده بود که ترکیه پذیرفته چند هزار عضو داعش را که در ماه‌های گذشته اسیر شده‌اند و حالا در اختیار آمریکا و کردها قرار دارند، تحویل بگیرد. اغلب این افراد اتباع اروپا هستند، اما با وجود درخواست مکرر ترامپ، سران کشورهای اروپایی از پذیرش و محاکمه آن‌ها خودداری کرده‌اند. ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که ممکن است این اسرا را آزاد کند.

ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.


انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
برچسب ها : سوریه سازمان ملل
ارسال نظر

آخرین اخبار روز