تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
رییس پژوهشکده آبزی پیش بینی کرد:

یک میلیون قطعه لارو ماهی سی‌باس تولید می شود

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور گفت: امسال در مرحله اول یک میلیون قطعه لارو ماهی سی‌باس توسط این پژوهشکده در استان خوزستان تولید می شود و هزینه تولید هر قطعه لارو ماهی سی‌باس را یک هزار تومان پیش بینی کرد.
کد خبر: ۱۲۹۲۲
«حسین هوشمند» افزود: با توجه به زیر ساخت های موجود در ایستگاهای تحقیقات ماهیان دریایی پژوهشکده، علاوه بر تولید یک میلیون قطعه بچه ماهی سی‌باس، می توانیم مولدهایی را که برای تولید لارو این ماهی در این مجموعه تحقیقاتی تولید و در قالب تفاهم نامه و مشاوره های فنی به بخش خصوصی انتقال دهیم.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور هزینه تولید هر قطعه لارو ماهی سی‌باس را یک هزار تومان برآورد کرد و گفت: برای تولید یک میلیون قطعه لارو ماهی سی‌باس بدون احتساب زیرساخت های موجود، حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هوشمند افزود: این میزان اعتبار را برای هزینه های جاری از جمله جیره غذایی مولدین و لارو، تامین جلبک و آرتمیا در دوره پرستاری و نگهداری نیاز داریم.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور با بیان این که بخش خصوصی به شکل پراکنده در کشور اقدام به تکثیر لارو ماهی سی‌باس کرده اند، افزود: این میزان تکثیر در حد انبوه و تجاری نبوده و جوابگوی نیاز پرورش دهندگان نیست. بنابراین طرح مولدسازی ماهی سی‌باس و دستیابی به دانش فنی تولید لارو این گونه ماهی در دستور کار پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور قرا گرفت.

هوشمند اضافه کرد: طرح مولدسازی ماهی سی‌باس و انتقال مولدها به بخش خصوصی برای تولید لارو با اهدافی همچون تضمین پایدار تولید ماهی سی‌باس، کاهش هزینه های تولید و بومی سازی تولید مولد اجرا می شود.

وی اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم و صرفه جویی ارزی را از دیگر اهداف طرح مولدسازی این ماهی برشمرد و گفت: قیمت هر قطعه بچه ماهی سی‌باس وارداتی به وزن ۴۰ تا ۵۰ گرم بین سه تا پنج هزار تومان بود، اما امسال با توجه به نوسان ارزی، این قیمت به ۹ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور در همین حال پیش بینی کرد: تامین اعتبار در این زمینه سبب می شود در مرحله بعدی میزان تولید لارو ماهی سی‌باس با همکاری این پژوهشکده و بخش خصوصی به ۱۰ ملیون قطعه برسد.

هوشمند افزود: ماهی سی‌باس یک از گونه های قابل کشت در دامنه وسیع در سیستم های آبزی پروری در آب های شیرین و شور است و خوزستان تنها استانی است که این گونه ماهی را در استخرهای خاکی و در مخلوطی از آب شیرین و آب دریا پرورش می دهد.

رشد مناسب ماهی سی باس در پساب نیشکر

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور به امکان پرورش ماهی سی‌باس در پساب های استان خوزستان اشاره کرد و  گفت: این استان، سالانه سه تا چهار میلیارد متر مکعب پساب کشاورزی داریم و مطالعات و تحقیقات ما نشان می دهد که این گونه ماهی، رشد مناسبی در پساب نیشکر داشته است.

وی درباره سریع الرشد بودن ماهی سی‌باس نسبت به گونه های بومی گفت: این گونه ماهی از مزیت هایی که دارد در فاصله ۶ ماه از وزن ۴۰ گرم به ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم در استخرهای خاکی می رسد و پرورش آن آسان و درقفس های شناور در دریا هم امکان پذیر است.

هوشمند درباره بازار فروش این ماهی اظهار داشت: سی‌باس جزو ماهی های خوش طعم اما تازه وارد در بازار است و باید در زمینه بازاریابی آن فعالیت شود.

وی گفت: این پژوهشکده به درخواست بخش خصوصی، کار ترویجی برای بازاریابی این گونه ماهی را انجام داده و دوره های آموزشی در زمینه اقتصاد شیلاتی و بازاریابی، پرورش و بیماری های آن را به صورت وبینار برگزار کرده است.

سال گذشته (۱۳۹۸) یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی از محل صید و آبزی پروری در کشور تولید شد که با وجود تحریم ها و شیوع ویروس کرونا، تراز تجاری این بخش از ۴۴۰ میلیون دلار عبور کرد.

اکنون کشور با تولید سالانه ۱۸۰ هزارتن ماهی قزل آلا در آب‌های شیرین و شور رتبه نخست تولید این نوع ماهی را در دنیا دارد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز