تهران ۱۳.۷۳° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱

اجرای تست سریع کرونا در زنجان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: از صبح امروز تست‌های سریع کرونا برای شناسایی بیشتر بیماران کرونایی در استان زنجان اجرایی شده است.
کد خبر: ۱۲۲۹۱
پرویز قزلباش ظهر امروز (۶ آذرماه) در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که با حضور معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه شناسایی و پیگیری بیماران کرونایی استان تا حد ممکن در استان انجام شده است، اظهار کرد: برای شناسایی بیماران سرپایی کرونا، طرح آزمایشگاهی افراد مشکوک تدوین شده و شناسایی همه افرادی که در ارتباط نزدیک با بیماران بودند، انجام شده است.

وی از  ورود تست‌های سریع به برنامه بیماریابی و غربالگری سرپایی استان زنجان خبر داد و افزود: تست‌های سریع بیماری کرونا سبب شناسایی حجم زیادی از بیماران مبتلا به کرونا در استان خواهد شد و کمک شایانی به بیماریابی خواهد کرد ولی طرح بیماریابی با نوسانات و محدودیت‌هایی که در حوزه منابع وجود داشت، همراه بود که در ماه‌های اخیر روند شناسایی، سرعت بیشتری گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر در استان زنجان شاهد روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا بودیم، به طوری که روزانه  ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ تست PCR در استان انجام می‌شود، تصریح کرد: با ورود تست‌های سریع به برنامه بیماریابی و غربالگری سرپایی، این تست‌ها حجم بیشتری پیدا خواهد کرد و از لحاظ گستردگی هم بیشتر خواهد شد و طبیعتا این اقدامات به بیماریابی کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ مراکز ۱۶ ساعته و نمونه‌گیری در زنجان در حال فعالیت است، ادامه داد: علاوه بر طرح پایلوت سرپایی، طرح بررسی سرولوژِی کووید - ۱۹ نیز از چند ماه قبل شروع شده که تحلیل این داده‌ها توسط متخصصان امر صورت خواهد گرفت.

قزلباش، با اشاره به اینکه طرح سردار شهید حاج‌ قاسم سلیمانی مبتنی بر شیوه محله‌محور و خانواده‌محور و هر خانه یک پایگاه سلامت است، اظهار کرد: گفتنی است قرار دادن اهداف مقداری، مسئولیت تیم را در استان سنگین می‌کند که نیازمند یک هماهنگی دقیق برای دست‌یابی به هدف تعیین شده است.

وی افزود: برنامه تست‌های سریع از صبح امروز در استان زنجان اجرایی شده که امید است با انجام تست‌های سریع در حداقل زمان ممکن افراد بیشتری شناسایی شوند و ظرفیت آزمایشگاهی را نیز افزایش دهیم.

این مسئول با تاکید بر قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، تصریح کرد: اگر رعایت پروتکل‌ها حداقل به میزان ۸۰ درصد در یک‌ ماه و ۹۰ درصد در سه ماه برسد، هدف مهمی که باید در آن جهت حرکت کنیم، کاهش میزان بستری حداقل به میزان ۳۰ درصد و ۵۰ درصد در سه ماه و نیز کاهش میزان مرگ و میر حداقل ۱۰ درصد در یک ماه و ۴۰ درصد در سه ماه است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با اشاره به ابتکار راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین و بارگذاری چک‌لیست‌ها، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح، ناظران با حضور در محل‌های مورد نظر با چک‌لیست‌های مشخص دارای جی.پی.اس هستند و دقیقا بر اساس اطلاعات آنلاین در محل مورد نظر می‌توانند پایش را انجام دهند و اطلاعات وارد شده را بلافاصله در جایگاه خود و در سامانه بارگذاری می‌کنند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : تست کرونا زنجان سریع
ارسال نظر

آخرین اخبار روز