تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰

بخشی از ارگ شهرسب ابرکوه بازسازی شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه گفت: عملیات مرمت بخشی از ارگ شهرسب این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال انجام شد.
کد خبر: ۱۲۷۵۹
حمید مشتاقیان افزود: عملیات مرمت و بازسازی این قلعه تاریخی شامل برچیدن بخش های فرسوده خشتی، جمع آوری و برچیدن نخاله ها، خشت زنی و اجرای طاق خشتی با ملات گل و خشت انجام شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به شروع فصل بارندگی و ضرورت حفاظت از این قلعه با ارزش و تاریخی، مرمت استحفاظی آن به صورت کامل نیز با همکاری میراث فرهنگی و دهیاری روستای شهرسب با برچینی کاهگل های فرسوده، استحکام بخشی بناها و کاهگل کشی بام خانه های خشتی این قلعه در دست اجراست.

مشتاقیان با بیان اینکه ارگ شهرسب یکی از ارگ های تاریخی و از بزرگترین ارگ های کشور بعد از ارگ بم است، خاطر نشان کرد:  این ارگ متعلق به دوران صفویه است که در روستای شهرسب و در شرق شهرستان ابرکوه واقع شده است.
رییس میراث فرهنگی ابرکوه مساحت ارگ شهرسب را ۱۷ هزار متر مربع بیان کرد و افزود: این ارگ تاریخی درکنار جاده ابرکوه - یزد و در مسیر طریق الرضا (ع) واقع شده و با استان‌های اصفهان و فارس هم مرز بوده و در  مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران قرار دارد که مرمت و احیاء آن در جذب توریست و گردشگر بسیار موثر است.

ارگ شهرسب دارای ۱۶ برج است

مشتاقیان افزود: ارگ شهرسب در سال ۱۳۸۴ با  شماره ۱۳۷۲۴‌ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با دو حصار متحدالمرکز ، جمعاً ۱۶ برج دارد  که معماری آن نسبتاً سالم مانده است.

مدیر میراث فرهنگی ابرکوه تصریح کرد: این بنا، قلعه ای عظیم با سردری رفیع است و آثاری از مجتمع مسکونی اهالی درگذشته در آن وجود دارد که تقریبا بلا استفاده شده و هسته اولیه آن را می توان به دوره صفویه نسبت داد.

مشتاقیان افزود: این قلعه با برج و بارو و سردری جداگانه که در میان قلعه بیرونی واقع است  دارای بافت شطرنجی در کوچه ها و خانه هاست و خانه های مسکونی در طرفین کوچه ها قرار دارد که از  ویژگی های بارز معماری آن تزئینات گچبری و نقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنس کاری در خانه های قدیمی این ارگ است.

وی اعتبار مورد نیاز برای مرمت کامل و استحفاظی ارگ شهرسب را ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: در صورت مرمت کامل این  ارگ زیبا، زمینه جذب گردشگران داخلی وخارجی  و توسعه گردشگری شهرستان فراهم می شود.

شیوع کرونا، گردشگری ابرکوه را راکد کرد

مشتاقیان اضافه کرد: امسال به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹ از اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ تاکنون ، بازدید آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان که از جذابیت خاصی برخوردار است و برخی از آنها در کشور و استان یزد بی نظیر است، دچار مشکل شد.

ابرکوه ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناخته شده دارد که تاکنون ۱۴۶ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز