تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
«هفت روز سیما»؛

پرکاری مهران مدیری در تعطیلات «دورهمی»/ شوک سریالی «کرونا» برگشت!

فعالیت پررنگ مهران مدیری در حوزه برنامه‌سازی و بازیگری همزمان با توقف تولید «دورهمی»، شوک ابتلای بازیگران سریال‌ها به کرونا و سهم اندک جشنواره کودک از آنتن، از اهم رویدادهای این هفته بودند.
کد خبر: ۱۱۲۵۶

به گزارش معاصر ،  «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد. 

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم. 

امروز پنجشنبه اول آبان ماه می‌توانید با پنجاه و هفتمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید. 

چهره هفته؛ مهران مدیری و چهار چالش جدید 

مهران مدیری این روزها پرکارتر از همیشه در عرصه بازیگری و تولید ظاهر شده است، آن هم در شرایطی که او وعده‌هایی برای فصل جدید «دورهمی» در شبکه نسیم داده بود و بسیاری منتظرند با پایان محرم و صفر، هر چه زودتر شاهد سری جدید این برنامه باشند که در همه ماه‌های نبود «خندوانه» توانسته بود جایگاه شبکه نسیم را در رقابت با دیگر شبکه‌ها در جذب مخاطب حفظ کند و رتبه پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی بین «عصرجدید» در شبکه سه و «دورهمی» در نوسان بود. هنوز اما نه تنها خبر جدیدی از کم و کیف ادامه تولید و پخش «دورهمی» و برنامه تلویزیونی او نیست بلکه این روزها بیشتر رسانه‌ها از فعالیت‌های وی در فضای خارج از تلویزیون خبر می‌دهند. 

روزنامه «هفت صبح» این هفته گزارشی از فصل جدید سریال «هیولا» برای عرضه در شبکه نمایش خانگی منتشر کرد با این تیتر که «مدیری هیولا را زیر و رو می‌کند» و طی این گزارش خبر از تغییراتی جدی در این سریال موفق داد. سریالی که در زمان توزیع مورد علاقه بسیاری از مخاطبان شبکه خانگی قرار گرفت. طبق این گزارش مدیری قرار نیست با هیچیک از بازیگران اصلی فصل قبل به دلیل حضورشان در پروژه‌های دیگر همکاری داشته باشد؛ از فرهاد اصلانی که در «سلمان فارسی» حضور دارد تا شبنم مقدمی و گوهر خیر اندیش و حتی پیمان قاسمخانی که در فصل قبل سرپرست نویسندگان بود و این بار گویی بیشتر بر روند کار نظارت خواهد داشت و خودش درگیر ساخت دنباله «خوب، بد، جلف» است. 

پس کار مهران مدیری در فصل دوم این سریال سخت‌تر هم شده و با انرژی بیشتری باید به انتخاب بازیگر و نظارت روی متن و کارگردانی سریال بپردازد. 

 

از طرف دیگر در همین هفته خبر رسید که مدیری قرار است در یک فیلم سینمایی از مسعود کیمیایی نیز بازی کند؛ «خائن کشی» که این روزها پیش تولیدش هم آغاز شده است و از آن جایی که قرار است اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر باشد باید به زودی وارد پروسه تولید شود. 

علاوه بر اینها مهران مدیری در سریال دیگری در شبکه نمایش خانگی قرار است به عنوان یک بازیگر حضور داشته باشد؛ سریال «خاتون» که در فضایی تاریخی ساخته خواهد شد و تینا پاکروان کارگردانی‌اش را بر عهده دارد. 

مدیری به این ترتیب در چهار پروژه تقریباً همزمان حضور دارد و روزهای شلوغی را برایش ساخته است و البته همه اینها وضعیت ساخت «دورهمی» را هم کمی به مبهم کرده است. 

به ویژه که این روزها زمزمه‌های دیگری هم می‌رسد که گویا مهران مدیری اساساً قرار نیست «دورهمی» را با آن شکل و شمایل سابق ادامه دهد. خود مدیری پیش از این وعده داده بود که قرار است این برنامه را با تغییراتی جدی همراه کند اما اکنون خبرهایی رسیده که ظاهراً می‌خواهد از اساس برنامه دیگری را روی آنتن ببرد. مسابقه‌ای شبیه «میلیونر باش» که آخرین بار با اجرای محمدرضا گلزار و با نام «برنده باش» در شبکه سه روی آنتن رفته بود. حالا شنیده می‌شود که مدیری قرار است چنین مسابقه‌ای را در شبکه نسیم بسازد که احتمالاً چالش جذابی هم این رویارویی او با شرکت‌کنندگان مسابقه خواهد بود. 

حاشیه هفته؛ رادیو منشاء زردهای مجازی! 

شاید خیلی تعجبی نکنید که یک سایت بی‌نام و نشان و یا حتی به دنبال نام و نشان، برای جذب چند کلیک و فالوور بیشتر مصاحبه‌ای درباره حواشی مختلف بازیگران ارائه دهد یا یک شبکه اجتماعی گفتگویی درباره قهر و آشتی یا مسائل شخصی‌تر چهره‌ها داشته باشد و یا جملات سخیفی از قبیل اینکه «فلان بازیگر نخود هر آش است» در خروجی آنن مطرح شود، چون می‌دانید کار بعضی شان گرفتن فالوور بیشتر است و این دیده شدن بیشتر ساختار تجاری بیشتر به آن‌ها کمک می‌کند و نیازی به وسواس‌های محتوایی هم نمی‌بینند! البته نه اینکه متقاعد شوید اما حداقل می‌دانید با چنین تیترها و مضامین و سوژه‌هایی اساساً به دنبال فرهنگ سازی و یا حتی سرگرمی سازی صرف نیستند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند! 

با این حال احتمالاً کمی حیرت می‌کنید اگر همین مسائل حاشیه‌ای و زرد از یک «شبکه رادیویی رسمی» سر در می‌آورند و شاید برایتان غیرمنتظره باشد که اهم تیترهایی که بعد از این گفتگوهای رادیویی در فضای رسانه‌ای می‌چرخد این باشد که به طور مثال بازیگر پرحاشیه‌ای از ایران رفته است، یا فلان بازیگری که جایگاهی در سینما و تلویزیون ندارد بگوید «من بازیگر مطلق سینمای ایران هستم» و اصلاً اعجاب‌انگیزتر از همه اینها با بازیگری درباره دعوایش با یک بازیگر دیگر صحبت شود تا به اسم آشتی تیترهایی جنجالی درباره این دعواها به فضای مجازی پمپاژ شود! 

 

می‌دانیم که همین فضا در سایت‌ها و فضاهای اینترنتی در خارج از تلویزیون آنقدر پرسود است که حتی برای همین اطلاعات و دیالوگ‌های زرد مبالغ هنگفتی هم هزینه می‌شود یعنی مبالغی خرج می‌شود تا اتفاقاً مهمان خاص یک برنامه در حین گفتگو جمله‌ای حاشیه ساز و زرد بگوید تا به تعبیر مرسوم «وایرال شود! با این حال شنیدن این حواشی و تریبون دادن به آنها در آنتن رسمی رادیو کمی جای تعجب دارد و فی‌نفسه برای رسانه‌ای که خودش قرار است پیشرو باشد پیروی از حواشی فضای مجازی اتفاق خوبی نیست. 

به ویژه که صداوسیما مدیومی است که قرار است فرهنگساز باشد و حتی اگر با بازیگران حاشیه‌ای و زرد و جنجالی گفتگو می‌کند می‌تواند سراغ سوژه‌ها و ایده‌های جدی‌تر و دغدغه‌مند تر برود. هرچند این روزها دیده شدن به یک اپیدمی تبدیل شده و حالا رادیو و تلویزیون با همان نگاه و رویکرد رسمی نیز گویی مبتلای بیماری این روزهای فضای مجازی برای دیده شدن هستند. 

نکته هفته؛ کرونا بازهم «سریال‌سازی» را نشانه گرفت! 

ابتدای شیوع کرونا نگرانی‌های زیادی نسبت به پروژه‌های سینمایی و سریالی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی مطرح شد و حتی اصناف مربوطه خواستار توقف این پروژه‌ها شدند که البته برخی هم تولید را متوقف کردند. پروژه‌های تلویزیونی البته به دلیل تعهداتی که برای پخش در یک بازه زمانی مشخص داشتند نتوانستند وقفه‌ای در کار ایجاد کنند و سعی کردند پروتکل‌های بهداشتی و سلامتی را با شدت بیشتری رعایت کنند. 

حالا پس از گذشت چند ماه از تولید سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی نگرانی‌ها درباره وضعیت بازیگران و عوامل پروژه‌ها دوباره اوج گرفته است. بازیگرانی که بر سر پروژه‌ها هستند از ابتلای خود به کرونا می‌گویند و تولیدات را با وضعیت مبهمی نسبت به سلامتی سایر اعضای یک گروه مواجه کرده است. 

 

به تازگی محمدرضا گلزار که در سریال «عاشقانه ۲» یا «گیسو» در شبکه نمایش خانگی به ایفای نقش می‌پرداخت به کرونا مبتلا شد و به فاصله یکی دو روز هم لاله اسکندری که این روزها در سریال تلویزیونی و پربازیگر «جشن سر برون» بازی می‌کند خبر داد که به کرونا مبتلا شده است. 

به فاصله یک روز از این خبر البته تهیه‌کننده سریال در گفتگویی با روابط عمومی سیمافیلم که سریال زیر نظر آن تولید می‌شود خبر داد که از همه بازیگران و عوامل درگیر در کار تست کرونا گرفته می‌شود و البته هنوز از «عاشقانه» و عوامل و بازیگران آن خبر رسمی‌تری به دست نرسیده است. 

پروژه‌های زیادی این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال ضبط و تصویربرداری و تولید هستند با این حال گاهی هم پروتکل‌ها آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شود. 

این شرایط از آنجا حایز اهمیت است که به نظر می‌رسد حالا حمیدرضا شاه‌آبادی که به تازگی عهده‌دار مسئولیت معاونت سیما در رسانه ملی شده است، با چالشی جدی در زمینه مهمترین بخش مسئولیت خود یعنی تأمین آثار نمایشی برای کنداکتور شبکه‌های مختلف مواجه شده است. باید دید مدیران صداوسیما چه تمهیدی را برای مواجهه با این چالش بدون افت تولید و در عین حال رعایت حداکثری ملاحظات بهداشتی برای تضمین سلامت عوامل، در نظر خواهند گرفت. 

سینما در سیما؛ جشنواره کودک چرا روی آنتن رنگ باخت!؟ 

این هفته سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم سینمایی در شرایطی بسیار متفاوت از سال‌های قبل برگزار شد اما برخلاف سنوات قبلی سهمی اندک در زمینه اطلاع‌رسانی و انعکاس این رویداد را از آنتن شبکه‌های تلویزیونی شاهد بودیم. رویدادی که در دوره‌های گذشته معمولاً با گزارش‌های مختلف و ویژه‌برنامه‌های روزانه نسبت به این رویداد مرتبط با کودکان و نوجوانان تلویزیون نسبت به آن واکنش نشان می‌داد. این بار اما این رویداد نه تنها شانسی برای پوشش خبری در تلویزیون نیافت بلکه آیین افتتاحیه آن نیز که اعلام شده بود به صورت زنده از شبکه «امید» پخش می‌شود روی آنتن نرفت. 

اگرچه در همین ایام برگزاری جشنواره، علیرضا تابش در مقام دبیر جشنواره فیلم کودک حضور پررنگی روی آنتن داشت و تقریباً به اکثر برنامه‌های سینمایی و حتی غیرسینمایی تلویزیون دعوت شد تا به شرح جشنواره بپردازد با این حال خود رویداد سهم چندانی از آنتن نداشت. شبکه امید یا شبکه دو هم که معمولاً با در نظر گرفتن مخاطب سنی این جشنواره ویژه برنامه‌هایی را تدارک می‌دیدند و به این رویداد اختصاص می‌دادند از آن صرف نظر کردند. 

 

چندی پیش برخی از سینماگران در گفتگوهایی با مهر مطرح کردند که تلویزیون در شرایط کرونایی قصد چندانی برای پخش تیزرهای سینمایی ندارد تا مخاطب به رفتن به سینما ترغیب نشود. حالا سهم اندک جشنواره کودک از آنتن تلویزیون این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند و حتی شائبه‌های دیگری را هم ایجاد می‌کند که تلویزیون با نفس برگزاری جشنواره‌های سینمایی در ایام شیوع کرونا همراهی ندارد. شائبه‌هایی که ممکن است در صورت استمرار شرایط کرونایی جشنواره‌های مهمتری چون فیلم فجر را هم با همین رویه در پوشش و اطلاع رسانی مواجه کند و باید دید آیا کم و کیف برگزاری جشنواره از این حیث دچار مشکل نخواهد شد؟ 

جای خالی تلویزیون را البته در این فضا، پلتفرم‌های اینترنتی پر کرده‌اند و به طور مثال تلویزیون تعاملی تیوا پوشش کامل و زنده رویدادها و فیلم‌ها را بر عهده دارد و فیلیمو و نماوا هم سهم پررنگی در انعکاس این جشنواره و اکران آنلاین فیلم‌های آن داشتند. آیا تلویزیون با توجه به سهم پررنگ این پلتفرم‌های اینترنتی آیا تعمدا از فضای اطلاع‌رسانی درباره کیفیت برگزاری آنلاین این رویداد کنار کشیده است تا تبلیغ رقبایش نشود؟ یا براساس همان گمانه زنی اولیه اساساً به‌دنیال تبلیغ برگزاری رویدادهای سینمایی در ایام کرونا نیست. 

در هر صورت آنچه در عمل رقم خورد طی یک هفته گذشته و برای مخاطبان علاقمند به سینمای کودک، کناره گیری تلویزیون فرصت ویژه ای را در اختیار پلتفرم‌های اینترنتی گذاشت تا بیش از پیش دامنه مخاطبان خود را گسترش دهند. 

پیشنهاد هفته؛ بازگشت طنز به آنتن با همکاری دو ستاره 

جواد رضویان و سیامک انصاری در چند ماه اخیر در حال ساخت سریالی مشترک به تهیه کنندگی مهدی فرجی بودند. سریالی طنز که به تازگی تیزرهای آن نیز روی آنتن شبکه رفته است. 

رضویان پیش از این هم در ساخت چند مجموعه طنز دست داشته است و در سال ۹۴ یک مجموعه ترکیبی با نام «سه شو» را در شبکه سه کارگردانی کرد. از موفق‌ترین کارهای رضویان البته می‌توان به «قرارگاه مسکونی» اشاره کرد که در زمان پخش مخاطبان فراوانی هم داشت و حالا تجربه جدید او همکاری مشترکی با سیامک انصاری است و دو نفره این سریال را کارگردانی کرده‌اند. 

 

مهدی فرجی نیز تهیه کننده این سریال این روزها درگیر ساخت فصل سوم «نون.خ» است که هر دو فصل قبلی آن با موفقیت و اقبال زیاد مخاطبان و رسانه‌ها مواجه شد و حالا باید دید حاصل این همکاری سه نفره می‌تواند پس از مدت‌ها به یک طنز سرحال در شبکه سه منجر شود؟ 

در این سریال که از یکشنبه چهار آبان روی آنتن می‌رود بازیگرانی از جمله سیامک انصاری، سید جواد رضویان، امیر حسین رستمی، نگار عابدی، سیاوش طهمورث، سروش جمشیدی، رویا میر علمی به ایفای نقش می‌پردازند. 

این سریال از هفته آینده هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت. 

 

پایان پیام/ 

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز