تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
در یک پژوهش بررسی شد

پره اکلامپسی و احتمال ابتلا به بیماری‌ مزمن کلیه در زنان

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد شانس ابتلا به بیماری مزمن کلیه ارتباطی با ابتلای خانم‌ها به پره اکلامپسی ندارد.
کد خبر: ۱۱۷۱۹


پره اکلامپسی و احتمال ابتلا به بیماری‌ مزمن کلیه در زنان  

به گزارش معاصر، پره اکلامپسی یکی از عوارض بارداری است که اندام های مختلفی را درگیر می‌کند. مشخصه عمده این اختلال که عمدتا بعد از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد افزایش فشارخون و دفع پروتئین از طریق ادرار است که درصورت عدم کنترل می‌تواند منجر به هلاکت مادر و یا جنین وی شود. 

با توجه به اینکه کلیه‌ها یکی از اندام های اصلی در کنترل فشار خون به شمار می‌آیند، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که آیا زنان مبتلا به پره اکلامپسی در خطر بیشتری برای بروز نارسایی کلیه در سال‌های آتی عمر هستند یا خیر؟ 

دکتر سمیرا بهبودی، پژوهشگر مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در پی پاسخ به این پرسش، با استفاده از اطلاعات مستخرج شده از مطالعات قند و لیپید تهران، به بررسی بر روی حدود 1900 نفر از بانوان و پیگیری‌های چندین ساله آنان پس از خاتمه بارداری پرداخت. 

وی در مورد نتایج این پژوهش گفت: بررسی‌ها نشان داده که شانس ابتلا به بیماری مزمن کلیه ارتباطی با ابتلای خانمها به پره اکلامپسی ندارد. به عبارت دیگر زنان مبتلا به پره اکلامپسی در این مطالعه، افزایشی در ابتلا به بیماری مزمن کلیه طی سالهای بعد را نشان ندادند. 

پایان پیام/ 

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز