تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷

رابطه باکتری روده با سیستم ایمنی بدن

برای اولین بار محققان اثبات کردند که میکروب های روده به سیستم ایمنی بدن کمک می کند
کد خبر: ۱۲۹۵۳
محققان مرکز سرطان اسلون کترینگ در نیویورک، بهبودی میکوبیوم های روده و سیستم ایمنی بدن بیماران را پس از پیوند مغز استخوان برای درمان سرطان‌های خون پیگیری کردند.

متخصصان از شیمی درمانی و پرتودرمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی خون در مواردی مانند سرطان خون و لنفوم استفاده می‌کنند. پس از اتمام درمان که سلول‌های ایمنی سالم را نیز از بین می‌برد، متخصصان سلول‌های بنیادی را از خون یا مغز استخوان اهداءکننده تزریق می‌کنند.

این سلول‌های اهدایی به تدریج موجب بازسازی و احیا توانایی بیمار در ساخت سلول‌های خونی خودشان می‌شود.

با این حال، بیماران مجبورند در چند هفته اول پس از پیوند، آنتی بیوتیک مصرف کنند زیرا هنوز در معرض عفونت هستند. این وضعیت تعادل میکروبیوم های روده آنها را بر هم می‌زند، باکتری‌های خوب را از بین می‌برد و باعث رشد گونه‌های خطرناک باکتری می‌شود.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن بیماران به اندازه کافی قوی شود، می‌توانند مصرف آنتی بیوتیک ها را متوقف کنند و در نتیجه، میکروبیوم های روده آنها بهبود می‌یابد.

محققان با استفاده از نمونه‌های خون و مدفوع بیش از ۲۰۰۰ بیمار تحت درمان در مرکز سرطان بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹، توانستند تغییرات روزانه در میکروبیوم های روده و تعداد سلول‌های ایمنی در خون شأن را ردیابی کنند.

یکی از یافته‌ها این بود که وجود سه نوع باکتری روده به نام‌های فاکالی باکتریوم، رومینوکوکوس ۲ و آکرمانسیا، با افزایش غلظت خون سلول‌های ایمنی بدن به نام نوتروفیل همراه است.

در مقابل، دو نوع باکتری موسوم به Rothia و Clostridium sensu stricto ۱ با کاهش تعداد این سلول‌های ایمنی همراه بودند.

شبیه سازی های رایانه‌ای محققان نشان داد که غنی سازی میکروبیوم ها با سه نوع خوب باعث تسریع بهبود سیستم ایمنی بدن بیماران می‌شود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز