تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
از حذف ارز 4200 تومانی تا وام 70 میلیونی فرزند سوم

آنچه از اعداد و ارقام بودجه 1400 باید بدانید

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از نظر منابع و مصارف بیش از دوهزارو ۴۹۱ میلیارد تومان برآورد شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۱۹.۴ درصدی دارد و در مقایسه با رشد آن در سال ۱۳۹۹ که ۱۴ درصد بالا رفته بود، حاکی از افزایش رشد بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ است.
کد خبر: ۱۲۷۶۱
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، سهم بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۸ و ۷۲ درصد بود.
از بودجه عمومی دولت، ۴۸۴ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع عمومی دولت و ۷۹ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای اختصاصی می‌شود که نسبت به ارقام مشابه سال ۱۳۹۹ به‌ترتیب از رشد هشت و ۱۱‌درصدی برخوردارند.‌

حذف ارز 4200 تومانی
سخنگوی ستاد بودجه از حذف ارز چهارهزارو200‌تومانی از لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت:‌ برای سال آینده فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است. مژگان خانلو افزود: صادرات نفت با قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه و ارز محاسباتی ۱۱هزراو۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است و ارز چهارهزارو۲۰۰ تومانی دولتی از بودجه حذف شد.

نصف شدن فروش اموال مازاد دولت
طبق جزئیات لایحه بودجه سال 1400 فروش اموال مازاد منقول و غیرمنقول از 50 هزار میلیارد تومان سال جاری به 25 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل فروش نفت و گاز و فراورده‌ها و ساختمان و سایر موارد می‌شود در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به رقم مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۳.۵ برابر شده است.‌‌

قرض سنگین از صندوق توسعه
براساس بند «الف» تبصره 1 لایحه بودجه 1400، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز، مشابه سال قبل و برخلاف قانون برنامه ششم توسعه، 20‌درصد تعیین شده است.
براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال 1400 باید 38 درصد باشد ولی دولت مشابه امسال، پیشنهاد داده است سهم این صندوق صرفا 20 درصد باشد و 18 درصد مابقی سهم صندوق توسعه به دولت قرض داده شود. براساس جزئیات جدول شماره 4 لایحه بودجه 1400، 18 درصد مذکور که بدهی دولت به صندوق توسعه ملی محسوب می‌شود بالغ بر 75.5 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وام 70 میلیونی فرزند سوم
دولت در لایحه بودجه سال 1400 برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم شوند وام ۷۰‌میلیون‌تومانی خواهد داد.
دولت در لایحه بودجه سال 1400 برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم شوند وام ۷۰‌میلیون تومانی با بازپرداخت 20‌ساله در نظر گرفته است. در بند ه تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: در اجرای بندهای ت و ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزندآوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ دو هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال از‌طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به میزان ۷۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر ۲۰‌ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده‌ یا می‌شوند، اقدام کند.‌‌

معافیت مالیاتی حقوق چهار میلیونی
سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در لایحه بودجه ۱۴۰۰، سالانه مبلغ ۴۸ میلیون تومان یعنی ماهانه چهارمیلیون تومان پیش‌بینی شده است. بر‌اساس بند ۴ تبصره ۱۲، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال آینده مبلغ ۴۸۰ میلیون ریال سالانه پیش‌بینی شده است.‌

پیش‌بینی ۱۰۴ هزار میلیاردی طرح‌های عمرانی
دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های عمرانی و صدهزار میلیارد تومان بودجه برای بازپرداخت اوراق سررسیده شده و تعهدات مالی در نظر گرفته است.
نگاهی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که دیروز به مجلس تقدیم شد، نشان می‌دهد در بخش مصارف ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و ۱۰۰ هزار میلیاردتومان برای بازپرداخت اوراق سررسیده شده و تعهدات مالی و نیز ۶۳۷ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌ها که عمده آن حقوق و دستمزد است، پیش‌بینی شده است.‌‌

انتشار ۳۵۰۰ میلیارد تومان اوراق
بند ط تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۰، بر انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق از سوی سه وزارتخانه صمت، نفت و نیرو برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های اولویت‌دار تأکید کرده است.
بر اساس بند ط تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، باید وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف 35 هزار میلیارد ریال منتشر کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز