تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۱
بعد از یک دوره سخت بیماری؛

آیت‌الله ابراهیم امینی دارفانی را وداع گفت

آیت‌الله ابراهیم امینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بعد از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری به ملکوت اعلی پیوست.
کد خبر: ۱۱۰۲۳

آیت‌الله ابراهیم امینی دارفانی را وداع گفت

اخبار معاصر: آیت‌الله ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه جمعه همزمان با شب اول ماه مبارک رمضان پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در بیمارستان شهید بهشتی قم دار فانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

آیت‌الله امینی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان ونایب رئیس سابق این مجلس و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم بود.

پیکر مرحوم آیت الله امینی به گفته فرزند ایشان فردا شنبه در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده می‌شود. این مراسم به دلیل شیوع کرونا به صورت عمومی برگزار نخواهد شد.

تولد و دوران کودکی آیت‌الله ابراهیم امینی

آیت‌الله ابراهیم امینی در سال ۱۳۰۴ در نجف آباد در خانواده مذهبی و علاقه‌مند به اهل بیت علیهم‌السلام دیده به جهان گشود. پدرش حسین نام داشت و پیشه‌اش کشاورزی بود و از محصول باغ شخصی خود، زندگی خانواده را تأمین می‌کرد. مادرش نیز خانه‌دار بود. پنج ساله بود که پدرش را از دست داد و تنها راه معیشت خانواده آن‌ها، اجاره‌بهای ملکی بود که داشتند. از این رو زندگی آن‌ها در آن روزگار به سختی می‌گذشت؛ پدر و جد او از افراد متدین و خیر بودند و به فقیران و محرومان کمک می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه در قم ادامه رسائل و مکاسب را نزد آقای سلطانی‌، حاج آقا رضا بهاءالدینی و آقای مجاهدی خواند. جلد اول کفایه را نزد آیت‌الله مرعشی و جلد دوم را نزد آیت‌الله گلپایگانی و بخش حکمت منظومه را نزد آیت‌الله سید محمدحسین طباطبایی به اتمام رساند. در درس‌های خصوصی علامه طباطبایی که در شب‌های پنج‌شنبه و جمعه تشکیل می‌شد شرکت می‌کرد و بخشی از کتاب اسفار و کتاب تمهید القواعد و چند جلد از بحارالانوار و منطق شفا را در آنجا فراگرفت‌.

وی در درس‌های خارج فقه و اصول آیت‌الله بروجردی و در درس خارج اصول امام خمینی شرکت می‌نمود. بعدها که درس خارج فقه امام نیز تشکیل شد، در آن شرکت می‌جست‌. آیت‌الله امینی در طی این سال‌ها با طلاب فاضل بسیاری رابطه دوستی و رفاقت داشت و دروس آموخته را مباحثه می‌کرد که از جمله آن‌ها آقایان سید کمال الدین موسوی‌، شیخ ابوالقاسم محمدی‌، شیخ عبدالله جوادی آملی و شیخ عباس ایزدی را می‌توان نام برد. وی در سال‌های تحصیل خود از امر تدریس نیز غافل نماند و بسیاری از کتب درسی را تدریس می‌کرد.

فعالیت‌های علمی و فرهنگی‌

فعالیت‌های علمی و فرهنگی آیت‌الله امینی فراوان است‌. از جمله می‌توان به سفرهای تبلیغی او در مناطق مختلف کشور اشاره کرد. همچنین وی در بسیاری از سمینارهای علمی داخل و خارج کشور حضور داشته و به ایراد سخن پرداخته است که برخی از آنان به چاپ رسیده است‌.

فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله ابراهیم امینی

فعالیت‌های مهم سیاسی آیت‌الله امینی از سال ۱۳۴۱ با شرکت در جلسه‌ای سری که مفاد آن اصلاح حوزه علمیه قم‌، تبلیغ اسلام‌، امر به معروف و نهی از منکر و سعی در اجرای احکام سیاسی‌، اجتماعی و اقتصادی اسلام بود؛ آغاز شد. این جلسه بعدها به تشکیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منجر شد. آیت‌الله امینی یکی از اعضای فعال آن در پیش و پس از انقلاب اسلامی بوده است‌.

وی در مسئله بازداشت امام و تبعید او به نجف و ترکیه‌، رابط میان امام و برخی از علما بود که به دلیل این گونه فعالیت‌ها مورد تعقیب واقع شد. او در دوران حضور امام در پاریس به دیدار او رفت و از یازده نفری بود که پس از ارتحال آیت‌الله حکیم‌، اعلامیه مرجعیت امام خمینی را امضا کرد. پس از انقلاب نیز در فعالیت‌های سیاسی گوناگون شرکت داشت و همواره مدافع امام و مقام معظم رهبری بود.

برخی از مسئولیت‌های آیت‌الله امینی پس از انقلاب اسلامی به شرح زیر است‌:

۱. نماینده امام در امور استان هرمزگان‌؛
۲. نماینده امام در امور استان مازندران‌؛
۳. نماینده امام در اجرای فرمان عفو در همدان‌، ملایر و نهاوند؛
۴. عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی با حکم امام‌؛
۵. سه دوره نمایندگی در مجلس خبرگان از چهار محال و بختیاری‌؛
۶. نایب رئیس مجلس خبرگان‌؛
۷. ریاست دبیرخانه مجلس خبرگان‌؛
۸. عضویت در هیأت امنای دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و مجمع جهانی علوم اسلامی‌؛
۹. عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌؛
۱۰. امام جمعه شهر قم با حکم مقام معظم رهبری‌.

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز