تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

«خبرنگاری بحران» در یک کتاب

حسن قربانی که کتاب «خبرنگاری بحران» را در دست انتشار دارد به ارائه توضیحاتی درباره آن پرداخت.
کد خبر: ۱۱۸۳۳
این خبرنگار، پژوهشگر و مدرس خبرنگاری بحران درباره کتابش که از سوی انتشارات سروش منتشر خواهد شد، بیان کرد: همان‌طور که در جریان هستید جهان هستی با چیزی حدود ۴۰ تا ۴۵ بلای طبیعی و تقریبا دست‌ساز مواجه است که از این میان حدودا ۳۹ تا ۴۰ بلای طبیعی که منجر به بحران می‌شود در کشور ما قابلیت وقوع دارد؛ بنابراین مسئولین و در ادامه رسانه‌ها و خبرنگاران باید به فکر مقابله و عمل به‌جا درباره این بحران‌ها باشند. «خبرنگاری بحران» وظایف رسانه‌ها به طور عموم و وظایف خبرنگاران را به طور خاص در محیط بحران تشریح می‌کند.

او با اشاره به فصل‌های مختلف این کتاب، بیان کرد: فصل اول به ماهیت بحران اشاره می‌کند و مخاطب را با ماهیت اصلی بحران آشنا می‌کند زیرا به نظر می‌رسد بعضی از مخاطبان شناخت درست و واقعی از بحران ندارند. فصل دوم به وظایف خبرنگاران در روال بحران‌ها خلاصه می‌شود. در این فصل سعی بر این بوده که وظایف و رسالت رسانه‌ها و به دنبال آن خبرنگاران تشریح و تبیین شود و در واقع خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها را با وظایف در محیط بحران آشنا می‌کند.

قربانی اخلاق خبرنگاری را از دیگر موضوعات کتاب دانست و ادامه داد:  اخلاق خبرنگاری در بحران موضوع دیگری است که در فصل سوم به آن اشاره شده و روش و شیوه و در نتیجه اخلاق خبرنگاری را در شرایط بحران توضیح می‌دهد. معمولا در محیط بحران‌زده خبرنگاران رفتارهای خاصی از خود نشان می‌دهند که حاکی از هیجان بی‌مورد، ترس، طرفداری و جانبداری و حتی خشم بی‌مورد است. در این فصل سعی بر این بوده است که اخلاق خبرنگاری در محیط بحران تشریح شود.

نویسنده کتاب «شگردهای خبرنویسی» افزود: بخش آخر با عنوان «ایران؛ بحران‌های گذشته، حال و آینده» به بحران‌هایی به صورت عینی و ملموس اشاره دارد که در سطح جامعه و در گذشته رخ داده است و همچنین شامل بحران‌هایی می‌شود که احتمال دارد در آینده رخ دهد. بهترین نمونه که در این بخش به آن اشاره شده، مربوط به بحران بیولوژیک است که نمونه به‌روز آن کرونا است. در این بخش به این بحران جهانی، واکنش مسئولان، رسانه‌ها، خبرنگاران و ... پرداخته شده است. خبرنگاران، مسئولان خبری، دبیران و ... در این بخش می‌توانند با نمونه‌هایی از این نوع بحران‌ها که به صورت سربسته در کتاب بدان‌ها اشاره شده است، مواجه و متوجه شوند که خبرنگاران و مسئولان در این موارد به چه شکل عمل کرده‌اند.

این فعال رسانه با بیان این‌که بحران به طور کلی به سه مرحله پیش از بحران، بحران و پس از آن تقسیم می‌شود، ادامه داد: در بخش اول هم به مراحل مختلف آن اشاره شده است. اما در این کتاب مرحله دیگری اضافه شده و آن مرحله بازگشت به پیش از بحران است و در واقع بحران به چهار مرحله تقسیم‌بندی شده است.

 قربانی درباره این‌که چرا باوجود کتاب‌هایی در زمینه خبرنگاری بحران، خبرنگاران و مسئولان واکنش درستی در موقعیت بحران ندارند، گفت: به نظرم نویسندگان این کتاب‌ها، جزوه‌ها و ... عالم، متخصص و کارشناس بوده و هستند، مطالب هم به خوبی نوشته شده است، اما بیشتر کسانی در این زمینه دست به قلم برده‌اند که تجربه عملی و کاری به عنوان خبرنگار در محیط بحران نداشته‌اند. آن چیزی که «خبرنگاری بحران» را مجزا می‌کند، حضور نویسنده کتاب در بحران‌های سیاسی، اجتماعی، طبیعی و ... است که قرار گرفتن حاصل آن، یعنی تجربه در کنار اصول علمی کلاسیک در دانشگاه و یا محافل علمی، نتیجه را مطلوب ساخته است. ایجاد تغییرات در نگارش و جذابیت و نمونه‌های عینی در کتاب‌ها باعث می‌شود تا کتاب و مطالب جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد.

او با بیان این‌که نگاه این کتاب رسانه، مسئولان رسانه و از جمله مدیران، دبیران، سردبیران و به خصوص خبرنگاران هستند، افزود: خبرنگاری در بحران یک کار عملیاتی است، لذا خبرنگاران از این کتاب می‌توانند بهره ببرند. اما نوع نوشتار کتاب به گونه‌ای است که دانشجویان در دانشگاه‌ها و علاقه‌مندان به حوزه خبر هم می‌توانند به مطالعه آن بپردازند.

قربانی در پایان گفت:  کشور ما در موقعیتی حساس به لحاظ بحران‌زایی و زدایی قرار گرفته است. بر این اساس خبرنگاران و رسانه‌ها باید حساسیت بیشتری به بحران‌های حال و آینده نشان دهند. فکر می‌کنم این کتاب در شناخت بیشتر مسئولان رسانه‌ها و علاقه‌مندان به  بحران و وظایف رسانه و خبرنگار کمک کند. 

حسن قربانی پیش‌تر نیز کتاب‌هایی با موضوع خبرنگاری از جمله «شگردهای خبرنویسی»، «چگونه گزارش خبری تلویزیونی بسازیم» و «رمز و راز خبرنگاری کوله‌پشتی» را منتشر کرده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز