تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
نتایج یک پژوهش نشان داد

ضعف استارت‌آپ‌های ایرانی در پاسخگویی به کاربران

کرونا باعث شده تا سبک زندگی مردم تغییرات بسیاری داشته باشد و یکی از مهم‌ترین این تغییرات موج استفاده از فضای مجازی و استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین برای خرید است.
کد خبر: ۱۲۴۴۳
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، به نسبت سال گذشته امروز شهروندان بیشتری برای پیگیری و به سرانجام رساندن کارها و فعالیت‌های خود از اینترنت استفاده می‌کنند و این موضوع باعث شده تا مطالبه آنها برای خدمات دهی بهتر استارت‌آپ‌ها هم بیشتر شود.
درحالی‌که براساس نتایج یک نظرسنجی حدود ۲۴درصد کاربران در دوران شیوع کرونا دست به تجربه‌ای جدید برای خرید آنلاین زده‌اند هنوز هم محدودیت‌ها برای پلتفرم‌های خدماتی و فروش کالا ادامه دارد.
نظرسنجی «دیدگاه مردم درخصوص کرونا» که توسط «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» انجام شده نشان می‌دهد که اکنون اینترنت و فناوری نقش بسیار مهمتری نسبت به گذشته در زندگی مردم بازی می‌کند و باعث شده بسیاری از افراد دست به تغییر سبک زندگی خود به‌خاطر شیوع کرونا بزنند.
در پاسخ‌های دریافت شده درباره استفاده‌های جدید از اینترنت و فضای مجازی آموزش آنلاین با ۲۷.۳درصد و خرید اینترنتی با ۲۳.۷درصد بیشترین رشد را داشته‌اند. استفاده از اینترنت برای آموزش به‌خاطر تعطیلی طولانی‌مدت مدارس و دانشگاه‌ها کاملا قابل درک است اما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از مردم به جای خرید سنتی به‌خاطر شرایط فعلی دست به تجربه خرید آنلاین زده‌اند و احتمالا درصورت داشتن نتیجه موفقیت‌آمیز حتی بعد از کرونا هم خرید آنلاین را ادامه می‌دهند.
براساس این نظرسنجی همچنین تجربه جدید انجام آنلاین امور اداری با ۱۳.۷درصد، تماشای آنلاین فیلم، کنسرت و تئاتر با ۱۲.۵درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دورکاری نهادینه نشد
نکته حائز اهمیت در این نظرسنجی اما رشد ناچیز ۶.۸درصدی دورکاری آنلاین است که نشان می‌دهد احتمالا بسیاری از شرکت‌ها و نهادها هنوز هیچ زیرساخت مناسبی برای دورکاری با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین ندارند. در واقع می‌توان استنتاج کرد ۹۳درصد کارکنان و پرسنل در زمان دورکاری یا با روش‌های سنتی مثل تلفن و فکس کارها را از خانه پیگیری می‌کنند یا اصولا دورکاری برای آنها به‌منزله مرخصی به‌حساب می‌آید. این در حالی است که در کشورهای دیگر جهان استفاده از پلتفرم‌ها و ابزارهای فناوری برای کار از خانه به‌شدت رشد داشته و بیشتر شده است.

محدودیت خرید آنلاین
با وجود یپگیری‌های مختلف در یک هفته اخیر گزارش‌ها نشان می‌دهد که پلتفرم‌های خدماتی آنلاین هنوز نتوانسته‌اند مجوز فعالیت در ساعت پس از ۲۱ را برای عوامل تحویل یا پرسنل خود دریافت کنند.
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد و امیدوار است این مشکل در اوایل هفته جاری حل شود. به گفته او پلاک‌های وسائل نقلیه این کسب‌وکارها درصورتی‌که مجوز فعالیت پس از ساعت۲۱ را دریافت کنند جریمه‌های آنها هم از ابتدای طرح پاک خواهد شد.
به گفته ناظمی، وزارت ارتباطات در تلاش است مجوز فهرست پلاک‌هایی که به سازمان فناوری اطلاعات ارسال شده یا از طریق اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به آنها رسیده را دریافت کند.
با وجود اینکه تخمین زده می‌شود طی هفته گذشته خرید آنلاین مردم حداقل ۳۰درصد رشد داشته است اما بسیاری از استارتاپ‌های این حوزه از نگرانی جریمه عوامل تحویل خود مجبور به بستن یک یا دو بازه زمانی تحویل کالاهای خود شده‌اند.
برخی از این استارتاپ‌ها که به‌خاطر مشخص نبودن روندهای موجود پیش از این با فرمانداری تهران مکاتبه کرده بودند می‌گویند طی روزهای اخیر با وجود ارسال فهرست وسائل نقلیه‌شان به وزارت ارتباطات طی تماس‌ از فرمانداری با جواب رد درخواست‌شان روبه‌رو شده‌اند.
به‌تازگی رئیس پلیس تهران هم اعلام کرده که مجوزی برای فعالیت خودروهای تاکسی اینترنتی بعد از ساعت۲۱ صادر نشده است.
به‌گفته این استارتاپ‌ها با افزایش خرید آنلاین طی هفته گذشته آنها مجبور به حضور پرسنل ضروری‌شان به‌ویژه در بخش‌های انبارداری و مرکز تماس هستند تا به مشکلات و خریدهای مردم پاسخ دهند. محدودیت‌های تردد باعث شده تا برای همه پرسنل و عوامل تحویل کسب‌وکارهای خدمات اینترنتی که جز مشاغل ضروری حساب شده‌‌اند مشکلات فراوانی به‌وجود بیاید.
این در حالی است که در کشورهای دیگر ازجمله چین همزمان با وضع محدودیت‌های تردد حمایت از پلتفرم‌های آنلاین به‌شدت بیشتر می‌شود تا تعداد بیشتری از مردم به جای خارج شدن از خانه خریدهای روزانه و مایحتاج ضروری خود را آنلاین خریداری کنند.
همکاری نکردن نهادهای مرتبط باعث شده تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه‌ و تره‌بار این روزها با وجود داشتن فضای بسته ساعت‌های شلوغی را تجربه کنند که خودش می‌تواند جان مردم و کارکنان آنها را به خطر بیندازد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز