تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
ظریف:

اروپا، بقایای برجام را به ترامپ فروخت

وزیر خارجه ایران با انتقاد از تسلیم شدن اروپا مقابل آمریکا در موضوع توافق هسته‌ای، گفت آنها برجام را برای دوری از تعرفه‌های رئیس‌جمهور آمریکا فروختند.
کد خبر: ۱۰۷۸۶
ظریف: اروپا، بقایای برجام را به ترامپ فروخت

اخبار معاصر:  محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش مجدد به اقدام سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در آغاز مکانیسم حل اختلاف در برجام، گفت که آنها در برابر آمریکا تسلیم شده‌اند.

ظریف امروز (پنجشنبه) در صفحه توئیتر خود نوشت: «تسلیم‌شدن [اروپا مقابل آمریکا] تأیید شد. تروئیکای اروپایی باقی‌مانده‌های برجام را، برای اجتناب از تعرفه‌های جدید ترامپ، فروخت».

وی ادامه داد: «دوستان من، این فایده‌ای ندارد. شما فقط اشتهای او را تحریک کردید. قلدر دبیرستان خود را به یاد دارید؟»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس با انتقاد از ناتوانی اروپا در گرفتن تصمیم‌های مستقل در خصوص برجام، تصریح کرد: «اگر می‌خواهید شرافت خود را بفروشید، بفرمائید. اما ظاهری اخلاقی/قانونی به خود نگیرید. شما آن را ندارید».

ظریف در این توئیت همچنین گزارش روزنامه واشنگتن‌پست مبنی بر فشار ترامپ به اروپایی‌ها برای فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام را به اشتراک گذاشت.

 

 

واشنگتن‌پست روز گذشته در این گزارش نوشته بود ترامپ به طور محرمانه به آلمان، انگلیس و فرانسه پیام ارسال  و آن‌ها را  تهدید کرده بود که در صورت خودداری از فعال کردن ساز و کار حل اختلافات در برجام،  تعرفه  ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد.

تروئیکای اروپایی روز سه ‌شنبه در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیه‌ای،  ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما روز گذشته مدعی شد هدف مکانیسم حل اختلاف، یافتن راهکارها و بازگشت به پایبندی کام در چارچوب برجام است. مسئله، اعمال تحریم نیست». 

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد. 

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل. 

*مکانیسم ماشه چیست؟

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است. 

بند ۳۷ برجام عنوان می‌کند: «متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از تلاش‌های توأم با حسن نیت آن طرف برای طی فرآیند حل و فصل اختلاف پیش بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رای گیری کند. چنانچه قطعنامه فوق‌الذکر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدداً اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحو دیگری تصمیم گیری کند».

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز