تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
پیروزی بایدن، چهره‌های دیپلماتیک را به پاستور نزدیک می‌کند؟

آغاز رقابت‌های انتخاباتی در ایران با پایان بازی انتخابات در آمریکا / ظریف یا لاریجانی؛ دولت روحانی به کدام سو می‌رود؟

با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، عملا ماراتن انتخابات ۱۴۰۰ در ایران کلید خورد.
کد خبر: ۱۱۵۱۴

در حال درج تصویر... 

به گزارش معاصر ، درحالی‌که در اوج گرانی ارز و طلا، چهره‌های سیاسی از طرح نام خود به‌عنوان کاندیدا پرهیز داشتند، حالا با بهبود نسبی اوضاع اقتصادی، ریسک مطرح شدن نام نامزدها پایین آمده است. 

برخی معتقدند حامیان دولت حسن روحانی با تکیه بر نزدیکی جو بایدن به برخی چهره‌های عضو کابینه مانند محمدجواد ظریف، می‌کوشند با شعار تعامل با آمریکا در انتخابات ۱۴۰۰ دوباره نقش‌آفرین باشند. 

دولتمردانی که سابقه مذاکره با دولت اوباما را داشتند، شاید خود را یکی از عوامل شکست ترامپ می‌دانند و انتظار دارند بایدن این لطف را جبران کند. 

با این حال برخی دیگر با اشاره به کاهش شدید محبوبیت روحانی، بر پرهیز نزدیکان او از معرفی نامزد تاکید کرده و معتقدند جریان حامی دولت باید با نزدیک شدن به یک اصولگرا، در انتخابات ۱۴۰۰ صحنه‌گردانی کند. 

اصلاح‌طلبانی که سال ۱۳۹۲ با همین استراتژی، پشت حسن روحانی قرار گرفتند، حالا ممکن است با همان منطق ۷سال پیش به حمایت از علی لاریجانی روی آورند. 

با این وجود اصولگرایان چهره‌های سفید بیشتری برای انتخابات در اختیار دارند. محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی ازجمله این چهره‌ها هستند. 

برخی از چهره‌های اصولگرا اما از تسلط سپاه پاسداران بر عرصه‌های مدیریتی سخن به میان آورده و مانند کریمی قدوسی نماینده مشهد، وعده بهبود اوضاع با حضور چهره‌های نظامی می‌دهند. 

با این وجود می‌توان پیش‌بینی کرد که پیروزی بایدن در انتخابات، شانس افرادی چون سعید جلیلی که شهره به عدم توافق با غرب هستند را برای ریاست‌جمهوری کم کرده و شاید اصولگرایان در فضای موجود با چهره‌های میانه‌روتری مانند امیرعبداللهیان یا قاضی زاده، معاون و نایب محمدباقر قالیباف در مجلس در عرصه انتخابات نقش آفرینی کنند. 

با این همه، انتخابات آمریکا تنها متغیر در انتخابات ۱۴۰۰ نیست و پیش بینی می‌شود موضوعاتی مانند مهار کرونا یا بهبود وضعیت معیشتی مردم هم نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات پیش‌رو داشته باشد. 

پایان پیام/ 


منبع: خبر فوری 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز