تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
آخرین خبرها از واکسن کرونا در ایران؛

چه کسانی برای دریافت واکسن ایرانی کرونا انتخاب می‌شوند؟

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره اینکه یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا موفق به دریافت کد اخلاق شده است، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه آزمایشات انسانی واکسن‌های ایرانی کرونا توضیح داد.
کد خبر: ۱۱۷۲۳

دکتر جلیل کوهپایه‌زاده، درباره نحوه ورود به فاز مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا بر انسان‌ها، گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با یکی از شرکت‌هایی که در حال ساخت واکسن هستند، قرارداد داریم تا فاز انسانی واکسن توسط ما انجام شود ؛ البته درحال حاضر مجوزی برای آغاز مطالعات انسانی اخذ نشده است اما کد اخلاقی برای این واکسن دریافت شده است.

وی افزود: در مورد واکسن دیگری هم با شرکت دیگری مذاکره کردیم و اعلام آمادگی کردیم در مجموعه‌ دانشگاه به صورت پایلوت و نمونه فاز مداخلات انسانی را انجام دهیم. در واقع اعلام آمادگی کردیم که فاز انسانی دو واکسن از مجموعه واکسن‌هایی که در ایران بر آنها فعالیت می‌شود توسط دانشگاه ما انجام شود.

کوهپایه‌زاده درباره زمان اجرای فاز مطالعات انسانی واکسن، تصریح کرد: مطمئن نیستیم اما امیدواریم تا اواخر آذرماه بتوانیم نمونه را دریافت کنیم. پس از آن یک تا دو ماه هم زمان خواهد برد تا ترایال انسانی آن انجام شود و تصور می‌کنیم در مورد این دو واکسن که دانشگاه ما مسئول آن است تا اواسط زمستان می‌توانیم به انجام فاز انسانی واکسن امیدوار باشیم.

وی درخصوص نحوه جذب داوطلب برای آغاز فاز مطالعه انسانی واکسن ایرانی کرونا، اظهار کرد: با اعلام فراخوان اقدام به جذب داوطلب می‌کنیم و طبیعتا برخی ویژگی‌ها و مشخصات در ترایال انسانی برای داوطلبان تعریف می‌شود تا به عنوان مثال کسانی که بیمار نباشند و شرایط سنی مشخص و ... داشته باشند، جذب شوند اما، اساس کار ما داوطلبانه است.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه هر واکسنی می‌تواند دارای عوارضی هم باشد، تاکید کرد: کسانی که به شکل داوطلب برای تزریق واکسن می‌آیند، به این موضوع هم آگاه هستند. اما عوارض واکسن در فاز حیوانی بررسی می‌شود و اگر در فاز حیوانی عوارض جدی نداشته باشد، در فاز انسانی هم اتفاق عمده و جدی برای انسان نمی‌افتد.

وی درباره زمان تاثیر و ایجاد ایمنی‌زایی واکسن کرونا، اظهار کرد: چون بیماری هنوز ابعاد ناشناخته‌ای دارد، پیش‌بینی میزان اثرگذاری واکسن خیلی سخت است؛ چون ویروس را خیلی خوب نمی‌شناسیم و با جهش‌هایی که یافته است قضاوت در مورد آن راحت نیست.

کوهپایه‌زاده در خاتمه تاکید کرد: مردم نباید فراموش کنند فعلا بهترین واکسن موجود علیه کرونا، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز