تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸

گلایه کتابفروشی‌ها از روزگار نامراد کتاب

اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان که شعار امسال خود را پیوند کتابفروشی محلی و خانواده قرار داده‌اند، پنجمین روز از هفته کتاب را به دید و بازدید از کتابفروشی‌های محلی گذراندند و گلایه‌های کتابفروشان را شنیدند.
کد خبر: ۱۰۶۶۸

گلایه کتابفروشی‌ها از روزگار نامراد کتاب

اخبار معاصر: کتابفروشان محله‌های مختلف تهران، این روزها میزبان اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران هستند، هومان حسن‌پور، رییس اتحادیه ناشران، کاظم علمی، نایب رییس اتحادیه، نسرین سیاح‌فر، دبیر، حسن قربانی، خزانه‌دار، مسعود کازری بازرس، محمدمهدی فخری‌زاده و سیدرفیع احمد جواهری، اعضای این نهاد، به صحبت‌های کتابفروشان گوش سپردند و ابراز امیدواری کردند با اجرای قوانین صنفی جدید، اوضاع کتاب و کتابفروشی بهتر شود.

این بازدید روز گذشته از کتابفروشی‌های غرب تهران آغاز شد و پس از آن اعضای اتحادیه به سمت شمال و مرکز شهر رفتند.

کتابفروشان، در این کتاب‌گردی، از اوضاع نابه‌سامان فروش کتاب گله داشتند، برخی اطلاع‌رسانی ضعیف درباره پاییزه کتاب را عامل کم رونق شدن این طرح دانستند و خواستار بیشتر شدن زمان طرح به دلیل مشکلات ارتباطی از زمان آغاز پاییزه شدند.

برخی کتابفروشان باسابقه که تنها با فروش کتاب، فروشگاه خود را اداره می‌کنند، به استفاده فروشگاه‌های فرهنگی که در کنار کتاب، هر چیز دیگری را هم به فروش می‌رسانند، از امکانات محدودی که برای کتابفروشی‌ها وجود دارد، اعتراض کردند و اقدام جدی از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان را بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل دانستند.

یکی از کتابفروشان، با وضعیت نمایشگاه‌گونه‌های غیرقانونی کتاب در مترو و اماکن عمومی اشاره کرد و تابلوی بزرگ تخفیفی که معمولا برای جلب مشتری استفاده می‌کنند را گمراه کننده دانست. این ناشر-کتابفروش، با اعلام این‌که در این فروشگاه‌ها، کتاب‌سازی صورت می‌گیرد، ردیابی شبکه‌های قاچاق کتاب را که یکی از برنامه‌های اتحادیه ناشران است، عامل بازدارنده رشد قارچ‌گونه این نمایشگاه‌ها عنوان کرد.

مدیر یکی دیگر از کتابفروشی‌ها در خواستش را مبنی بر تلاش برای کاهش قیمت کاغذ مطرح کرد وی معتقد بود کاهش قیمت کاغذ منجر به پایین آمدن قیمت کتاب خواهد شد و تاثیر جدی بر فروش کتاب خواهد داشت.

مدیر مسئول یکی دیگر از کتابفروشی‌ها، متقاضی آسان‌تر شدن شرایط دریافت پروانه کسب و سرعت بخشیدن به صدور آن بود .

مدیر کتابفروشی دیگری از فروش کتاب راضی بود اما آن را مشروط به جلوگیری از قاچاق کتاب دانست و برخورد قانونی با قاچاق را درمانی بر درد کتابفروشان خواند. او همچنین اصرار جدی داشت که برای ترویج کتاب باید تنها کتاب فروخت و این کار موثرتر از فروش محصولات دیگر در کنار آن است.

مدیر مسئول کتابفروشی دیگری از آموزش کارکنان برای فروش صحبت کرد که چه میزان می تواند در بهره‌وری کار تاثیر داشته باشد و این که نحوه چیدمان چقدر می تواند به مشتری در انتخاب کمک کند.

یکی از کتابفروشان استفاده از فضای مجازی را در فروش کتاب بسیار موثر دانست و پیشنهاد کرد با توجه به موجودیت بانک اطلاعاتی از مخاطبان دوره‌های قبل طرح های عیدانه، تابستانه و امثالهم زمان شروع طرح‌ها از طریق پیامک به اطلاع مخاطبین برسد .

برخی کتابفروشان قدیمی که دیوارهای کتابفروشی‌شان پوشیده از کتاب است هم روزگار را سخت اما گذران دانستند. 

کتابفروشی‌های کوچکی هم بودند که با استفاده از فن آوری های جدید توانسته بودند به شکل بسیار موثر و امیدوار کننده فروش قابل توجهی داشته باشند.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار حال خوش خواندن از ۲۳ آبان در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ادامه دارد. امسال بیش از ۷۰ سازمان و نهاد مختلف در اجرای برنامه های هفته کتاب مشارکت دارند. این رویداد فرهنگی از چهارشنبه (۲۲ آبان) در یزد افتتاح شد و ایام هفته به این اسمی نامگذاری شده اند : چهارشنبه؛ کتاب و پایتخت کتاب ایران، پنجشنبه؛ کتابخانه، کانون فرهنگی محله، جمعه؛ کتاب معجزه پیامبر (ص)، شنبه؛ وقف کتاب، ترویج کتابخوانی، یکشنبه؛ مدرسه کتاب‌محور، دانش‌آموز کتابخوان، دوشنبه؛ کودک، کتاب‌، آینده، سه‌شنبه؛ کتاب مبنای تمدن، چهارشنبه ۲۹ آبان‌؛ کتاب، رسانه و فضای مجازی و پنجشنبه؛ کتابفروشی پاتوق فرهنگی.

 همزمان با این هفته برنامه های مختلفی برای توجه بیشتر به کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه برگزار می شود که از جمله آن طرح پاییزه کتاب است. بر اساس این طرح علاقه‌مندان و خریداران کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان می‌توانند با ارائه کد ملی از ۲۰ درصد یارانه خرید کتاب تا سقف ۱۲۰ هزار تومان در کتابفروشی‌های ثبت‌نام کرده در این طرح، بهره‌مند شوند.

کتاب‌گردی توسط اهالی قلم و نشر، جمع آوری کتاب برای مناطق محروم در قالب پویش با کتاب میشه توسط نهادهای مرتبط؛ از جمله معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه ملی، گرامیداشت نویسندگان کودک و نوجوان، برگزاری اختتامیه هیجدهمین جشنواره کتاب و رسانه، برگزاری پنجمین دوره جشن ملی مترجمان و اختتامیه دومین دوره پوپک دانا تنها بخشی از این برنامه ها با رنگ و بوی کتاب است.

همچنین با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات امسال برای اولین بار هفته کتاب در بیش از ۱۲ کشور؛ از جمله ترکیه، مجارستان، سوئیس، آلمان، ایتالیا و قرقیزستان با مشارکت نهادهای فرهنگی این کشورها برگزار شده است. فایل پوستر و تیزر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی پایگاه اطلاع رسانی هفته کتاب بارگذاری شده است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز