تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
طبرسی: تغییر وضعیت پایتخت از قرمز به نارنجی خطرناک است

هشدار برای تغییر رنگ کرونایی در تهران

آمار مبتلایان و ورودی بیمارستان‌ها پایین آمده است، اما این شرایط پایدار نیست و محدودیت‌ها باید حداقل تا ۲ هفته دیگر ادامه یابد تا تاثیرگذار باشد؛ این سخن دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری است.
کد خبر: ۱۲۷۶۳
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، پس از گذشت حدود دو هفته از اعمال محدودیت‌ها در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا که روز سه‌شنبه ۱۱ آذر ماه برگزار شد، آخرین وضعیت روند بیماری در کشور مورد بررسی قرار گرفت. براساس گزارش ارائه‌ شده، از مجموع ۱۶۰ شهری که از یکم آذر جزو شهرهای قرمز قرار داشتند، حدود ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز باقی مانده‌اند، ۲۷۸ شهر نیز در وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر هم در وضعیت زرد قرار خواهند داشت.
این درحالی است که با اوج‌گیری دوباره کوویدـ۱۹ در پاییز، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد محدودیت‌های جدیدی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت ۲ هفته اجرا می‌شود.
بر این اساس تصمیم گرفته شد مشاغل غیرضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل ‌شوند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت ‌کنند، تردد بین‌شهری با خودروهای پلاک غیربومی ممنوع و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز ممنوع شود. بر این اساس، در شهرهای دارای وضعیت قرمز به مدت یک هفته دیگر همان محدودیت‌های سطح هشدار ۳ مجددا ادامه خواهد یافت و از روز شنبه هفته آینده محدودیت‌ها در شهرهایی که از ابتدای آذرماه از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی رسیده‌اند، مطابق وضعیت نارنجی تعریف‌شده در طرح جامع مقابله با کرونا اعمال خواهد شد.
نکته قابل تامل این است که طبق تصمیم جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا، تهران نیز از روز شنبه در وضعیت نارنجی قرار خواهد گرفت، اما آیا واقعا تهران بعد از پایان این محدودیت‌ها از وضعیت قرمز خارج شده است؟ 
دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با همشهری آنلاین درباره تاثیر محدودیت‌های اعمال‌شده در کاهش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا گفت: در یکی دو هفته اخیر تعداد مراجعه به اورژانس و تا حدودی تعداد بستری کاهش پیدا کرده است ولی این شرایط شکننده است و پایدار نیست باید محدودیت‌ها حداقل تا ۲ هفته دیگر ادامه داشته باشد تا تاثیرگذار باشد. متاسفانه شنیدم قرار است تهران از شنبه در وضعیت نارنجی قرار بگیرد و محدودیت‌ها را کاهش دهند که این بسیار خطرناک است و موجب اوج‌گیری دوباره بیماری ‌شود. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا وضعیت تهران نارنجی شده است یا خیر، توضیح داد: نه وضعیت تهران هنوز نارنجی نشده است. به هر حال تعطیلی‌ها و منع تردد رفت‌وآمد از ساعت ۹ شب و کمتر شدن دورهمی‌های خانوادگی در کاهش آمار موثر بوده است، اما اگر به این سرعت محدودیت‌ها کنار گذاشته شود یا کمتر شود دوباره به اوضاع قبل برمی‌گردیم. حداقل باید ۲ هفته دیگر تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند تا به شرایط پایداری برسیم. 

 باید محدودیت‌ها برقرار باشد
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: این نکته را در نظر بگیرید که من در مورد کاهش آمار تهران صحبت می‌کنم، اما در عین حال خیلی شهرهای دیگر هستند که متاسفانه به وضعیت قرمز رسیده‌اند مثلا گفتند آستارا قرمز شده است. همه جای مملکت به هم ربط دارد نمی‌توان شهرها را جدا از هم در نظر گرفت هیچ استان یا شهری جزیره مجزا نیست و همه شهرها به هم ربط دارند. ممکن است آمار در شهری پایین بیاید در شهر دیگر بالا برود به همین دلیل به سیاستی مدون نیاز است و با تعطیلی ۲ یا ۳ هفته‌ای به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم و اوضاع درست نمی‌شود. 
به عقیده دکتر طبرسی «تا مدتی باید محدودیت‌ها برقرار باشد تا به ثبات برسیم، اما متاسفانه دولت چنین سیاستی ندارد. وقتی تهران نارنجی اعلام می‌شود ورود از شهرستان‌های دیگر هم آزاد می‌شود و این رفت‌وآمدها سبب می‌شود دوباره بیماری در شهر گسترش پیدا کند.»
وی با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی که از مهم‌ترین دلایل برای لغو محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل است، گفت: متوجه‌ام که تعطیلی مغازه‌ها برای کسبه مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر بعد از ۲ هفته محدودیت‌ها برداشته شود درواقع هرآنچه در این مدت تلاش کردیم بی‌فایده خواهد بود و دوباره به روزهای قبل از تعطیلی برمی‌گردیم و آسیبی هم که کسبه و صاحبان مشاغل متحمل شدند بی‌نتیجه می‌شود. باید با حمایت دولت این تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند.

اوضاع کادر درمان تغییر نکرده
تا چند هفته پیش به دلیل شیوع گستره ویروس کرونا و افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان و به دنبال آن مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها، کادر درمان در شرایط بسیار سخت و دشواری به سر می‌بردند با اعمال محدودیت‌ها انتظار می‌رفت کادر درمان از زیر این فشار طاقت‌فرسا خارج شوند و نفسی تازه کنند.
چیزی که یکی از اهداف تعطیلات و محدودیت‌ها اعلام می‌شد. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در این باره گفت: اوضاع کادر درمان چندان تغییری نکرده است و هنوز هم فشار کاری زیادی را تحمل می‌کنند‎. درست است آمار بستری در بیمارستان پایین آمده اما هنوز تخت‌های بیمارستان خالی نشده‌اند فقط الان مثل قبل نیست که بیماران پشت در صف می‌کشیدند.
الان تعدادی مرخص می‌شوند و تعداد دیگری به جای آن‌ها بستری می‌شوند یعنی تعداد مراجعان به بیمارستان به تعادل رسیده است.
طبرسی گفت: نکته مهم این است که این شرایط شکننده است و اگر سختگیری‌ها کم شود و تجمعات زیاد شود، دوباره به همان حالت قبل و ازدحام بیماران در بیمارستان برمی‌گردیم.

نیاز به واکسن خارجی
دکتر طبرسی درباره وضعیت واکسن کرونا توضیح داد: در مورد واکسن ساخت داخل ابتدا باید منتظر نتیجه مطالعات انسانی باشیم به طور کلی تولید داخل ممکن است در سال‌های آینده به ما کمک کند،‏ اما در کوتاه‌مدت حتما باید واکسن را از خارج کشور تامین کنیم. 

این تصمیم اشتباه است
طبرسی درباره برگزاری حضوری امتحانات مدارس که البته وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه‌ای خبر آن را تکذیب کرد، گفت: بازگشایی مدارس، برگزاری کنکور و برپایی مراسم عزاداری در تابستان نتایج فاجعه‌باری را در مهر، آبان و آذر به همراه داشت. تکرار تصمیماتی از این دست نتایج مشخصی به همراه دارد بنابراین اگر چنین تصمیمی گرفته شود، بسیار اشتباه است. 
او گفت: هر تجمعی باعث افزایش انتقال بیماری می‌شود و باید از برگزاری هر تجمعی بپرهیزیم. اگر یک ماه یا یک ماه‌ونیم دیگر بیماری کنترل شد و آمار مبتلایان پایین آمد و شمار قربانیان تک‌رقمی شد من موافقم کلاس‌ها حضوری برگزار شود، البته آن هم تحت شرایط خاص و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی.
ببینید هنوز ویروس در چرخش است و تا زمانی که ویروس در حالت چرخش است برگزاری هر تجمعی خطرناک است. همچنان از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را سفت و سخت رعایت کنند و دولت هم کمک کند که محدودیت‌ها ادامه پیدا کند و به جایی برسد که این سه چهار ماه را بگذرانیم تا به واکسن دسترسی پیدا کنیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز