تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵

دو راهی معیشت و سلامت غلط است/ نباید یکی قربانی دیگری شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه انتخاب بین معیشت و سلامت مردم دوراهی نیست، گفت: باید راهکاری بیاندیشیم که هر دو موضوع را در بر بگیرد نه اینکه یکی قربانی دیگری شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۷
    دو راهی معیشت و سلامت غلط است/ نباید یکی قربانی دیگری شود

اخبار معاصر: مجیدرضا حریری در خصوص اثرات شیوع ویروس کرونا بر روی اقتصاد کشور اظهار داشت: اگر از زاویه دید مردم به این موضوع نگاه کنیم توقع حمایت بیشتر دارند، همان طور که در سایر کشورها دولت ها برای حمایت از مردم کمک های بلاعوض پرداخت کرده و برای دستمزد بگیران نیز منابع نقدی در نظر گرفته اند زیرا این موضوع برای کارگران روزمزد و یا فصلی از اهمیت زیادی برخوردار است. 

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز شاید لازم باشد برای حمایت بیشتر از این کارگران کمک های نقدی انجام شود، گفت: کمک نقدی و بلاعوض به دلیل تورم زا بودن، مورد تأیید و قبول مسئولان نیست  ولی شاید لازم باشد یک تورم اضافه ای را در کوتاه مدت برای حمایت از مردم به خصوص هفت دهک جامعه، بپذیرد، و یا با پرداخت وام های بدون بهره به آنها کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: مشکل اقتصاد ما این است که ثروت به صورت ناعادلانه تقسیم شده ( حال این ثروت به صورت قانونی و یا غیر قانونی بدست آمده باشد) و همچنین سیستم دریافت مالیات در کشور نیز با مشکلاتی روبه رو است و همه این مسائل در چنین شرایط حساس خود را نشان می دهد.

حریری خاطر نشان کرد : البته با توجه به اینکه تورم در سال گذشته  41 درصد بوده و هر حرکت نادرستی موجب تورم بیشتر می شود و خروج از مسیر دورقمی نگه داشتن تورم و نهایتا موجب یک ابرتورم می شود،  لازم است برای حمایت از اقشار آسیب دیده کمیته‌ها،کارگروه‌ها و دستگاههای مختلف، همه نظرات، سلیقه ها و ذینفعان در کنار یکدیگر جمع شوند و با بیان نظرات خود به یک نتیجه یکسان برسند.

وی با بیان اینکه باید به صورت شفاف بدانیم در کجای اقتصاد قرار داریم، گفت: این موضوع که وقت سهم خواهی و خط و نشان کشیدن نیست، مسئله مهمی بوده و باید در این شرایط همه در کنار هم برای عبور از این بحران قدم برداریم.تا همه توان و ثروت ملی برای عبور از این شرایط  به کار گرفته شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در خصوص دوراهی بازگشایی مشاغل و سلامت مردم نیز تأکید کرد: این که می گویند برسردوراهی سلامت یا معیشت مردم قرار گرفته ایم نیز باید بگویم این یک دو راهی نیست بلکه باید راه‌حلی را طراحی کنیم که هر دو موضوع را در بر بگیرد. اقتصاددانان معتقدند باید فعالیت‌های اقتصادی برای کمک به تولید و فعالان این حوزه از سر گرفته شود و از سوی دیگر نیز برخی سلامت مردم را مقدم میدانند، ولی نباید تک بعدی نگاه کرد. 

حریری گفت:در کشورهایی که اعتماد بین مردم و حکومت زیاد است از جمله کشورهای آسیای شرقی چون چین، کره جنوبی و ژاپن عبور از این بحران با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد، زیرا در این کشورها مردم اطاعت پذیری بالایی از حکومت و دولت دارند. بنابراین با توجه به اینکه هر کشوری با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود راه حلی برای عبور از این وضعیت تعیین کرده و ما نیز با کمک همه مردم و تشکل ها، اقتصاددانان و ذینفعان می توانیم به یک راهکار مناسب و همه جانبه برسیم.

*کاهش ٢٥درصدی مبادلات ایران و چین در دوماه ابتدایی سال2020

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در خصوص وضعیت مبادلات ایران و چین در این شرایط با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: مبادلات تجاری بین ایران و چین انجام می‌شود اما نه مانند گذشته زیرا شرایط و نیاز دو کشور در این وضعیت تغییر یافته است ، در کشور چین نیز همانند ما برخی کارخانجات تعطیل شده و عرضه و تقاضا و قیمت ها نیز جابه جا شده است .

وی با بیان اینکه  پیش از این 80 درصد درآمد ارزی کشور از نفت و مشتقات نفتی و یا مواد خام معدنی بوده که در دو ماه اخیر قیمت این اقلام دچار افت شده، اظهار داشت: همانطور که به صورت رسمی اعلام شده، مبادلات ما 20 درصد کاهش یافته و در دو ماه ابتدایی سال 2020 یعنی ماه ژانویه و فوریه حدود 25 درصد مبادلات بین ایران و چین افت کرده است که دلیل این کاهش نیز افت ارزش محصولاتی است که ایران به چین صادر می کرده است. 

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز