تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
ترانزیت کالا از ایران رونق می‌گیرد

امضای توافقنامه تجاری بین ‌ایران، هندوستان و افغانستان

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران از امضای توافقنامه تجاری بین ‌ایران، هندوستان و افغانستان خبر داد و گفت: این توافقنامه ‌با هدف بهبود و ارتقاء وضعیت ترانزیت کالا امضا شده است.
کد خبر: ۱۰۴۴۲

اخبار معاصر: محمد راستاد یکی از اهداف تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ایجاد موانع بر سرراه تجارت و حمل و نقل دریایی دانست و اظهار داشت: در این راستا خوشبختانه با اتکا به توان داخلی و ظرفیت‌های موجود در کشور به خوبی فرایندهای حمل و نقل تجارت دریایی تداوم داده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، موید این مهم را روند رو به رشد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر دانست و تصریح کرد: از سوی دیگر تمام طرح‌های توسعه‌ای کشور هم برای زیربناهای بندری و هم برای تجهیزات بنادر با قوت خود در حال اجراست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مهم‌ترین طرح توسعه بنادر کشور را توسعه فاز سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی دانست  و خاطر‌نشان کرد: این طرح با اعتباری افزون بر 1000 میلیارد تومان در حال اجرا‌ست و انتظار می‌رود در بازه زمان پیش بینی شده یعنی تا سال 1400 تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

راستاد با بیان اینکه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است گفت: مرحله نخست توسعه این بندر انجام شده و اکنون مراحل تجهیز آن طی می‌شود که بندر چابهار نقش مهم و حیاتی در دالان ترانزیتی شمال ـ جنوب و به ویژه ترانزیت بین کشورهای ساحلی اقیانوس هند، آسیای میانه، افغانستان  ایفا می‌کند.

وی‌ مهم‌ترین بندر کالای اساسی ایران را بندر امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: در این بندر این روزها شاهد حجم انبوه محموله‌ها و کشتی‌هایی است که در این بندر تردد می‌کنند و با استفاده از ظرفیت‌های بندری به خوبی پاسخگوی تقاضا برای واردات کالاهای اساسی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، با اشاره به افزایش 49 درصدی  تخلیه کالاهای اساسی در نیمه نخست امسال نسبت به سال قبل خاطر نشان کرد: در استان بوشهر هم به سبب طول سواحل با خلیج فارس و بنادر متعدد تجاری، زمینه برای بهبود فعالیت رونق تجارت و اشتغال ساحل نشینان فراهم شده است.

راستاد با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های بندری در استان بوشهر بیان کرد: اکنون افزون بر 70 میلیارد تومان پروژه‌های بندری در استان بوشهر افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر تجاری بوشهر نقش مهمی در تجارت بین‌المللی دارد تاکید کرد: ما دنبال این هستیم که بندر تجاری بوشهر نقش خود را در تجارت بین‌المللی به خوبی ایفاء کند و زمینه تردد، پذیرش و پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما در اسکله‌های آن فراهم شود.

وی، با تاکید بر نقش مهم بنادر دیگر استان بوشهر در تجارت منطقه‌ای افزود: رونق بنادر کوچک‌تر استان بوشهر در تجارت منطقه‌ای، کاپوتاژ و فرانشیز کالا از بنادر اصلی مورد توجه سازمان بنادر است که در این راستا نقش آفرینی کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مستلزم نقش آفرینی بنادر استان بوشهر در  تجارت منطقه‌ای و فرانشیز کالا و کاپوتاز را توسعه زیرساخت‌های بندری دانست و تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های بنادر استان بوشهر و تناسب یافتن این زیرساخت‌ها با تقاضاهایی که وجود دارد مورد توجه ویژه قرار دارد تا در کوتاه زمان، بنادر استان بوشهر شرایط آنان به‌گونه‌ای فراهم شود تا بتوانند پاسخگوی حجم تقاضای رو به رشد باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تقویت تجاری با کشورهای مختلف را یکی از برنامه‌های سازمان بنادر دانست و افزود: مهم‌ترین شرکای تجاری ایران از لحاظ صادرات و  واردات  و ترانزیت کالا کشورهایی که در منطقه وجود دارند است و در این راستا توافقنامه‌های ترانزینی متعددی بین جمهوری اسلامی و کشورهای پیرامونی به ویژه کشورهایی که در مسیر دالان ترانزینی قرار دارند منعقد شده است.

راستاد به توافقنامه تجاری بین جمهوری اسلامی ایران، هندوستان و افغانستان اشاره کرد و گفت: این توافقنامه موسوم به چابهار با هدف بهبود و ارتقاء وضعیت ترانزیت کالا بین سه کشور یاد شده است که در این میان کشورهای دیگر می‌توانند به این توافقنامه بپیوندند.

وی با  اشاره به فعالیت تجارت در سطح بین‌المللی خاطر نشان کرد: در سطح بین‌المللی با مراجع دریایی و سازمان‌های متولی بنادر و بازرگانی دنیا ارتباطات گسترده‌ای برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری و  تشکیل کمیته‌های تخصصی همکاری‌های دریایی و بندری به صورت منسجم دنبال می‌شود تا بتوان به صورت متقابل از مزیت‌های کشورها در راستا بهبود وضعیت تجاری و حمل و نقل دریایی بهره ببریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، توسعه گردشگری‌ دریایی را از دیگر اولویت‌های این سازمان دانست و تصریح کرد: در توسعه  طرح‌های دریایی محدودیت خاصی برای پرداخت تسهیلات به ویژه در بخش گردشگری و مسافرت‌های دریایی قائل نیستیم.

راستاد بیان کرد: عمده ناوگان مسافری دریایی کشور به ویژه در استان هرمزگان با تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و توانمندی صنایع دریایی داخلی نوسازی و به‌روز رسانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: کماکان این ظرفیت در سازمان بنادر و دریانوردی ایران وجود دارد که در این زمینه استان بوشهر قابلیت‌های مهمی در عرصه رشد گردشکری دریایی دارد و باید زمینه تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با مکانیزم‌های حمایتی در پرداخت تسهیلات وجوه اداره شده در این عرصه فراهم شود.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز