تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
کاهش تولید و مشکلات تامین نهاده‌ها دو معضل افزایش قیمت گوشت

قیمت مرغ و تخم‌مرغ سر به آسمان زد/ نرخ گوشت قرمز ثابت ماند

قیمت مرغ و گوشت همزمان با افزایش سایر اقلام، کالاها و خدمات که به واسطه تشدید تحریم‌های اقتصادی و آثار زیانبار اقتصادی شیوع کرونا بود، همچنان یکی از دغدغه‌های معیشتی مردم است.
کد خبر: ۱۱۹۲۶
نویسنده :
آیدا پورجاماسب

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، در روزهای اخیر هم با توجه به مشکلات تامین نهاده‌ها و به تبع آن کاهش تولید و با افزایش تقاضا ناشی از محدودیت‌های دوهفته‌ای قیمت خرده‌فروشی مرغ و تخم‌مرغ را بار دیگر افزایش و قدرت خرید مردم را کاهش داده است، هر چند قیمت گوشت قرمز در پی کاهش تقاضا تقریبا ثابت مانده است.  
به‌رغم مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی برای تخصیص ارز و ترخیص و تامین نهاده‌های تولید دام و طیور از گمرک، عرضه قطره چکانی این اقلام به نرخ مصوب دولتی زمینه کاهش جوجه ریزی و تولید مرغ و تخم مرغ در بازار را فراهم کرده؛ به‌نحوی که فعالان صنفی از کشتار مرغ‌های گوشتی با وزن کمتر برای تامین نیاز بازار خبر می‌دهند، تولید‌کنندگان تأکید کرده‌اند نرخ 30تا 35هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ تازه در فصول سرد سال دور از انتظار نخواهد بود.
امروز برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که کشتار مرغ‌های تخم‌گذار به‌دلیل کمبود دان، زمینه کاهش جمعیت گله‌های مرغ تخم گذار، افت تولید و عرضه و افزایش شدید قیمت این محصولات در بازار خرده فروشی را فراهم کرده است. اگرچه بازار انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله نیز از کمبود نهاده‌ها و رشد هزینه تمام‌شده تولید تأثیر پذیرفته اما رشد بی‌رویه قیمت این اقلام در چند هفته گذشته و کاهش قدرت خرید و تقاضای مشتریان موجب کسادی بازار و تثبیت نرخ این اقلام شده است.
با این شرایط نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در محدوده 120تا 125هزار تومان تثبیت شده و قیمت انواع گوشت گوساله نسبت به هفته گذشته سیر نزولی داشته و نرخ عمده فروشی گوشت ران گوساله در میدان بهمن به کمتر از 120هزار تومان رسید.

پرواز 28 هزار تومانی
گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه به 28هزار تومان رسیده است. در همین حال مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ضمن تأیید افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: روز پنجشنبه میانگین نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان، مرغ آماده طبخ در کشتارگاه ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان و نرخ خرده فروشی هر کیلوگرم مرغ ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.
محمد علی کمالی سروستانی در گفت‌وگو با همشهری با پیش‌بینی استمرار روند افزایش قیمت مرغ در بازار افزود: قیمت مرغ زنده به‌طور میانگین بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار تومان اعلام می‌شود که در برخی استان‌ها بیش از این نیز بوده است. 
همچنین با توجه به واریز حقوق کارمندی و کارگری و افزایش نسبی تقاضا برای خرید مرغ پیش‌بینی می‌شود که نرخ این محصول در بازار باز هم افزایش یابد.
کمالی سروستانی با اشاره به اینکه تعطیلات پیش رو از جنس تعطیلات عادی نیست، افزود: در تعطیلات عادی با ازدیاد سفرها، قیمت مرغ افزایش می‌یابد، اما طی این ۲ هفته برای ارزاق عمومی محدودیت و تعطیلی وجود ندارد که بر بازار اثر بگذارد.
وی همچنین گفت: مرغداران همچنان نگران تامین نهاده‌های دامی هستند که با استمرار روند فعلی احتمال می‌دهیم که قیمت مرغ در بازار باز هم افزایش یابد. اکنون در اکثر استان‌های کشور با کمبود عرضه مرغ زنده روبه‌رو هستیم که همین امر در افزایش نرخ تأثیر داشته است.

منشاء گرانی مرغ 
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همچنین از افزایش قیمت مصوب نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: روز پنجشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلو ذرت را یک هزار و ۷۰۰ تومان، کنجاله سویا را ۳ هزار و ۲۲۰ تومان و لوبیا سویا را ۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد؛ افزایش قیمت‌ها اثر خود را بر بازار آزاد گذاشته است.
وی افزود: صددرصد نیاز مرغداران از طریق سامانه بازارگاه تامین نمی‌شود و تولیدکنندگان در تامین نهاده با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، همین امر موجب شده مرغداران در امر جوجه‌ریزی احتیاط کنند که ثبات قیمت مرغ طی هفته‌های اخیر مصداق بارز این موضوع است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: نهاده با قیمت مصوب به اندازه کافی به‌دست مرغداران نمی‌رسد، بنابراین با مشکل کاهش وزن مرغ کشتار روبه‌رو هستیم به‌طوری که اکنون به‌طور متوسط هر مرغ ۶۰۰ گرم کمتر از وزن معمولی از سالن‌های پرورش به کشتارگاه‌ها می‌رود.

تخم‌مرغ‌هایی که پر می‌کشند
این روزها انواع شانه تخم مرغ در وزن و حجم مختلف و با قیمت 29تا 37هزار تومانی به مشتریان عرضه می‌شود که با نرخ مصوب 19تا 20هزار تومانی ستاد تنظیم بازار فاصله بسیار دارد.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در این زمینه گفت: متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ در مرغداری ۱۲ هزار تومان و معادل شانه‌ای ۲۴ هزار تومان است.
ناصر نبی پور، قیمت تمام‌شده هر کیلو تخم مرغ را بالای ۱۵ هزار تومان دانست و افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و جوابگو نبودن سامانه بازارگاه، قیمت تخم مرغ باید به نرخ تمام‌شده تولید برسد، چرا که در غیراین صورت صنعت مرغداری به تعطیلی کشیده می‌شود‌.
تثبیت و کاهش قیمت گوشت قرمز 
اما همزمان با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ، در بازار انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله، در پی افزایش شدید قیمت‌ها، ظرف دو‌ماه اخیر و کاهش قدرت خرید مشتریان، نرخ‌ها دربازار خرده فروشی تثبیت شده و حتی سیر نزولی داشته است.
با این روند دیروز قیمت هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی در میدان مرکزی تره بار و میدان بهمن به ۱۰۲ هزار تومان و ران گوساله نیز با همین نرخ عرضه شد که در مقایسه با روز‌های گذشته کاهش داشته است. با این روند قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی ۱۲۴ هزار، سردست گوسفندی ۹۱ هزار و سردست گوسفندی با ماهیچه ۹۷ هزار تومان عرضه می‌شود.
همچنین قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گوشت ماهیچه گوسفندی ۱۸۰ هزار، هر کیلوگرم گردن گوسفندی ۹۷ هزار، راسته گوسفندی ۱۰۵ هزار و مخلوط گوسفندی ۷۲ هزار تومان است. همچنین قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گوشت سردست گوساله ۸۹ هزار، قلوه گاه گوساله ۷۵ هزار، راسته گوساله ۱۱۰ هزار و هر کیلوگرم ران گوشت شترمرغ ۱۴۰ هزار تومان رسید.


آیدا پورجاماسب
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز