تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
پیروزی دیگر برای کشور

تبدیل واحدهای بخار نیروگاهی های برق

تهران- ایرنا- تلاش برای تبدیل واحدهای بخار نیروگاه‌های برق به سیکل ترکیبی موفقیت مهمی برای کشورمان در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۲۸۵۵
به گزارش پایگاه خبری معاصر به نقل از ایرنا، ستفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲، همچنین توجه به پیاده سازی اهداف سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی، دولت را بر آن داشت تا در زمینه تبدیل نیروگاه های سیکل ساده به سیکل ترکیبی با استفاده از ظرفیت های قانونی کشور اقدام کند.

تبدیل واحدهای گازی سیکل ساده به سیکل ترکیبی، با احداث واحدهای بخار در کنار واحدهای گازی موجب می شود تا بدون استفاده از سوخت بیشتر، ظرفیت تولید برق افزایش یابد که این مهم با صرفه جویی در مصرف سوخت به ازای تولید برق واحد، دستاوردهای قابل توجه اقتصادی و زیست محیطی به همراه دارد.
روز گذشته برگی دیگر از این افتخارآفرینی صنعت برق کشور ورق خورد و نخستین واحد بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس (فردوسی) با دستور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

رئیس جمهوری در مراسم افتتاح این واحد، صنعت برق را زیرساخت تولید، تحول و رفاه مردم دانست و با اشاره به بهره برداری از طرح های مربوط به برق و توزیع آن به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان، تاکید کرد که از افتخارات دولت تدبیر و امید سرمایه گذاری گسترده در حوزه صنعت برق و بی نیازی کشور در این عرصه است.

پایداری بیشتر شبکه برق
بهره برداری از این واحد علاوه بر آنکه ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق در شمال شرق کشور افزوده است، به افزایش بیش از پیش پایداری شبکه برق کشور در این منطقه مهم منجر خواهد شد.
احداث بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مپنا به ظرفیت نامی ۹۵۴ مگاوات شامل ۶ واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی  V۹۴.۲)) و پست ۴۰۰ کیلوولت با هدف تامین بخشی از نیاز انرژی استان خراسان و شبکه برق کشور در زمینی به مساحت ۵۸ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده مشهد-قوچان و در کنار نیروگاه حرارتی توس، از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و سال ۱۳۸۷ همه واحدهای گازی این نیروگاه به بهره برداری تجاری رسید.

توجه به بخش خصوصی توانمند
با هدف اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و با توجه به بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲،  تبدیل نیروگاه گازی فردوسی به سیکل ترکیبی بر مبنای قراردادهای بیع متقابل با شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی در دستور کار گروه مپنا قرار گرفت و عملیات اجرایی احداث بخش بخار این نیروگاه از ابتدای سال ۱۳۹۵ آغاز شد.
پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه توس (فردوسی) بدون استفاده از منابع مالی دولتی یا صندوق توسعه ملی و تنها با سرمایه‌گذاری گروه مپنا احداث و همه تجهیزات اصلی نیروگاه شامل بویلر، توربین، ژنراتور، سیستم خنک کن و سامانه کنترل در کارخانجات گروه مپنا ساخته شده است.  
پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس (فردوسی) که در فضایی به وسعت ۶۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری جاده مشهد به قوچان واقع شده است، مشتمل بر ۳ واحد توربین بخار به ظرفیت جمعا ۴۸۰ مگاوات است که نخستین واحد در روز گذشته بهره برداری شده و دو واحد دیگر در مراحل مختلف ساخت قرار دارند.

کاهش مصرف سوخت
افزایش ظرفیت تولید نیروگاه به میزان ۵۰ درصد معادل ۴۸۰ مگاوات بدون نیاز به سوخت اضافی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت معادل  ۸۷۰ میلیون لیتر سوخت مایع -گازوییل در سال، افزایش راندمان نیروگاه از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد (صرفه‌جویی معادل ۸۷۰ میلیون لیتر گازوییل به ارزش نقدینگی حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال)، کاهش درجه حرارت گازهای خروجی از دودکش از ۵۲۰ درجه سانتیگراد به ۱۲۰ درجه سانتیگراد (سالیانه معادل ۸۰۰ هزار تن دی اکسیدکربن در جهت کاهش آلایندگی محیط زیست) و اشتغال‌زایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم، از جمله دستاوردهای احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی توس (فردوسی) محسوب می‌شود.   
نیروگاه فردوسی از جمله نیروگاه‌های خصوصی تحت مالکیت گروه مپنا بوده و پروژه توسعه بخش بخار این نیروگاه به روش قرارداد بیع متقابل با شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی احداث و به بهره‌برداری رسید.

داخلی‌سازی فناوری‌های روز جهان

پیاده‌سازی برخی فناوری‌های روز دنیا در راستای مهندسی ارزش، بهینه‌سازی سیستم تغذیه آب بویلرهای بازیاب حرارتی و کاهش تعداد پمپ‌ها و مخازن مربوطه، پیاده‌سازی سیستم بازیاب آب بلودان بویلرها که منجر به کاهش چشمگیر مصرف آب سیکل نسبت به نیروگاه‌های مشابه می‌شود و به‌کارگیری آخرین فناوری تولید آب دمین (CEDI) و کاهش آب مصرفی نیروگاه نسبت به نیروگاه‌های مشابه و طرح‌های پیشین از دیگر ویژگی‌های احداث بخش بخار نیروگاه توس (فردوسی) است.  
بیش از ۱۷۰۰ مگاوات واحد بخار در نیروگاه های مختلف کشور به منظور تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی در دست ساخت است که پیش بینی شده این واحدها یک به یک تا پایان سال ۱۴۰۰ وارد مدار بهره برداری شوند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز