تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
یک خبر عجیب دیگر در بازار خودرو

لاشه خودروی خارجی گران‌تر از خودروی صفر ایرانی

بازار خودرو هر روز شگفتی‌های جدیدی رو می‌کند و مردم عادت کرده‌اند هر روز با خبری عجیب و غریب در این حوزه روبه‌رو شوند.
کد خبر: ۱۲۲۷۷
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، به تازگی خبر عجیبی در برخی شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خرید و فروش دیده شده که بسیاری از کاربران هم آن را دست به دست می‌کنند.
این خبر عجیب چیزی نیست جر موضوع فروش لاشه ماشین‌های خارجی از کار افتاده و فرسوده برابر با قیمت‌ خودروهای تولید داخل است. برای مثال لاشه ماکسیما مدل ۸۲ با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان یا سانتافه ۲۰۰۹ ، ۳۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته این قیمت‌ها بستگی به وضعیت خودرو هم دارد و می‌تواند گران‌تر باشد.
به عبارت دیگر گران شدن نرخ خودرو سبب شده تا برخی از مردم به تصور اینکه خرید لاشه ماشین به صرفه‌تر از نو یا دست دوم آن است اقدام به چنین معامله‌ای کنند، غافل از اینکه به فرض تعمیرات اساسی آنها، هیچکدام کیفیت و توانایی روز اول را ندارند و در عین حال به شدت هم خطرآفرین خواهند بود.
این در حالی است که خیلی از فعالان حوزه خودرو اعتقاد دارند که اگر قیمت‌ها در بازار خودرو سر و سامان نیابد، احتمال اینکه استقبال از چنین مواردی دو چندان و قیمت اسقاطی‌ها بیش از این شود، وجود دارد. در واقع مردم به دلیل عدم توانایی خرید ناگزیرند تا به چنین معاملاتی روی بیاورند و به طور حتم فروشنده سوء‌استفاده‌گر هم بدش نمی‌آید تا آهن‌پاره بنجل از رده خارج شده را با قیمت گزاف به فروش رساند. در طول چندماه اخیر و به تبع افزایش قیمت سنگین خودرو آش بازار خیلی از این افراد شور شد.

آثار گرانی 100 درصدی
گران شدن 100 درصدي قيمت خودرو در کمتر از سه ماه شرايطي را به وجود آورد که بسياري از خريداران قيد انجام معامله را زدند و عطاي سوار شدن بر ماشين جديد را به لقايش بخشيدند. به عبارت دقيق‌تر نرخ خودروهاي داخلي و خارجي در بازه زماني مذکور از 100 ميليون تا چهار ميليارد تومان هم افزايش يافت و بسياري از کارشناسان دلايل متعددي را همچون نوسان نرخ ارز، عدم توليد و سودجويي برخي واسطه‌گران را براي اين گراني افسارگسيخته، موثر دانستند.
در اين ميان گرچه همه ما در اين روزها به انتشار اخبار عجيب و غريب عادت کرده‌ايم، اما انتشار خبري مبني بر گران‌تر شدن لاشه خودروهاي فرسوده خارجي بيشتر از نرخ خودروهاي داخلي نشان‌ دهنده آن است که ماهي گرفتن‌ها از آب گل آلود در شرايط فعلي که اقتصاد ايران با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌کند، تمامي ندارد.

لاشه خارجی گران‌تر از خودروی داخلی
بر اساس گزارش‌هاي ميداني در برخي بازارها لاشه خودرو خارجي گران‌تر از خودروهاي صفر داخلي خريد و فروش مي‌شود. از طرفي خريداران اذعان دارند نو کردن لاشه يک خودرو از کار افتاده خارجي به صرفه‌تر از خريد نو همان خودرو خواهد بود. بايد بگوييم وضعيت آنها به شکلي است که از بدنه برخي خودروها چيزي نمانده، مدل برخي‌ها هم قديمي و برخي هم چنان درهم فرورفته که بايد به اندازه يک ماشين صفر براي درست شدن آن هزينه کرد.
اما نکته قابل تامل آن است خودروهاي فرسوده‌اي که چند سال است به دلايل مختلف ديگر از رده خارج شده‌اند با تعميرات تا چه ميزان بازدهي خواهند داشت! همچنين لازم به ذکر است قبل‌تر در مورد انتشار برخي آگهي‌هاي عجيب مطلبي را منتشر کرديم که اين مورد (فروش لاشه خودروهاي فرسوده را نيز مي‌توان يکي از موارد جديد دانست) به طوريکه با فاصله کمتر از چند ساعت پس از انتشار، مشتري پيدا مي‌شود.
خريداران لاشه خودروها هم مراکز اسقاط هستند و هم خريداران معمولي که با سر و سامان دادن به شکل آنها به دنبال استفاده شخصي هستند و ديگر آنکه ارزش لاشه خودرو هم متناسب با قيمت خودرو تعيين مي‌شود و قيمت‌هاي اسقاط در بازار آزاد و مراکز اسقاطي که از تسهيلات دولتي استفاده مي‌کنند، متفاوت است.
به عبارتي ديگر اگر از تسهيلات دولتي استفاده کنند نرخ لاشه آن با توجه به قيمت روز خودرو محاسبه مي‌شود. در اين ميان لاشه خودروهاي خارجي با قيمت خودروهاي ايراني صفر برابر و حتي بيشتر هم خريد و فروش مي‌شود. براي مثال لاشه ماکسيما مدل 82 را با قيمت 130 ميليون تومان مي‌فروشند يا سانتافه 2009 را 320 ميليون تومان مي‌فروشند.

فرصت‌طلبی و سوداگری در بازار خودروی فرسوده
تجارت‌نيوز هم گزارش کرده است: مسئول يکي از مراکز اسقاط هم در اين خصوص اشاره کرد: «با اين وضعيت خودرو در بازار براي مردم به صرفه است که خودرو از کارافتاده را نو کنند. مشتري داشتيم که خودروهاي از کار افتاده خود را به ما نفروخته و آن را نو کرده و فروخته است.»
همچنين در مورد توقف اقساط خودرو در کشور نيز محمدجواد نصراللهي، مديرسامانه ملي اسقاط، افزود: «فرايند اسقاط خودرو در کشور از سوي مراکز اسقاط خودرو تقريبا متوقف شده است. از سال 97 که واردات خودرو ممنوع شده اين فرآيند کند شد؛ به اندازه‌اي که از 215 مرکز اسقاط خودرو در کشور تقريبا 15 مرکز کار مي‌کنند.»
او در ادامه اضافه کرد: «در حال حاضرحدود دو ميليون و 500 هزار خودرو فرسوده در کشور تردد دارد. طي سه سال آينده اگر خودروها اسقاط نشوند سالانه رقمي بيش از يک ميليون به تعداد آنها افزوده مي‌شود. او با اشاره به اينکه مردم ديگر تمايلي به اسقاط ندارند، گفت: «سرعت اسقاط خودرو کند است، به گونه‌اي که از ابتداي سال 99، تعداد 30 هزار خودرو از رده خارج شده است.
بازار خريد و فروش آزاد خودروهاي از کار افتاده و تصادفي در فضاي مجازي اما داغ است، خودروهاي از نفس افتاده‌اي که جداي از آلودگي محيط زيستي، ته دلتان را خالي مي‌کند که روزي ميان جاده‌ها چرخش بايستد يا موجب خطر و تصادف شود.»
در اين ميان، نکته اصلي فرصت‌طلبي برخي فروشندگان است که با قيمت‌هاي سر به فلک کشيده خودروهاي داخلي و خارجي سعي دارند تا ماشين‌هاي از رده خارج شده را با قيمت‌هاي هنگفتي به مردم بفروشند. جدا از آن به فرض تعميرات اساسي، کيفيت آنها هرگز مانند روز اول نمي‌شود و همانطور که اشاره شد خطر تصادف و مرگ را دو چندان خواهند کرد و انتظار مي‌رود نظارت مسئولان بر چنين مواردي دو چندان شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز