تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
هوای ناسالم 7 برابر کرونا قربانی می‌گیرد

آمار تکان‌دهنده از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

تا پیش از آنکه کرونا در جهان همه‌گیر شود بحران آلودگی هوا در شهرهای بزرگ جهان یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت بود و رسانه‌ها نیز به عوارض و خطرات آن بیشتر می‌پرداختند.
کد خبر: ۱۲۶۱۰
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، با گسترش بیماری کووید 19 از اواخر سال میلادی پیش همه فکر و ذکر حوزه سلامت روی مهار این بیماری مرگبار متمرکز شد حال آنکه موضوع آلودگی هوا و خطرات آن همچنان به قوت خود باقیست و این غول وحشتناک همچنان در جهان قربانی می‌گیرد.
حالا مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران ضمن تاکيد بر ضرورت مديريت آلودگي هوا گفت: هر ساله در دنيا حدود 7 ميليون مرگ زودرس ناشي از آلودگي داريم اين درحاليست که ويروس کرونا که اين روزها تمام جهان را درگير خود کرده تا امروز کمتر از يک و نيم ميليون فوتي داشته است.
حسين شهيدزاده در‌ رويداد کليماتون تهران 2020 که به‌صورت مجازي برگزار شد و يکي از محورهاي پنج‌گانه آن ارتقاي کيفيت هواي تهران بود، اظهار کرد: اگر نحوه زيست شهري در تهران تغيير نکند، شاهد تغييرات سريع اقليمي و گسترش روزافزون مسائل و مشکلات موجود خواهيم بود که افزايش دماي هوا در اين کلانشهر از جمله آثار و تبعات آن براي سال‌ها و دهه‌هاي آينده است.
وي درباره دلايل عمده تسريع تغييرات اقليمي در تهران تصريح کرد: افزايش گازهاي گلخانه‌اي به دليل ازدياد استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، تبديل فضاي سبز و باغات اطراف و داخل شهر به کاربري‌هاي صنعتي، مسکوني و اداري و توليد روزافزون گاز متان به علت دفن انبوه زباله‌هاي توليد شده از جمله عوامل سرعت‌ گرفتن تغييرات اقليمي در تهران است.

راهکارهاي کاهش تغييرات اقليمي
شهيدزاده درباره راهکارهاي کاهش سرعت تغييرات اقليمي در تهران گفت: ايجاد محدوديت براي تغيير کاربري اراضي، جلوگيري از توسعه محدوده شهر، افزايش پوشش گياهي، جديت در اجراي طرح‌هاي ترافيکي کاهش و کنترل آلودگي هوا، توسعه حمل و نقل عمومي به ويژه مترو و جايگزيني وسايل نقليه پاک به جاي وسايل نقليه آلاينده از راه حل‌هاي کاستن از تغييرات سريع اقليمي تهران است.
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران درمورد ارتباط تغييرات اقليمي با آلودگي هوا نيز تصريح کرد: سوخت‌هاي فسيلي، گازهاي CO وCO2 توليد مي‌کنند که اولي باعث آلايندگي هوا و دومي باعث گرمايش زمين و گرم‌ترشدن هوا نيز به نوبه خود موجب توليد ازن بيشتر مي‌شود که آلودگي بيشتر هوا را در پي دارد علاوه بر همه اين‌ها توليد اين گازها منجر به آتش‌سوزي جنگل‌ها مي‌شود که آخرين نمونه‌اش در استراليا اتفاق افتاد و آلودگي هواي زيادي هم ايجاد کرد.

7 ميليون مرگ ناشي از آلودگي
شهيدزاده در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه ويروس کرونا که يک سال است همه جهان را به خود مشغول کرده، تا امروز کمتر از يک و نيم ميليون فوتي داشته اين درحالي‌ست که هر ساله در دنيا حدود 7 ميليون مرگ زودرس ناشي از آلودگي داريم، اظهار کرد: خسارت اقتصادي آلودگي هوا در جهان نزديک به 5000 ميليارد دلار است.
وي درباره جايگاه تهران و ايران در بين کلان‌شهرها و کشورهاي جهان از نظر آلودگي هوا با توجه به آلاينده ذرات معلق زير 5/2 ميکرون نيز گفت: از اين نظر در رده‌بندي سال 2019، ايران در رده 27 کشورهاي دنيا و تهران در رديف 24 کلان‌شهرهاي جهان قرار داشت و دهلي هند و داکاي بنگلادش به ترتيب در رتبه‌هاي اول و دوم پايتخت‌هاي آلوده جهان ايستاده‌ بودند.
شهيدزاده ادامه داد: اگر به تقويم کيفيت هواي پايتخت نگاهي بيندازيم روند غلظت آلاينده‌هاي تهران رو به کاهش بوده است و اگر شش ماه اول امسال را با مدت مشابه سال گذشته از روش مشابه محاسبه و مقايسه کنيم، کيفيت هواي نيمه نخست امسال از سال گذشته کمي بهتر بوده است و به ويژه امسال بهار سالم‌تري داشتيم البته در پاييز امسال اين کفه به سمت سال قبل سنگيني مي‌کند و پاييز پارسال به دليل بارش‌هاي بيشتر هواي بهتري داشتيم اما در مجموع فروردين امسال پاک‌ترين و مهر، آلوده‌ترين ماه‌ تهران طي 8 ماه گذشته بود.

منابع اصلي توليد آلايندگي هواي
مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران در ادامه درباره منابع اصلي توليد آلايندگي هواي تهران گفت: منبع اصلي آلودگي تهران منابع متحرک شامل خودروهاي سواري، خودروهاي ديزل و موتورسيکلت‌ها هستند که 61 درصد ذرات معلق و 83 درصد آلاينده‌هاي گازي را توليد مي‌کنند البته در اين ميان سهم صنايع، نيروگاه‌ها و پالايشگاه‌ها را نيز بايد مورد توجه قرار داد.
بر اساس گزارش شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، وي در پايان سخنان خود با تاکيد بر اينکه حدود 35 درصد از آلاينده اصلي هواي تهران ناشي از تردد خودروهاي ديزلي است، اظهار کرد: هفت درصد خودروهاي سبک فرسوده تهران، 38 درصد آلاينده‌هاي مجموع خودروهاي سبک را توليد مي‌کنند و اين آمار راه را به ما نشان مي‌دهد و به ما مي‌گويد که در ابتدا بايد سراغ چه خودروهايي برويم و نکته قابل تامل اين است که به‌رغم آنکه قانون مصوب در اين باره وجود دارد اما متاسفانه اجراي اين قوانين با مشکلاتي روبه‌رو است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز