تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
فروغي ـ فردوسي‌پور آتشي كه دوباره زبانه كشيد

آشكار شدن دلايل حذف برنامه 90

پس از آنكه علي فروغي، مدير شبكه سه سيماي جمهوري اسلامي از دلايل كنار گذاشتن عادل فردوسي‌پور از برنامه 90 پرداخت، بار ديگر واكنش‌ها به اين تصميم در فضاي مجازي شروع شد و بحثي كه مي‌رفت خاموش شود دوباره داغ شد.
کد خبر: ۱۲۸۹۴
به گزارش پايگاه خبري اخبار معاصر، از مهرماه 1397 برنامه 90 كه نزديك 20 سال دوشنبه‌ها بينندگان بسياري را پاي تلويزيون مي‌نشاند و حتي برخي شبكه‌هاي خارجي نيز از تحليل‌ها و آيتم‌هاي اين برنامه استفاده مي‌كردند، با دستور مدير شبكه سه متوقف شد كه اين تصميم با واكنش‌هاي بسياري در جامعه همراه بود.
برنامه 90 در سال 1378 توسط عادل فردوسي‌پور بنيان‌گذاري شد. اولين قسمت برنامه 90 در تاريخ 23 مرداد 1378 پخش شد. رسانه‌هاي مجازي خبر از عدم پخش برنامه 90 در تاريخ 23 مهرماه 1397 به‌دليل پخش مستقيم بازي ملي اسپانيا و انگليس دادند. اما برخي از رسانه‌ها نسبت به اختلاف عادل فردوسي‌پور و مديريت شبکه سوم سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران گمانه‌زني‌هايي را پيش بردند.
شواهد و قراين حاکي از پخش‌شدن اين برنامه در تاريخ 30 مهرماه 1397 بود و همگان انتظار داشتند که اين برنامه در ساعت مناسب خود پخش شود، اما صدور اطلاعيه‌اي از سوي سرپرست روابط عمومي شبکه سوم سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران با اين شرح «با عنايت به رفتار غيرحرفه‌اي تهيه‌کننده و مجري برنامه 90 در عدم پخش اين برنامه بعداز بازي انگليس- اسپانيا در دوشنبه گذشته و همچنين استمرار رفتار خارج از عرف ايشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور اين هفته پخش نخواهد شد.» دلالت بر اين موضوع داشت که اين برنامه در تاريخ 30 مهرماه 1397 نيز پخش نخواهد شد.
همزمان با آغاز سال شمسي 98 ديگر برنامه 90 به روي آنتن شبکه سوم سيما نرفت و بدين‌ترتيب عادل فردوسي‌پور و برنامه 90 از پخش شبکه سه سيما حذف شد. با وقوع اين اتفاق برنامه فوتبال‌برتر با اجراي محمدحسين ميثاقي جاي برنامه90 را در پخش شبکه سه سيما گرفت و عادل فردوسي‌پور به تهيه‌کنندگي برنامه فوتبال 120 شبکه ورزش ادامه مي‌دهد.

گلايه‌هاي مرد محبوب تلويزيون
عادل فردوسي‌پور پس از دريافت جايزه Alumni Achivement Award 2020 در مراسم آنلاين انجمن فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعتي‌شريف (سوتا) اظهارکرد: خيلي خوشحال هستم و تشکر مي‌کنم از تمام کساني‌که افتخار دادند و من را انتخاب کردند.
او ادامه داد: قبل از اينکه صحبت‌هاي خود را شروع کنم، جا دارد درگذشت استاد محمدرضا شجريان عزيز را تسليت بگويم. مي‌دانم الان همه ما به‌خاطر اين اتفاق تلخ ناراحت هستيم ولي مهر و محبتي که مردم نثار استاد شجريان کردند، مي‌کنند و خواهند کرد، سبب مي‌شود ايشان با تمام محدوديت‌ها يک جايگاه مانا در قلب و دل تمام ايرانيان داشته باشد.
اين استاد دانشگاه اضافه کرد: در روزهايي که اتفاقات خوبي براي من رخ نمي‌داد، دريافت جايزه از سوتا و دانشگاه صنعتي‌شريف مرا خيلي خوشحال کرد و اين کار ارزشمند بود. فردوسي‌پور يادآور شد: هميشه سر‌کلاس‌هايم گفته‌ام و بچه‌هاي صنايع مي‌توانند شهادت بدهند که سعي کرده‌ام و تاکيد داشته‌ام که «آقايان و خانم‌ها» از ايران نرويد و مملکت را ترک نکنيد؛ اينجا مثل تمام عزيزاني که ماندند و موجب افتخار ما هستند، بمانيد.
او گفت: تلاش کنيد و بجنگيد تا مملکت خودمان را بسازيم؛ هميشه اين موضوع را گفته‌ام. او يادآور شد: بهمن‌ماه 97 که ترم جديد دانشگاه شروع شد، اين موضوع را مطرح کردم و به بچه‌ها گفتم اگر هم مي‌رويد، زود برگرديد و ماندگار نشويد. اصلا چرا مي‌رويد؟
اين مجري محبوب با اشاره به کنار گذاشته‌شدن و گرفتن برنامه 90 از او، عنوان کرد: اسفندماه 97 بدون هيچ توضيح و دليل موجهي مرا کنار گذاشتند. وقتي عيد شد و به اولين کلاسم در فروردين‌ماه 98 رفتم، بچه‌ها گفتند: «استاد! شما که مي‌گفتيد بمانيد و مملکت را بسازيد، شما بيش از 20 سال ماندي و برنامه داشتي، چه اتفاقي افتاد و الان چه حرفي مي‌زنيد؟» واقعا در آن زمان هيچ جوابي براي بچه‌هاي کلاسم نداشتم.
فردوسي‌پور تصريح کرد: اميدوار هستم بستري فراهم شود تا تمام کساني‌که کشور و ميهن خود را دوست دارند، بتوانند در حوزه و حرفه خود کار و فعاليت کنند. او عنوان کرد: از تمام کساني‌که من را لايق اين جايزه دانسته‌اند، تشکر مي‌کنم چراکه بسيار ارزشمند است.

آتشي كه دوباره گر گرفت
چندي پيش عادل فردوسي‌پور در مراسم رونمايي از ترجمه جديد کتابش و در گفت‌وگو با سروش صحت از علاقه‌اش به گزارشگري سخن گفت و اينکه آن را بيشتر از حوزه‌هاي ديگر دوست دارد.
علي فروغي مدير شبکه سه سيما حالا به فاصله اندکي از اين حرف‌ها و در پي حاشيه‌هاي ادامه‌دار غيبت فردوسي‌پور در اين شبکه سخناني گفته که در قالب يک ويدئو در فضاي‌مجازي منتشر شده است.
خبرگزاري مهر به نقل از علي فروغي نوشت: ديگر نمي‌شد اين‌جوري ادامه داد. نه محبوبيت ايشان (عادل فردوسي‌پور) براي ما پنهان بود و نه تخصص ايشان پنهان بود. درباره ايشان مهمترين بحث اين بود که کار از مدار خارج مي‌شد و بقيه هم نگاه مي‌کردند و مي‌گفتند اگر کسي مي‌تواند از مدار خارج شود و به‌خاطر محبوبيتش کسي به او چيزي نگويد، ما هم همين کار را بکنيم.
فروغي در عين حال تاکيد دارد: راه هم براي او باز است و مظلوم‌نمايي هم مي‌کند. شما بدانيد در همين يکسال اخير چون او بالاخره کارمند رسمي‌صداوسيماست، ما حدود يک ميليارد از مطالبات او را داده‌ايم. ترفيع شغلي او که نوبتش رسيده بود به امضاي خود بنده انجام شد. او عدد خيلي درشتي از «فوتبال 120» گرفته است.
مدير شبکه سه سيما همچنين عنوان کرد: ما به او گفتيم بيا گزارش کن، خودش قبول نکرد. مي‌خواهم بگويم برخلاف مظلوم‌نمايي که وجود دارد، در همان دوره‌اي که از مهاجرت حرف مي‌زد. در همان دوره از فوتبال 120 درخواست داده بود. منتها بلد هستند، رسانه هم دارند رسانه‌هايشان هم زنجيره‌اي به‌هم متصل هستند. فضاي‌مجازي دست ما نيست. اينگونه ادراکي هم در جامعه درست کرده‌اند... وي در پايان اين ويدئو که تنها بخشي از آن منتشر شده است، گفت: ما کارهاي زيادي داريم و از کارهاي خود مي‌مانيم، اداره شبکه از 7 صبح تا يک‌ونيم شب همه‌اش گرفتاري است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز