تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵

کمبود 100 هزار معلم در کشور

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم برای سال تحصیلی امسال، گفت: این کمبود با تأخیر در بازنشستگی معلمان که قانون اجازه می‌داد و بکارگیری یک سوم وقت دیگر بازنشستگان، استفاده از حق‌التدریسی‌ها و اضافه کاری معلمان رسمی جبران شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۸

اخبار معاصر: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش  در خصوص مدارس سیل‌زده اظهار کرد، گفت: عملیات تعمیر همه مدارسی که در سیل آسیب دیدند و نیازمند تعمیر بودند، پایان یافت؛ واقعیت ناایمن بودن برخی از مدارس را قبول داریم و باید با سرعت به وسیله اعتبارات دولتی و خیرین آن‌ها را مناسب‌سازی کنیم.

وی افزود: ۴۵۴ مدرسه در سیل آسیب دیدند که ۵۴ مدرسه نیاز به احداث مجدد داشت و عملیات احداث ۲۰ واحد آموزشی آغاز شده است.

حاجی‌‌میرزایی با اشاره به اینکه کلاس مناسب برای همه دانش‌آموزان سیل زده فراهم شده است، گفت: کار ساخت مدارس زیر 3 کلاس تمام شده است و احداث مدارس با بیشتر از ۳ کلاس تا پایان امسال و مهر ۱۳۹۹ تمام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم برای سال تحصیلی امسال، گفت: این کمبود با تأخیر در بازنشستگی معلمان که قانون اجازه می‌داد و بکارگیری یک سوم وقت دیگر بازنشستگان، استفاده از حق التدریسی‌ها و اضافه کاری معلمان رسمی جبران شد.

وی افزود: آیین‌نامه تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی در دولت به تصویب رسید و تا پایان برنامه متناسب با نیاز مناطق شناسایی و جذب می‌شوند.

حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان گفت: هدف مشترک جوامع این است که چه به صورت فردی و چه گروهی به پیشرفت و توسعه دست یابند.

وی بیان کرد: تنها چیزی که محل اختلاف بوده، این است که پیشرفت چگونه حاصل می‌شود ولی تجربیات جهانی و داخلی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عامل، پیشرفت در «تطهیر» انسان‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش خود را مسؤول می‌داند که افراد را برای حضور موثر در جامعه و کشور آماده کند، گفت: یکی از اهداف سند تحول بنیادین این است که مفهوم آموزش را به مفهوم تربیت پیوند بزند.

وی با تأکید بر اینکه این هدف با جدیت دنبال می‌شود، افزود: در این راه پرمخاطره، معلمان اصلی‌ترین سرمایه آموزش و پرورش و جانشین نداشته‌های ما هستند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه هر خواسته‌ای که داشته باشیم به وسیله معلمان باکیفیت جبران می‌شود، اظهار کرد: در صورتی کشور می‌تواند روی پای خود بایستد که مردم آن روی پای خود بایستند.

وی گفت: ایمن سازی مدارس یکی از اهداف ما است و طی‌سال های گذشته اقدامات موثری انجام و بیش از ۷۰ درصد مدارس در کشور واجد استانداردهای لازم هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی است، اضافه کرد: این کار بزرگ جز با مشارکت عمومی میسر نمی‌شود و ما باید دایره خیرین را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه مجتمع‌سازی و ساخت مدارس بزرگ و متوسط سیاست ما است زیرا این موارد در کیفیت آموزشی تاثیرگذار است، گفت: در کشور 15 میلیون و ۱۴۰ هزار دانش‌آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه آموزش می‌بینند.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: اگر خواهان حل مشکلات آموزش و پرورش هستیم باید وارد میدان شده و با کارهای سنجیده آنها را رفع کنیم و در این زمینه از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه حمایت و پشتیبانی نماییم.

وی جلسات شورای آموزش و پرورش را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: اعضای شورای آموزش و پرورش با آگاهی از مشکلات منطقه، شناخت ظرفیت‌های بومی و اتخاذ تصمیمات بسیار مهم، می‌تواند راهگشای مشکلات آموزش و پرورش باشند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مسائل مربوط به نیروی انسانی آموزش و پرورش مربوط به امروز نیست، تصریح کرد: مشکلات نیروی انسانی در آموزش و پرورش به دهه‌های گذشته بر می‌گردد که متاسفانه به طور کامل حل نشده است و ما این نگرانی را به دولت گزارش داده‌ایم تا در پی حل جدی آن برآییم.

وی گفت: دستگاه آموزش و پرورش قبل از آنکه بتواند مسأله اصلی کشور محسوب شود باید مسأله اصلی شهر و محله قرار گیرد یعنی آموزش و پرورش باید کانون یادگیری محله باشد و ریشه‌های خود را از آنجا تقویت کند و به عنوان یک مرکز تبادل آگاهی مطرح شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه برآیند آموزش‌هایی که به دانش‌آموزان داده می‌شود باید با محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسو باشد، افزود: باید آموزش‌ها در مدارس قابلیت عملی و مهارتی دانش آموزان را افزایش دهد و از توجه صرف به حوزه دانش پرهیز کرد.

وی ادامه داد: باید به آموزش مهارت محور دانش‌آموزان توجه اساسی شود زیرا باعث می‌شود که اقتصاد کشور از پایه دگرگون شده و بهبود یابد و این خود نیز نقش بسزایی در امیدبخشی به جامعه دارد؛ آموزش و پرورش قطعاً در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر است و در این مقوله نقش خطیری بر عهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص منزلت معلمان گفت: شأن معلمان بسیار بالا و مهم است اما آنچه از آن هم بالاتر است این است که معلمان، خود منزلت و شأن خود را حفظ کرده و به جایگاه مقدس خود توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تربیت دانش‌آموزان را چند ساحتی کنیم به طوری که همه اهداف سند تحول بنیادین تحقق یابد باید از همه ظرفیت‌های فکری در تمام سطوح بهره‌مند شده و کمک بگیریم.

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز