تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
سیدمحسن میرباقری:

برای پیامبر اسلام سریالی بسازیم که مجهولات تاریخی را پاسخ دهد

کارشناس قرآنی تلویزیون اعتقاد دارد راه علاج "کرونا" پیشگیری و توسل است تا همه از این امتحان سربلند بیرون بیاییم؛ روز مبعث است و چقدر خوب می‌شود تلویزیون هرچه زودتر به این فکر بیفتد که جای سریالی برای پیامبر اسلام در رسا‌نه‌ملی خالیست.
کد خبر: ۱۰۹۲۸

سیدمحسن میرباقری: برای پیامبر اسلام سریالی بسازیم که مجهولات تاریخی را پاسخ دهد

اخبار معاصر: وقتی مبعث یا هر ولادت یا شهادتی فرا می‌رسد یاد این نکته می‌افتم که چقدر برای معرفی و شناساندن پیامبران و حضرات معصومین تلاش کرده‌ایم؛ روزی "امام علی(ع)" سریال می‌شود، "امام حسن(ع)" را با مجموعه تنهاترین سردار بشناسید، "ولایت عشق" مربوط به زندگی "امام رضا(ع)" است, در ادامه "مختارنامه" و حالا چندی است سریال "سلمان فارسی" در دستور کار قرار گرفته و حتی فاز اول آن در جزیره قشم فیلمبرداری شد و  چند سال بعد "سلمان فارسی" هم سریال تلویزیون خواهد شد. فیلمی را مجید مجیدی از پیامبر اسلام روی پرده سینما برد اما نیاز به بخش‌های دیگر دارد. چندین بار هم این سؤال را پرسیده‌ایم که چرا تلویزیون کاری برای پبامبر اسلام نمی‌سازد؟

درباره فیلم مجیدی این موضوع مطرح شد که زاویه نگاه کارگردان به کاراکترهای حاضر در فیلم سینمایی، متناسب با زاویه دید شیعه است و برخلاف اثر مرحوم مصطفی عقاد است که کاراکترها را خاکستری طراحی و به تصویر کشید و به گونه‌ای در همه جغرافیای جهان اسلام، توانست آن را به نمایش بگذارد و همانند اثر مجید مجیدی، به تحریم و منع اکران در بسیاری از کشورهای اسلامی برخورد نکرد. بر این مبنا باید پرسید تلاش تلویزیون برای ورود نگاهی - که مختص خودمان باشد – به زندگی پیامبر اسلام(ص) چرا تاکنون رخ نداده است؟

 ما اکنون از سریال سلمان فارسی خبر می‌شنویم، اما از پیامبر اسلام نه! برای این موضوع باید علت را در چه دید؟

در فقدان بودجه، نداشتن نویسنده متبحر، اختلاف نظر در مدیریت‌های متغیر در سیمای‌مان، در چه و چه؟ نکته اصلی این است که ما باید در عین مراعات وحدت میان فرق اسلامی، بتوانیم نگاه خودمان را به روایات و مباحث مندرج در زندگی و سیره پیامبر اسلام(ص) برداشت کنیم و تصویر خودمان را بسازیم.

فقدان سریال در حوزه شخصیت‌های دینی‌مان در دنیای تصویرسازی و ایده‌یابی غالب غربی و آکنده از نوعی لائیسم، فقط به موضوع توسعه اندیشه شیعی و فراتر از آن، یافتن نقاط صحیح مورد توافق همه فرق اسلامی از زندگی پیامبر(ص) در دنیای امروز آسیب می‌زند؛ به این نکته باید دقت بیشتر کرد.

برای بررسی بیشتر به سراغ سیدمحسن میرباقری کارشناس و پژوهشگر قرآنی رفتیم که مردم او را با برنامه "تا نیایش" به خوبی می‌شناسند.  مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

محسن میرباقری درباره ساخت سریال تأثیرگذاری برای پیامبر اکرم(ص) به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،  گفت: وقتی به سریال‌های دینی و مذهبی دیگری که تکرار می‌شوند نگاه می‌کنم به جای خالی سریالی برای پیامبر اسلام می‌رسم که واقعاً چرا این خلأ را احساس می‌کنیم. با این که به تکنولوژی‌های ساخت فیلم در دنیا رسیده‌ایم و می‌توانیم با ساخت سریال‌ها و فیلم‌های پرجاذب تاریخی و دینی، جهان اسلام را دگرگون کنیم. مردم "محمد رسول‌الله" مصطفی عقاد را دیده‌اند اما نسخه ایرانی با تأثیر و دلنشینش را می‌خواهند؛ باید تلویزیون ما به فکر بیفتد و هرچه زودتر کاری را برای پیامبر اسلام بسازد. 

وی افزود: فیلمی را بسازیم که رأفت و رحمت رسول خدا را نشان دهد؛ درست است که در دوران ایشان غزوات گوناگونی سپری شد اما در جنگ‌ها هم رسول خدا با رحمت برخورد می‌کردند و ماجراهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به تصویر کشیده شود. به قول برخی از تاریخ‌دان‌ها، بسیاری از شبهاتی که وارد می‌کنند ساخته تاریخ و مجهولات تاریخی است و می‌توان با سریالی حساب‌شده و قدرتمند به همه این ساختگی‌های تاریخی پاسخ داد. 

این کارشناس قرآنی تأکید کرد: این رحمت‌ها و عظمت‌ها را باید نشان دهیم که چه معنویتی به دنیا آمد و باب معنویت و عظمت قرآن را به همگان نشان داد؛ چرا پیامبر اسلام رحمت‌للعالمین است؟ این‌ها را به مردمان جهان بگوییم. تنها پیامبری که قرآن بر جهانی بودن و جاودانگی‌اش تا پایان تاریخ تصریح می‌کند رسول خدا است. مقدمات کار را شروع کنیم که جای چنین اثری در تلویزیون ما خالی است. فقط بیان تاریخ نباشد و عظمت و رحمت و بیان نورانیت پیامبر اکرم(ص) را در مقام علمی، نورانیت و معنویت جامعه بشری در سریال به نمایش بگذارید. اندیشه‌های بشر به این عظمت‌ها و رحمت‌ها نیاز دارد؛ البته که با نگاهی به سیر تاریخی همه این جزئیات درمی‌آید اما خیلی محو آن سیر تاریخی نشویم. 

میرباقری در خصوص فیلم "محمد رسول‌الله" مجید مجیدی، گفت: فیلم خوبی بود اما با تاریخ اهل سنت مطابقت داشت؛ البته در موضوع رسول خدا مشترکات زیادی بین اهل شیعه و اهل سنت وجود دارد اما جاهایی هم متفاوت است. چرا که جایی پیامبر اسلام می‌فرمایند من بشرم و اگر کناه کنم از عذاب خداوند می‌ترسم در حالیکه رسول خدا هم معصوم بوده و هم می‌دانیم مقام عالیه بهشتی دارند. آن عصمتی که شخصیت پیامبر اکرم(ص) از آن برخوردار است و ما شیعیان به آن قائلیم باید بیشتر دیده شود. جای نمایش این عظمت‌ها خالی است که شیعیان باید در این راستا کار مفصلی کنند. کاری که مجیدی کرد باید به صورت سریال درآید؛ این سریال تا 50 قسمت هم پاسخگو است؛ فقط سیر تاریخ نباشد و به جزئیات عطوفت، مهربانی و عظمت رسول خدا پرداخته شود. 

او درباره کرونا و مواجهه با این ویروس، گفت: می‌گویند کرونا با همکاری دشمنان ما - آمریکا- فراگیر شده است، خداوند گاهی اوقات می‌خواهد امتحان بگیرد. الان همان موقعی است که خوف خداوند ایجاد شده که هم تنبه و هم تذکر به میان می‌آید. تذکر برای نعمت‌هایی که داشتند و این آزادی تبدیل به قرنطینه شد. راحت معاشرت می‌کردند و چه نعمت‌های دیگری که از آنها غافل شدند و این روزها متوجه می‌شوند که چرا به صله رحم اهمیت نمی‌دادند و خیلی چیزهای دیگر؟ مشکلات خداوند حکیمانه است؛ هم اجر اخروی دارد و هم در دنیا امر تربیتی است. بخش تربیتی را با دعا می‌توان برطرف کرد و التجاء به خدا که باید وظایف خودمان را انجام دهیم. تنها انجام وظیفه اصل مسئله نیست و همه‌چیز دست خدا است. 

میرباقری افزود: راه علاج کرونا و مواجهه با مشکلات، پیشگیری و توسل است که از این امتحان سربلند بیرون بیاییم. مشکلات خدایی به واقع مقدمه عظمت‌ها و نورانیت‌ها است. خیلی از عنایت‌های خداوند بر بندگان با بلا شروع می‌شود که متنبه شوند و به نتایج بالاتر برسند. تلویزیون باید روی این نگاه‌های دینی و معرفتی کار کند و مثبت‌اندیشی را رواج دهد نه اینکه یأس و ناامیدی را ببینیم. ما خدا داریم و خداوند ناظر بر ما است. خداوند وعده داده به او روی بیاورند و پناه ببرند و حتماً خداوند پناه می‌دهد. 

وی درباره برنامه‌های دینی و مذهبی تلویزیون، گفت: تلویزیون باید طوری مسیر دین و معرفت را در خانواده‌ها جاری و ساری کند که خوراک‌های شائبه‌برانگیز و شبهه‌آورِ غربی نتواند ذهن جامعه را تشویش کند. فراهم کردن غذاهای اصیل معنوی در تلویزیون آثار مثبتی را به جا می‌گذارد؛ زبان و روش رسانه‌ای‌های ما مملوء از هنر است و این هنرمندی به کار درس‌های معرفتی و توحیدی می‌آید. می‌توانیم با برنامه‌های مناسب به فکر تغییر فرهنگ در جامعه باشیم و با زبان هنر و هنرمندی، معرفت را به بشریت بیاموزیم؛ این همان الزامات ساخت برنامه‌های مناسب دینی و مذهبی تلویزیون است که البته باید در راستای آثار نمایشی که بسیار یادگیرنده و تأثیرگذارند نیز گام‌های جدی برداشته شود. 

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز