تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
بررسی و ارزیابی نخستین روز محدودیت‌های شدید کرونایی

هشدار به 79 میلیون ایرانی

نخستین روز تعطیلی و اعمال محدودیت‌های سراسری کرونایی در حالی طی می‌شود که مشاهدات خبرنگار «اخبار معاصر» نشان می‌دهد بسیاری از مشاغل همانطور که انتظار می‌رفت کرکره خود را پایین کشیده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۸۶
نویسنده :
هادی بردبار

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، شنبه اول آذر همزمان با تعطیلی سراسری و اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی، در بسیاری از استان‌ها بارندگی شدیدی نیز در حال وقوع است که این موضوع به کاهش تردد و خلوتی معابر و خیابان‌ها کمک کرده است.

با این وجود برخی از افراد همچنان در معابر در حال تردد هستند و برخی مشاغل خصوصی نیز اگرچه به صورت غیررسمی و پنهانی، اما همچنان به کار مشغول هستند.


79 میلیون ایرانی در وضعیت هشدار

طرح محدودیت‌های شدید مهار کرونا در حالی آغاز شده است که در نخستین روز سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه 79 میلیون ایرانی در شهرهای مختلف کشور در وضعیت‌های هشدار ۳،۲ و۱ کرونا به سر می‌برند گفته است: امیدواریم با این طرح و همراهی مردم در طول 4 تا 5 هفته آینده شاهد روند نزولی ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: محدودیتهایی نیز از امروز برای ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز و ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد شروع شده است. جمعیتی که مشمول این طرح می شوند به این ترتیب است که در شهرهای قرمز بالغ بر ۵۳ میلیون نفر را شامل می شود. در مجموع حدود ۷۹ میلیون نفر جمعیت در وضعیتهای هشدار ۳، ۲ و ۱ هستند؛ یعنی شهرهای قرمز، نارنجی و زرد. امیدوارم با رعایت مردم و همکاری دستگاه ها بتوانیم شاهد کاهش ورودی بیمار به بیمارستان‌ها، کاهش ابتلا و نهایتا بعد از چهار - پنج هفته شاهد کاهش مرگ و میرها خواهیم بود.

علیرضا رییسی با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید کرونا از امروز، گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های جدید از از امروز اجرا شد و بر همین اساس جلسه امروز ستاد با ۱۵ نفر برگزار شد و بقیه اعضا از طریق وبینار به جلسه وصل شدند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز گزارشی از وضعیت و روند بیماری در کشور ارایه شد و موضوع مهمی که امروز در مورد آن بحث شد، مبحث طرح بسیج محله محور و مقابله با اپیدمی کرونا بود که با کمک بسیج و مردم از امروز در سراسر کشور شروع شده است.

وی افزود: همچنین گزارشی از روند بیماری در ۴۳ شهری که قبلا در آنها محدودیت ایجاد کرده بودیم، داده شد. خبر خوب این است که محدودیتهای اعمال شده در این شهرها که وضعیت قرمز داشتند موثر بوده و ۴۱ شهر دارند روند نزولی بیماری را طی می‌کنند، در یکی از شهرستان‌ها نیز روند نزولی شروع شده و دو مورد دیگر هنوز زمان خواهد برد که روند نزولی بیماری شروع شود.

رییسی گفت: در مجموع این موضوع نشان دهنده آن است که طرحی که ۵ آبان شروع کردیم کاملا موثر بوده است و بر اساس شواهد ایجاد محدودیت‌ها می تواند موثر باشد.


دورهمی تعطیل می‌شود؟

با این وجود یکی از دغدغه‌های مسئولان تعطیل بردار نبودن نشست‌ها و دورهمی‌های خانوادگی است که گفته می‌شود در ماه‌های اخیر یکی از دلایل اصلی رشد آمارهای مربوط به کرونا بوده است.

امروز حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: قبلاً مطرح بود که اگر کسی مبتلا باشد و در جمع خانوادگی که معمولاً با استفاده نکردن از ماسک هم همراه می‌شود، عطسه یا سرفه کند، می‌تواند پنجاه نفر را مبتلا کند. به خصوص که ممکن است در خانه‌ها سیستم تهویه مناسبی هم وجود نداشته باشد. حتی گفته می‌شود حرف زدن فردی که مبتلاست نیز می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود.

از سوی دیگر پیش از اجرای این طرح بسیاری از مردم که نسبت به تعطیلی کسب و کار خود مطمئن شده بودند، اقدام به سفر به شهرهای دیگر از جمله شهرهای شمالی کشور کردند که این موضوع نیز ممکن است در هفته‌های آتی نتایج طرح محدودیت سراسری را با مشکل مواجه کند.



انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز