تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

خواب زمستانی برجام شروع شده

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای جدید در خصوص ترور دانشمند هسته‌ای ایران، گفت: ایرانی‌ها حق دارند حس کنند که در برجام به آنها خیانت شده است.
کد خبر: ۱۲۸۵۴
به گزارش پایگاه خبری معاصر به نقل از مهر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مصاحبه با یورو نیوز با اعلام این مطلب در پاسخ به این پرسش که «آیا نگران آن نیستید که ترور یک دانشمند هسته‌ای برجستهٔ ایرانی که روی برنامهٔ اتمی این کشور کار می‌کرده، مسیر گفتگوها را منحرف کند؟» گفت:

کسی که این کار را کرده، قطعاً برای تسهیل گفتگو این کار را نکرده. قطعاً کسانی هستند که منافع‌شان در برقرار نماندن این توافق است، منافع خیلی‌ها در گرو آن است که این توافق پابرجا نماند. اروپا بسیار مشتاق بوده که برجام دوام بیاورد. من می‌بایست این توافق را زنده نگاه می‌داشتم، توافقی که کمی به‌خواب زمستانی رفته، اما نمرده است. حالا باید دید ایرانی‌ها چه فکر می‌کنند، چون حق دارند حس کنند که به آنها خیانت شده، شاید نخواهند دوباره با همان کارت‌های قبلی بازی کنند. اما باید منتظر بود.

بورل در پاسخ به پرسش دیگر یورو نیوز مبنی بر اینکه «فکر می‌کنید می‌توان آمریکای تحت رهبری بایدن را دوباره به توافق هسته‌ای با ایران باز گرداند؟ توافقی که اتحادیهٔ اروپا برای رسیدن به آن به‌سختی تلاش کرده بود.» گفت:

به‌یاد دارم که جو بایدن، پیش از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوری آیندهٔ آمریکا، در جریان کارزار انتخاباتی خود از تمایل به بازگشت سخن گفته بود؛ یعنی برگشتن به توافق هسته‌ای با ایران.

بورل در مورد اینکه نظرش در مورد دست داشتن رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده چیست؟ گفت:

من جز آنچه پیشتر علناً گفته‌ام اطلاع دیگری ندارم.

بورل پیش از این نیز در نشستی درباره سیاست خارجی این اتحادیه در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده تاکید کرد که این ترور «اقدامی مجرمانه» بود و افزود: متاسفانه باید بگویم این روش حل مسائل نیست. ما قرار نیست از هسته‌ای شدن ایران با کشتن کارشناسان و علم هسته‌ای آن ممانعت کنیم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز