تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
رویترز:

ایرلاین‌های منطقه به پرواز بر فراز ایران ادامه می‌دهند

با وجود تغییر مسیر چند شرکت هواپیمایی بین‌المللی از زمان بالاگرفتن تنش بین ایران و آمریکا شرکت‌های خطوط هواپیمایی قطر، امارات و چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس همچنان بر فراز آسمان ایران و عراق پرواز می‌کنند و به شهرهای مختلف این دو کشور پرواز دارند.
کد خبر: ۱۰۸۲۰
رویترز: ایرلاین‌های منطقه به پرواز بر فراز ایران ادامه می‌دهند

اخبار معاصر: به گزارش رویترز،  مدیران و تحلیلگران صنعت هوانوردی می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس، که یک قطب مهم ترانزیتی بین اروپا و آسیا به‌شمار می‌روند، مسیرهای جایگزین چندانی برای پرواز بر فراز این منطقه ندارند، زیرا بخش عمده آسمان این منطقه به‌دلیل استفاده‌های نظامی برای هواپیماهای مسافربری قابل استفاده نیست.

در جدیدترین تحولات نظامی این منطقه، یک پهپاد متجاوز آمریکایی در روز سوم ژانویه یک ژنرال ارشد ایرانی را ترور کرد و ایران نیز در روز 8 ژانویه با موشک‌های نقطه‌زن، مقر نیروهای آمریکایی در عراق را هدف قرار داد. در میانه این تنش‌ها نیز یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین به‌اشتباه بر فراز ایران ساقط شد.

شرکت‌های هواپیمایی منطقه خلیج فارس طی دهه‌های اخیر و با وجود تنش‌ها و رویارویی‌های نظامی منطقه‌ای به ایرلاین‌هایی مطرح بدل شده‌اند. هرچند که آنها تأکید دارند که هر اقدام احتیاطی‌ای را برای حفظ ایمنی مسافران به‌کار می‌گیرند، اما تغییر مسیر پروازها به سوددهی این شرکت‌ها لطمه جدی می‌زند.

عادل الغائط، معاون شرکت هواپیمایی امارات در این باره گفت: «آسمان ایران برای همه شرکت‌های هواپیمایی منطقه مهم است.»

شرکت امارات و شرکت همکار آن فلای دوبی، به 10 شهر مختلف ایران و عراق پرواز دارند و به استفاده از آسمان هر دو کشور برای انجام سایر پروازهای خود ادامه داده‌اند.

شرکت‌های کویت ایرویز و اتحاد ایرویز هم به استفاده از آسمان کشورهای ایران و عراق ادامه داده‌اند.

اکبر الباکر، مدیر اجرایی شرکت قطر ایرویز در حاشیه یک نمایش هوایی در کویت گفت: «ما به پرواز به ایران ادامه خواهیم داد زیرا ایران کشوری مهم برای ما و همسایه ماست و ما می‌خواهیم به مردم ایران خدمت کنیم.»

قطر از سال 2017 یعنی زمانی که کشورهای عربستان، امارات و چند کشور دیگر عربی روابط خود با دوحه را قطع کردند، روابط اقتصادی نزدیک‌تری با ایران برقرار کرده است. در آن زمان، شرکت قطر ایرویز برای تداوم پروازهای خود و حفظ جایگاه دوحه به‌عنوان یک قطب منطقه‌ای به پرواز از آسمان ایران روی آورد.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز