تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر کرد

«سرمایه‌داری پلتفرمی» و نقد کسب و کارهای جدید

کتاب «سرمایه‌داری پلتفرمی» نوشته نیک سرنیچک و توسط انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی و انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شده است.
کد خبر: ۱۲۶۷۳
به گزارش معاصر و به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب «سرمایه‌داری پلتفرمی» نوشته نیک سرنیچک، با ترجمه دکتر لیدا کاووسی و توسط انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی و انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، منتشر شده است.

سرنیچک معتقد است که برای شناخت سرمایه‌داری پلتفرمی تنها توصیف وضعیت فعلی کافی نیست بلکه این پدیده را باید در دل تاریخ سرمایه‌داری و نیروهای پیش‌برنده آن شناخت. برهمین اساس وی در ابتدا پیش‌زمینه لازم برای پرداختن به موضوع اصلی را فراهم می‌کند و در نهایت اختصار، جان کلام را درباره شیوه بازتولید سرمایه‌داری در قالب‌های نوین شرح می‌دهد؛ قالب‌هایی که محصول سلطه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات است.

نویسنده، سرمایه‌داری امروزی را عامل توسعه پلتفرم‌ها می‌داند. وی وجه اشتراک گوگل و فیسبوک، اپل و مایکروسافت، زیمنس و جنرال الکتریک، اوبر و ایربی‌ان‌بی را از این منظر شرح می‌دهد و می‌گوید که تحول ناشی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات چگونه موجب تغییر در نحوه عملکرد شرکت‌های مبتنی بر سرمایه‌داری و تعامل آنها با سایر بخش‌های اقتصاد شده است.

این کتاب شکل‌های جدید کسب‌وکار را با دیدگاهی انتقادی بررسی می‌کند و روند تکوین آنها را از زمان رکود اقتصادی طولانی دهه ۱۹۷۰ تا رونق و رکود دهه ۱۹۹۰ و پس‌لرزه‌های بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ پی می‌گیرد.

کتاب «سرمایه‌داری پلتفرمی» نشان می‌دهد که چگونه بنیان‌های اساسی اقتصاد به‌سرعت میان تعداد اندکی پلتفرم انحصارگرا تقسیم می‌شود و چگونه این پلتفرم‌ها گرایش‌هایی جدید را در دل نظام سرمایه‌داری به‌وجود می‌آورند، به طوری که هر دیدگاهی را راجع به آینده پساسرمایه‌داری با موانعی جدی مواجه می‌سازند. برای تمام کسانی که می‌خواهند بفهمند شرکت‌های قدرتمند فناوری در زمانه ما چگونه باعث تحول اقتصاد جهانی می‌شوند، خواندن این کتاب ضروری است.

این اثر مکتوب، هم اکنون در فروشگاه اینترنتی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی قرار گرفته است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز