تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴

پیشنهاد سفر/دیدنی‌های ایران در پاییز

چهارفصل بودن ایران یکی از ویژگی‌های خاص کشورمان است که این امکان را فراهم می‌کند تا شما در هر فصلی از سال بتوانید ایران‌گردی کنید، هر کدام از فصل‌ها زیبایی خاص خود را دارند اما بسیاری از نقاط گردشگری کشور در پاییز حال و هوای بهتری دارند و زرد و نارنجی‌های داخل جنگل‌‌ها یا کنار جاده‌ها می‌تواند شما را شگفت‌زده کنند.
کد خبر: ۱۰۵۹۸
اخبار معاصر: چهارفصل بودن ایران یکی از ویژگی‌های خاص کشورمان است که این امکان را فراهم می‌کند تا شما در هر فصلی از سال بتوانید ایران‌گردی کنید، هر کدام از فصل‌ها زیبایی خاص خود را دارند اما بسیاری از نقاط گردشگری کشور در پاییز حال و هوای بهتری دارند و زرد و نارنجی‌های داخل جنگل‌‌ها یا کنار جاده‌ها می‌تواند شما را شگفت‌زده کنند.از تماشای «جنگل‌های انجیری»تا «دریاچه صورتی»و «کوه‌های مینیاتوری» در پائیز

​اگر به دلیل مشغله کاری یا هر مشکل دیگری نتوانستید تابستان به سفر بروید ناامید نشوید چون فصل پاییز یک فرصت عالی برای مسافرت است. 

یکی از دلایل عمده‌ای که مردم سفر در تابستان را ترجیح می‌دهند تعطیل بودن مدارس و دانشگاه‌ها است اما هر سال تعطیلات چند روزه‌ای در پاییز پیش می‌آید که بسیاری از افراد از آن استفاده نمی‌کنند، در حالی که این زمان به دلیل ارزان شدن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و خلوت بودن جاده یک تایم طلایی برای سفر محسوب می‌شود.

چهارفصل بودن ایران یکی از ویژگی‌های خاص کشورمان است که این امکان را فراهم می‌کند تا شما در هر فصلی از سال بتوانید ایران‌گردی کنید، هر کدام از فصل‌ها زیبایی خاص خود را دارند اما بسیاری از نقاط گردشگری کشور در پاییز حال و هوای بهتری دارند و زرد و نارنجی‌های داخل جنگل‌‌ها یا کنار جاده‌ها می‌تواند شما را شگفت زده کنند.

اینکه بدانیم در این فصل به کدام منطقه سر بزنیم و کدام ماه برای سفر به یک مکان گردشگری مناسب‌تر است می‌تواند کمک کند تا سفر پاییزی‌ جذاب تری را تجربه کنیم.

ادریس کوثری، راهنمای گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص بهترین مقاصد سفر در پاییز می‌گوید: «فصل پاییز به خصوص در ماه‌های آبان و آذر مناسب سفر کردن است اما یک سری از نقاط کشور در این فصل دیدنی‌تر می‌شود و شما می‌توانید با سفر به این مناطق پائیز واقعی را تماشا کنید.

 

مقاصد پاییزی ایران در شمال کشور

اگر قصد سفر به مناطق شمالی کشور را دارید مازیچال مازندران در پائیز به ویژه آبان‌ماه طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد، دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متر شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد.

بهترین مسیر برای رفتن به مازیچال جاده چالوس به مرزن آباد است، از این مسیر باید به سمت کلاردشت حرکت کنید تا پس از 7 کیلومتر رانندگی در جاده عباس آباد به ابتدای مازیچال برسید تا یک فضای قرمز رنگ را ببینید انبوه درختان پاییزی آن را ایجاد کرده است اما  باید توجه داشته باشید که حدوداً ۱۰ کیلومتر از مسیر به سمت بالاترین ارتفاعات مازیچال خاکی و کوهستانی است که ترجیحاً بهتر است با ماشین‌های روستایی، جیپ و نیسان این مسیر را طی کنید.»


مازیچال مازندران

کوثری که بارها ایرانگردی کرده و با نقاط دیدنی کشور به خوبی آشناست در ادامه می‌گوید: «در استان گیلان منطقه هشتپر تالش هم می‌تواند شما را شگفت زده کند، هشتپر از شهرهای غربی استان گیلان است و در فاصله تقریبی 100 کیلومتری رشت قرار دارد.

در این منطقه جنگل هایی که به  جنگل «انجیری» معروف هستند با درختان سوزنی که تمام آن‌ها در این فصل قرمز می‌شود می‌تواند شما را مهمان یک جنگل قرمز رنگ کند، شما می‌توانید تمامی این مسیر را با خودرو و بدون هیچ مشکلی طی کنید.

ماسوله هم یکی دیگر از مکان‌هایی است که می‌تواند مقصد سفر شما در پاییز باشد، ماسوله در هر فصل جذابیت خاص خود را دارد اما در پاییز چون تمام جنگل های اطراف آن در اواخر آبان زرد رنگ می شود، خانه های تاریخی خیلی خوب خودشان را نشان می دهند و نمای زیبایی را ایجاد می کند و برای افرادی که به دنبال عکاسی هستند بی نظیر است.

این منطقه یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری گیلان و از معروف ترین نمونه های معماری پلکانی در جهان است که طبق منابع تاریخی، حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، فاصله این روستا از شهر فومن حدود ۳۴ کیلومتر است و شما می‌توانید با کمتر از یک ساعت رانندگی به آن برسید.

اگر هم به دنبال یک جای ساحلی هستید می‌توانید از جنگل گیسوم با جاده‌ای تونل مانند عبور کنید و علاوه بر تماشای طبیعت پاییزی به یکی از دلنشین‌ترین ساحل‌های دریای کاسپین برسید. برای رفتن به این منطقه باید از رشت به سمت آستارا حرکت کنید و بعد از طی کردن حدود 88 کیلومتر به گیسوم برسید.


جزیره میانکاله

جزیره میانکاله بین  بهشهر و گرگان و جزیره آشوراده در گلستان هم جزو بهترین مکان‌ها در آذرماه برای پرنده نگری هستند.

همچنین جنگل‌های راش در سوادکوه و روستای سنگ ده یکی دیگر از مکان‌های زیبا و خاص در شمال کشور محسوب می‌شود.

 

مقاصد پاییزی ایران در غرب کشور

این راهنمای گردشگری با اشاره به مناطق تفریحی در غرب کشور می‌گوید: «اگر بخواهیم از شمال فاصله بگیریم و به سمت غرب کشور برویم، بهترین پیشنهاد من سفر به کردستان و کرمانشاه است.

شما می‌توانید در کرمانشاه از جاذبه‌های کنگاور که معبد آناهیتا در آن قرار گرفته و بعد از آن کتیبه بیستون، مجسمه هرکول و درخت رحمت و... دیدن کنید، در شهر کرمانشاه طاق بستان و تکیه معاون‌الملک هم از شگفتی‌های تاریخی این منطقه است.


روستای پالنگان

به سمت کردستان هم غار قوری قلعه که تقریباً شبیه غار علی صدر همدان است، روستای پالنگان، اورامان تخت یا اورامانات جاذبه‌هایی است که شما می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

در اورامانات روستای هجیج  و نودشه یک امامزاده‌ای قرار دارد که خیلی برای مردم محترم است و مردمان آنجا هم چون اکثراً درویش هستند در طول سال مراسم‌های خاصی را برگزار می‌کنند.

همچنین دریاچه زریوار مریوان از جمله جاهای دیدنی در غرب کشور است، مخصوصاً که برگ های زرد درون دریاچه میریزد و یکسری قسمت ها را کاملاً می پوشاند، شما می‌توانید تمامی این جاذبه‌ها را به نوبت و در مسیر تماشا کنید.»


دریاچه مریوان


مقاصد پاییزی ایران در شرق کشور

کوثری درباره مقاصد پاییزی ایران در شرق کشور می‌گوید: «استان خراسان یکی از مقاصد مذهبی ایران است که در طول سال به دلیل قرار گرفتن حرم مطهر امام رضا (ع) همواره مورد توجه قرار گرفته و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

این استان همچنین دارای طبیعت و تاریخ منحصر به فردی همچون موزه و مقبره نادر شاه افشار و مقبره فردوسی در طوس‌ است که کمتر دیده شده‌اند.

همچنین غار تاریخی مغان متشکل از فسیل های حلزونی صدمیلیون ساله است که می‌تواند برای هرکسی جذاب باشد اما باید بدانید که بازدید از این غار بدون راهنما به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.


غار مغان

این غار در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان واقع شده و مشهورترین اثر گردشگری تاریخی و باستانی این روستاست که شهرت بین‌المللی دارد.

کف این غار  به‌صورت مرمرین و اغلب مرطوب و لغزنده است. نمونه‌های سنگی متنوع و تیپیکی از بلورهای آراگونیت و کربنات کلسیم در این غار دیده می‌شود،دهلیزها و راه‌های پر پیچ‌وخم آن وجود راهنما را الزامی می‌کند و در غیر این صورت احتمال گم‌شدن بسیار زیاد است. 

قنات قصبه شهرگناباد در خراسان رضوی که مربوط به دوران هخامنشی است و حدود ۲۵۰۰سال قدمت دارد، عمیق ترین و قدیمی ترین کاریز دنیا محسوب می‌شود و می‌تواند یکی از انتخاب‌های گردشگری شما در طول سفرتان باشد.

اگر تصمیم به سفر به گناباد و بازدید از این قنات را گرفتید باید بدانید که این قنات مانند میدان آزادی در تهران شهرت دارد و به راحتی می توانید آن را پیدا کنید.


قنات قصبه گنبد آباد

نیشابور هم می‌تواند مقصد جذابی برای یک سفر پاییزی باشد، در این شهر شما می‌توانید به دهکده چوبی نیشابور که یک مسجد معروف هم دارد سری بزنید و  همچنین از معدن فیروزه ایران هم بازدید کنید، این معدن در ۵۳ کیلومتری شمال غرب نیشابور و در چهار کیلومتری روستای معدن (معدن علیا و معدن سفلی) قرار گرفته است.

آرامگاه عطار نیشابوری، مقبره کمال الملک، آبشار گرینه نیشابور و غار سرنی که بزرگترین غار آبی خراسان است از جمله جاذبه‌های دیدنی نیشابور است.»


 ​مقاصد پاییزی ایران درجنوب  کشور

کوثری، مقاصد جذابی را برای سفر به جنوب کشور در فصل پاییز معرفی می‌کند و می‌گوید: «پیشنهادات جنوب را از دزفول آغاز می‌کنم، مثلاً از دریاچه «شهیون» که در ۱۵ کیلومتری شمال دزفول قرار گرفته و زیبایی بی‌نظیری دارد.

برای گردشگران در دریاچه ی شهیون پارکینگی مناسب به همراه تعداد زیادی قایق فراهم شده که می‌توانند موجب لذت بردن شما از دریاچه ی شهیون دزفول باشند. برای این که بخواهید به منطقه سرسبز و پوشیده از درختان نخل هم دسترسی پیدا کنید باید تقریبا یک ساعت پیاده روی کنید.


دریاچه شهیون

کمتر کسی فکر می کند که خود دزفول جاذبه تاریخی داشته باشد اما آنجا هم پل‌های قدیمی و خانه‌های تاریخی جذابی دارد.

در مورد تاریخی در استان خوزستان به صورت ویژه می‌توان به شوش مقبره دانیال نبی و کاخ آپادانا اشاره کرد که برای افرادی که علاقه مند به آثار تاریخی هستند می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد.

یک نمونه از عظمت تاریخ ایران در هفت تپه شوشتر قرار گرفته، «زیگورات چغازنبیل» که از لحاظ تاریخی به خصوص برای افرادی که از ان اطلاعاتی داشته باشند فوق العاده است، این منطقه بدون تفسیر زیبایی ندارد و این کار راهنماهای گردشگری است که آنجا را به مردم معرفی کنند، وارد شوشتر هم که بشوید سازه های آبی شوشتر می‌تواند زیباترین معماری های ایران را به شما نشان دهد.»

وی اهواز را یکی دیگر از مقاصد گردشگری پاییزی معرفی می‌کند و می‌گوید: « شما می‌توانید از دزفول به سمت اهواز بیایید تا فرهنگ مردم خوزستان را در این شهر تماشا کنید.

لشکرآباد که به فلافل و سمبوسه ‌هایش معروف است و شب‌های این خیابان که با حضور مردم شاد و خونگرم اهواز جان می‌گیرد می‌تواند بخش فرهنگی سفرتان را شاد و زیبا کند، ضمن اینکه در آبادان مسجد زیبایی به نام «رنگونی» قرار دارد که در کنار اسکله‌ها و رود اروند به عنوان جذابیت‌های بصری آبادان می‌تواند شما را سرگرم کند.


شادگان، ونیز ایران

شادگان هم یکی دیگر از عجایب ایران است، روستایی در درون تالاب که برای رفت و آمد در آن باید از قایق استفاده کنید، این منطقه به ونیز ایران معروف است.»

کوثری ادامه می‌دهد: «پیشنهاد بعدی من برای پاییز جزایر جنوبی همچون قشم، هرمز و هنگام است.

جزیره هرمز که به جزیره هفت رنگ معروف است خاک های رنگی دارد که در پاییز گاهی اوقات یک سری باران های ریز و کم می‌آید و باعث می‌شود رنگ خاک خودش را بیرون بزند و رنگ‌های قرمز و زرد و خاکستری به شکل بی‌نظیری خودشان را نشان دهند.

در قشم هم دره ستارگان، تنگه چاهکوه، غار نمک و غار خوربس بخش متنوعی از طبیعت ایران را به مسافران نشان می دهد و بهترین فصل آن آبان و آذر است که هوا از حالت شرجی خود خارج شده و مسافر را اذیت نمی‌کند.

جزیره هنگام هم در نزدیکی جزیره قشم یکی از بکرترین جزایر ایران است که مسافران می‌توانند با استفاده از قایق با 5 دقیقه خود را به هنگام برسانند.»


دریاچه صورتی

این راهنمای گردشگری در ادامه به سیستان بلوچستان و چابهار به عنوان مقصد گردشگری پاییزی اشاره می‌کند و می‌گوید: «از خط ساحلی چابهار تا گواتر که در واقع دُم گربه در نقشه ایران می‌شود در پاییز آب و هوایی کاملاً بهاری دارد، در خط ساحلی یک دریاچه‌ای به نام لیپار قرار گرفته که به دلیل رنگ صورتی خاک‌هایش به «دریاچه صورتی» معروف شده و در آذرماه به صورتی ترین حالت خود می‌رسد.

جلوتر از دریاچه هم کوه‌های مینیاتوری قرار گرفته‌اند که به آن کوه های مریخی هم می‌گویند، بعد از آنجا هم اسکله «بریس» قرار گرفته که اکثر مردم بلوچی با لباس‌های زیبای خود در کنار این ساحل مشغول ماهیگیری هستند.»

وی می‌گوید: «به اعتقاد من که اکثر ساحل‌های ایران را دیده‌ام، ساحل بریس زیباترین و به نوعی سوگلی ساحل‌های ایران است، ساحلی که در نزدیکی صخره‌های سنگی قرار دارد و پس از صخره شما با نمای یک ساحل طلایی رنگ مواجه می‌شوید، بعد از آن هم دریاست که پلانکتون (جانوران آبی) دارد و وقتی در شب دریا موج می‌زند انگار با خود چند لامپ روشن را به سمت ساحل می‌آورد.


ساحل بریس

برای رسیدن به این بندر و دیدن قایق‌های کوچک و بزرگش باید ۶۴ کیلومتر از مرکز چابهار دور شویم، از کناره‌های سواحل بی‌نظیر و طلایی مکران به سمت شرق برویم و به جاده‌ای پرپیچ و خم برسیم که بین کوه‌های مینیاتوری و دریای عمان قرار گرفته، جاده‌ای که ما را به بندر بریس می‌رساند.

خلیج گواتر هم یکی از جاهایی است که باید با قایق به آن سفر کنید، جایی که در آخر شما را به جنگل‌های حرا می‌رساند اما برای تماشای آن باید تا زانو در گِل قدم بزنید.»

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز