تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
رکود بازار و تورم مصالح 2تهدید جدی تولید مسکن

خانه‌های گران مشتری ندارند

با توقف رشد بازارهایی همچون ارز، طلا و خودرو، بازار مسکن نیز با رکود مواجه شده است این درحالی‌ست که رشد سرسام‌آور مصالح ساختمانی در سال گذشته قیمت خانه را با افزایش وحشتناکی روبه‌رو کرده بود.
کد خبر: ۱۲۰۶۲
به‌گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، جزئیاتی که مرکز آمار ایران از قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ١٣٩٩ منتشر کرده از رشد قیمت همه گروه‌های مصالح ساختمانی حکایت دارد. در این میان، گروه‌های فولاد، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی رکورددار بیشترین رشد قیمت بوده‌اند.
شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل 71.4درصد رشد کرده است. این میزان رشد 39.5درصد بیش از تورم نقطه‌به‌نقطه سالانه در فصل بهار بوده است.
همچنین تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار نیز به 30.3درصد رسیده که رقم کم‌سابقه‌ای به‌حساب می‌آید و از رشد سنگین هزینه‌های تولید مسکن فقط در همین 3ماهه تابستان حکایت دارد. شیب رشد نرخ تورم مصالح ساختمانی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار به‌قدری است که توانسته هزینه تولید مسکن را در عرض یک فصل حدود یک‌سوم افزایش دهد.
به‌گونه‌ای که هزینه کل مصالح مورد نیاز برای ساخت یک واحد مسکونی مشخص در تابستان امسال 30.3درصد بیشتر از فصل بهار و 71.4درصد بیشتر از تابستان سال قبل بوده است. این مسئله به‌خصوص برای واحدهایی که سهم قیمت زمین در هزینه تمام‌شده آنها بالا نیست، می‌تواند با جهش سنگین در قیمت فروش مواجه شود یا حاشیه سود سازندگان را به طرز چشمگیری کاهش دهد.
به گزارش همشهری به نقل از اطلاعات مرکز آمار ایران، در تابستان امسال در میان همه گروه‌های اجرایی، گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با رشد 172.2درصدی بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده و کمترین درصد تغییر نقطه‌به‌نقطه نیز مربوط به گروه اجرایی «شیشه» بوده که فقط 31.3درصد افزایش یافته است.

 رشد 40.8درصدی هزینه تولید مسکن
میانگین رشد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در 4فصل منتهی به تابستان امسال معادل 40.8درصد بوده و هزینه تولید مسکن بدون احتساب قیمت زمین حداقل به همین میزان رشد کرده است. براساس آمارهای رسمی، افزایش شیب رشد تورم باعث شده تورم سالانه منتهی به تابستان نیز معادل 11.5درصد از تورم سالانه منتهی به بهار بیشتر باشد.
این در حالی است که برای نجات تولید مسکن و جبران کسری مسکن کشور ضرورت کاهش هزینه تولید مسکن بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در شاخص تورم سالانه نیز گروه «آهن‌آلات میلگرد پروفیل درب و پنجره و نرده» با میانگین رشد 71.9درصدی پیشتاز گرانی بوده و گروه «شیشه» نیز با تورم 15.7درصدی رکورد کمترین رشد را برای خود حفظ کرده است.

تولید در منگنه
تقارن تخلیه تورم در بازار نهاده‌های ساختمانی و خروج تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار مسکن دورنمای سختی برای حوزه تولید مسکن ایجاد کرده است به‌گونه‌ای که سازندگان حتی امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای تکمیل پرو‌ژه‌های نیمه‌تمام را از دست داده‌اند.
علت آن است که دورنمای فروش این پروژه‌ها با اما و اگرهای زیادی مواجه شده و درصورتی‌که رکود و کسادی بازار مسکن ادامه پیدا کند، علاوه بر تحمل خواب سرمایه باید هزینه تسهیلات بانکی را نیز بپردازند و این بدون فروش حداقل بخشی از پروژه امکان‌پذیر نیست.
در این میان فعالان بازار مسکن و سازندگان معتقدند درصورت ادامه‌دار شدن کسادی مسکن و ورود بازار به رکودی نظیر رکود سال92، این احتمال وجود دارد که قیمت زمین مسکونی اندکی کاهش پیدا کند که در این صورت قیمت فروش مسکن نیز متناسب با آن افت خواهد کرد و درنتیجه سازندگان مسکن هم ازلحاظ خواب سرمایه و هم ازنظر افت قیمت مسکن باید متحمل زیان شوند.
این ماجرا به حدی برای سازندگان مهم و حیاتی است که فعلا از آغاز پروژه‌های جدید صرف‌نظر کرده‌اند و برای اتمام پروژه‌های جاری نیز به‌دنبال پیش‌فروش، ساخت مشارکتی یا سلف‌‌فروشی هستند. در حقیقت جهش 30.3درصدی میانگین قیمت نهاده‌های ساختمان مسکونی در فصل تابستان در حالی بخش قابل‌توجهی از رشد قیمت مسکن را پیش‌خور کرده که عملا همین رشد قیمت به کسادی بازار و ناتوانی متقاضیان دامن زده است. یعنی بازار به تاوان رشد سرسام‌آور قیمت وارد دوره رکود اجباری شده اما هزینه تولید مسکن نیز همزمان بالا رفته و تولیدکنندگان را ناتوان کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز