تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲

ضرورت انس با قرآن

نگاهی به نظرات بزرگان و فحول فکری دنیای اسلام اهمیت ارتباط و انس با قرآن و خسارات ناشی از دوری و مهجور گذاشتن قرآن را به ما گوشزد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۳۴
ضرورت انس با قرآن

«وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»
در آن روز رسول (به شکوه از امت در پیشگاه رب العزّه) عرض کند: بارالها (تو آگاهی که) امّت من این قرآن را به کلّی متروک و رها کردند.

این شکوائیه رسول مکرم اسلام در روز محشر و در پیشگاه خداوند متعال تکان دهنده و هشدارآمیز است.

مهجوریت قرآن نزد مسلمانان در حالی است که این کتاب آسمانی کامل‌ترین و موثق‌ترین سند و منبعی است که در اختیار مسلمانان است و مورد اتفاق همه فرق اسلامی.

نگاهی به نظرات بزرگان و فحول فکری دنیای اسلام اهمیت ارتباط و انس با قرآن و خسارات ناشی از دوری و مهجور گذاشتن قرآن را به ما گوشزد می‌کند.

ملاصدرا قدس سره در مقدّمه تفسیر سوره واقعه مى‌گوید: بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که گمان کردم کسى هستم، ولى همین که کمى بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم. در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبّر در قرآن و روایات محمّد و آل‌محمّد علیهم السلام بروم. یقین کردم که کارم بى‌اساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن کردم، درِ خانه وحى را کوبیدم، درها باز شد و پرده‌ها کنار رفت و دیدم فرشتگان به من مى‌گویند: «سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ».

جناب فیض کاشانى اعلی الله مقامه مى‌گوید: کتاب‌ها و رساله‌ها نوشتم، تحقیقاتى کردم، ولى در هیچ یک از علوم، دوایى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم. بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت کرد.

حضرت امام خمینى قدس سره الشریف در گفتارى (صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۲۰)از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تأسّف مى‌خورد و به حوزه‌ها و دانشگاه‌ها سفارش مى‌کند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه رشته‌ها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند.

حضرت آیت الله خامنه ای نیز در مقدمه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» سه ویژگی را برای بحث‌های فکری اسلامی ضرورتی تخلف‌ناپذیر از سوی متفکران آگاه ذکر می‌کنند که یکی از آنها فهم اصول اسلامی از اصل و منبع است و نه سلیقه‌ها و نظرهای شخصی. سپس ایشان قرآن را کامل‌ترین و موثق‌ترین سند برای اتکا معرفی می‌کنند.

ماه مبارک رمضان، فرصت مغتنمی است برای تمرین این موانست با ثقل اکبر یعنی قرآن کریم و خوشه‌چینی از نکات آن. خوشه‌ها و نکته‌هایی که از تدبر در قرآن و فهم ارادات خدای متعال از نزول آیات به دست می‌آید.

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز