تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
صدراعظم آلمان آسیا را پیروز میدان کووید 19 خواند

پیش‌بینی مرکل از رهبری اقتصاد جهان پس از کرونا

آنگلا مرکل با اشاره به احیای اقتصادی در کشورهایی مثل چین و کره‌جنوبی اعلام کرد، ویروس کرونا می‌تواند توازن اقتصادی جهان را به نفع آسیا تغییر دهد و در آینده کشورهای آسیایی رهبری اقتصاد جهان را به دست بگیرند.
کد خبر: ۱۲۷۶۴
به‌گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از رویترز، صدراعظم آلمان در اجلاس دیجیتال دولت فدرال آلمان پس‌از اظهارات وزیر بهداشت این کشور که خبر داد کار واکسیناسیون آلمانی‌ها از ژانویه آغاز خواهد شد، با ستایش مردم چین و کره‌جنوبی که با ماسک و پیروی از قوانین قرنطینه بدون کوچک‌ترین اعتراضی به دولت‌های خود کمک کردند تا با کرونا جنگیده و آن را شکست دهند، گفت: «همه‌گیری کرونا آسیب اقتصادی زیادی به ما زد. من معتقدم، اینگونه اقدامات باعث پیشبرد مبارزه با کرونا می‌شود.» وی با این حال تأکید کرد: «ما نمی‌خواهیم مانند چین دست به کنترل مردم خود بزنیم یا آنها را مجبور به این اقدامات کنیم. اما معتقدیم که آلمانی‌ها باید متناسب با پیشرفت‌های فناوری خود تلاش کنند.»
آنگلا مرکل درحالی آینده اقتصاد جهان را در دستان آسیا پیش‌بینی کرد که ماه گذشته پلیس آلمان برای پراکنده کردن هزاران معترض خشمگین از ادامه تعطیلی‌های کرونایی در برلین به خودروهای آب پاش و اسپری فلفل متوسل شد.
آلمان به‌دلیل واکنش به اولین موج ویروس کرونا در بهار امسال مورد ستایش گسترده‌ای در جهان و خود این کشور قرار گرفت، اما با شروع موج دوم کرونا در اروپا و از جمله آلمان که از ماه گذشته آغاز شده است، اعتراض‌های آلمانی‌ها به سیاست‌های سختگیرانه دولت در این خصوص بالا گرفت.
آلمانی‌ها که حالا جیب خود را خالی‌تر از همیشه می‌بینند، دیگر تحمل ادامه محدودیت‌های کرونایی را که به اقتصاد خانواده‌های آلمانی آسیب زیادی وارد می‌کند، ندارند. این در حالی است که دیروز آمارهای سایت «ورلد مترز» نشان می‌داد، بیش از یک میلیون آلمانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون 17 هزار و 500 نفر نیز براثر کووید19 جان خود را از دست داده‌اند.
در حالی که همه‌گیری کرونا در شرق آسیا به خوبی کنترل شده و اقتصاد کشورهای این منطقه به آرامی در حال بازگشت به حال عادی است، کشورهای اروپایی با موج سهمگین دیگری از این همه‌گیری دست به گریبان بوده و ناچار به تشدید محدودیت‌های کرونایی هستند، اقدامی که بیش از هر چیز به اقتصاد آنها لطمه وارد می‌کند.
از همین رو ماه‌هاست که محققان اقتصادی در تلاشند میزان این آسیب و سرعت آن را تخمین زده و به سؤالاتی مانند این که رکود اقتصادی چقدر به اقتصاد کشورها ضربه می‌زند و وضعیت با چه سرعتی به سطح قبل از بحران کرونا می‌رسد، پاسخ دهند.
با این حال پیش‌بینی‌ها با توجه به فراز و نشیب تعداد آلودگی‌ها و اقدامات سیاسی، در نوسان بود. به‌عنوان مثال در آلمان پیش‌بینی‌های فعلی به‌طور یکسان نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور مجبور خواهد شد با رکودی بیشتر نسبت به اوایل تابستان روبه‌رو شود. برخی محققان اقتصادی حتی تخمین می‌زنند که رشد اقتصادی در سال‌جاری کمتر از بحران مالی سال ۲۰۰۹ باشد.
این در حالی است که طبق گزارش مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که اواسط تابستان منتشر شد، در سال ۲۰۲۴ چین بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا خواهد بود و در میان پنج اقتصاد بزرگ دنیا به استثنای امریکا که جایگاه دوم را دارد، بقیه کشورها در قاره آسیا خواهند بود.
صندوق بین‌المللی پول بر این باور است در سال ۲۰۲۴، آسیا گوی قدرت را از اقتصادهای اروپایی خواهد ربود.در همین حال سناریوی تهدیدآمیز برگزیت بدون توافق و عواقب احتمالی اختلافات تجاری بین‌المللی نیز از خطراتی است که اقتصاد اروپا را تضعیف می‌کند.
«تیمو ولمرهاوزر» مدیر یک مؤسسه اقتصادی تأکید می‌کند که عدم اطمینان در پیش‌بینی‌ها بسیار زیاد است. همانگونه که «تورستن اشمیت» مدیر مؤسسه تحقیقات اقتصادی لایب نیتس (RWI) می‌گوید روند بعدی همه‌گیری کرونا، بزرگترین عامل عدم اطمینان برای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز