تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

به احتمال زیاد تا اواخر زمستان واکسن ایرانی کرونا ساخته شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: پیش بینی می شود تا اواخر زمستان امسال به نمونه قابل قبولی از واکسن کرونا برسیم، به عبارتی به احتمال فراوان تا این زمان واکسن ایرانی کرونا ساخته می شود.
کد خبر: ۱۲۳۹۵
به گزارش معاصر و به نقل از ایرنا، دکتر جلیل کوهپایه زاده با اشاره به اینکه مرحله انسانی ۲ واکسن کرونا به زودی با همکاری این دانشگاه آغاز می شود، افزود: مرحله انسانی این محصول معمولا یکی دو ماه زمان خواهد برد تا ارزیابی کامل از واکسن به عمل آید. پس بسیار امیدواریم اواخر زمستان واکسن ایرانی کرونا تولید شود.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله باید تولید انبوه آن آغاز شود که به نظر می رسد در شش ماهه دوم سال بعد ( ۱۴۰۰ ) واکسن ایرانی کرونا به بازار وارد شود.
کوهپایه زاده با اشاره به اینکه ساخت واکسن دارای مراحل مختلفی است، گفت: مرحله حیوانی و آزمایشگاهی توسط شرکت تولید کننده انجام می شود و مرحله انسانی باید با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی انجام شود که ما آمادگی انجام این مرحله را نیز  داریم.

وی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی ایران میزبان ۲ کارآزمایی بالینی مرحله انسانی واکسن کرونا خواهد بود که قرارداد یکی منعقد شده و دیگری در مراحل پایانی انعقاد قرارداد است.
کوهپایه زاده ادامه داد: کد اخلاق مرحله انسانی یک واکسن صادر شده و بلافاصله پس از دادن نمونه از سوی شرکت تولیدکننده، کار تزریق روی انسان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: موافقت اولیه برای همکاری این مجموعه با دومین واکسن انجام شده و به نظر می رسد در آینده نزدیک این محصول هم به داوطلبان تزریق شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در حال حاضر افراد بسیاری داوطلب این کار شدند که باید کاندیدهای مناسب انتخاب شوند.

وی ادامه داد: برای انجام مرحله انسانی هر یک از واکسن ها باید ۲۰ تا ۳۰ هزار داوطلب در نظر گرفته شود که ما آمادگی داریم این حد از افراد را برای انجام این طرح جمع آوری کنیم.

 تعدادی از شرکت های خارجی از جمله آمریکایی موفق به ساخت واکسن کرونا شدند و در حال انجام تست های نهایی هستند که پس از کسب مجوزهای لازم از مبادی ذیربط، امکان حضور در بازار را پیدا می کنند.
شرکت های ایرانی هم پا به این عرصه گذاشتند و در تلاش اند تا به پشت سرگذاشتن مراحل مختلف این محصول فناورانه را تولید و در دسترس مردم قرار دهند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص می گوید: واکسن داخلی خوب پیش می رود  و به رغم نظر عده ای که به تولید داخل باور ندارند، شرکت های دانش بنیان و دانشمندان داخلی در ۱۲ شرکت مشغول تولید این واکسن هستند و حداقل چهار شرکت جلوتر از بقیه هستند و سازمان بهداشت جهانی مراحل آنها  را قبول کرده است.

وی بیان می دارد: یکی از این شرکت ها اجازه آزمایش انسانی واکسن کرونا را در ایران دریافت کرده و هفته آینده کار روی انسان را شروع می کند، فاز حیوانی این واکسن با موفقیت تمام شده و امیدوایم در چندماه آینده مژده ساخت واکسن را به استحضار ملت شریف ایران برسانیم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز