تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲

۱۲۰۰ تن بذر ذرت در گمرک دپو شده است

یک فعال بخش خصوصی ار باقی ماندن ۱۲۰۰ تن ذرت در گمرک‌های کشور خبر داد و نیز در ادامه گفت واردکنندگان در ترخیص بذر با مشکل روبرو هستند.
کد خبر: ۱۲۶۶۶
«مجید زارعی» روز سه شنبه در نشست هم‌اندیشی تولیدکنندگان و فعالین حوزه بذور علوفه ای و نهاده های کشاورزی و دامی بذر را مولد تولید دانست و افزود: اکنون در کشور پتانسیل های زیادی برای تولید علوفه دامی از جمله ذرت و یونجه وجود دارد اما به دلیل تصمیم گیری های آنی، تولید با مشکل روبرو شده است.

وی اظهارداشت: اکنون  ۱۲۰۰ تن بذر علوفه‌ای به ارزش پنج میلیون یورو حدود ۶ ماهه که در گمرکات باقیمانده است، گفت: این میزان بذر می توانست ۴۰ هزار هکتار از ارضی کشاورزی را تحت پوشش قرار دهد این درحالیست که کشور به علوفه دامی نیاز مبرمی دارد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: با توجه به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در تیر ماه امسال مبنی بر تبدیل ارز وارداتی بذر از گروه کالایی یک (ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی) به گروه کالایی دو (ارز نیمایی) برخی واردکنندگان هنوز نتوانسته اند کالای خود را ترخیص کنند.

وی گفت: همچنین باقیماندن این بذور در گمرکات باعث شده که علاوه براینکه این بذور به کشت سال زراعی جاری نرسد، بلکه این کالا در طول زمان و به دلیل شرایط نامساعد دمایی گمرکات کیفیت خود را از دست بدهد.

بذر ذرت تولید داخل، سنتی است

زارعی با بیان اینکه بذر ذرت و یونجه تولید داخل بذر گواهی شده نیست و به شکل سنتی تولید می شود، اظهارداشت: بذر ذرت وارداتی کیفی و دارای عملکرد بالایی نسبت به بذر ذرت تولید داخل است به طور مثال به ازای هر کیلوگرم بذر ذرت وارداتی حداقل دو تن ذرت دانه‌ای در کشور می توان تولید کرد که میزان قابل توجهی است.

وی سطح زیرکشت ذرت را سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار هکتار دانست و ادامه داد: به دلیل دپو این میزان ذرت در گمرکات، سطح زیرکشت این محصول ۴۰ هزار هکتار در سال زراعی جاری کاهش یافته است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: بر اساس مصوبه سازمان حمایت، قیمت هر کیلوگرم بذر وارداتی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی برای کشاورزان ۳۰ هزار تومان بود اما با حذف ارز این رقم به حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد که برای کشاورزان با توجه به آزاد سازی نرخ کود و سم صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: در ۶ ماهه سال ۹۹ حدود ۴.۷ میلیون تن ذرت علوفه ای به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شد درحالی که این نهاده ها به دست تولیدکنندگان واقعی نمی رسد و با نرخ های آزاد در بازار به فروش می رسد.

زارعی گفت: براساس آمار سال ۹۷ حدود ۸ میلیون تن ذرت علوفه ای به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار و سال ۹۸ حدود ۸.۹ میلیون تن به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده بود.

افزایش ۵ برابری قیمت بذر علوفه ای در گروه کالایی دو 

این واردکننده بذر علوفه ای گفت: بخشنامه بانک مرکزی در تبدیل ارز بذر ذرت به گروه کالایی دو موجب افزایش قیمت حداقل پنج برابری این محصول شده است  که در قیمت نهایی محصولات تاثیر بسزایی دارد.

وی بذر، کود و سم را سه مولفه اصلی تولیدات کشاورزی برشمرود و افزود: این نهاده های اولیه تولید باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد درحالی که همچنان واردکنندگان ذرت علوفه ای ارز رسمی دریافت می کنند و  همین امر انحصاری را در این بخش ایجاد کرده است.

وی افزود: اکنون کشاورزی که بذر ذرت وارداتی را کیلویی ۱۵۰ هزارتومان خریداری می کند و  ذرت تولید داخل را با قیمت سه هزارو ۵۰۰ تومان به فروش می رساند نمی تواند با نرخ مصوب ذرت وارداتی یک هزارو ۷۰۰ تومان رقابت کند.

جیره غذایی دامداری ها در حال تغییر است

«رضا حاتم زاده» یکی از تولیدکنندگان محصولات دامی در خوزستان گفت: با توجه به کاهش تولید و واردات خوراک دامی، جیره غذایی برخی واحدهای  تولیدی تغییر کرده که همین امر می تواند موجب کاهش تولید محصولات پروتئینی و پایین آمدن کیفیت محصولات شود.

وی افزود: ادامه روند کاهش سطح زیرکشت علوفه دامی در کشور صنعت دامپروری را با چالش های جدی روبرو می کند تا جایی که در آینده نه چندان دور باید شاهد کاهش تولید و افزایش مجدد قیمت ها باشیم که این امر آسیب جدی به تولید است.

طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه، نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه هزار ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد، در حالی که قیمت هر کیلوگرم ذرت بیش از چهار هزارتومان و کنجاله سویا بیش از ۱۵ هزارتومان در بازار آزاد به فروش می رسد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ذرت گمرک بذر
ارسال نظر

آخرین اخبار روز