تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۷.۷۹°
۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
شکایت‌های ترامپ به جایی نرسید

رئیس‌جمهور آمریکا در مسیر ادعای تقلب شکست خورد

بیش از یک ماه از برگزاری انتخابات آمریکا و شکست دونالد ترامپ می‌گذرد. با وجود روشن شدن نتیجه انتخابات، و تایید آن از سوی تمام ۵۰ ایالت آمریکا همچنان دونالد ترامپ ادعای تقلب را بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی تکرار می کند و حاضر نیست پیروزی رقیب خود را بپذیرد.
کد خبر: ۱۳۴۳۵
این رفتار ترامپ را باید در امتداد رفتارهای چند سال اخیر او ارزیابی کرد. ترامپ اساسا از قانون بیزار بود و در تمام چهار سال اخیر هم حاضر نشد به تعهدات، قوانین و مقررات پایبند باشد. منتهی نمود و نماد قانون گریزی و هنجارشکنی ترامپ عمدتا در روابط بین الملل و تعهدات بین المللی دیده می‌شد. می‌توان گفت ترامپ رکورددار عهدشکنی و نقض حقوق بین الملل بود او با خروج پی در پی از نهادها و پیمان‌های بین المللی، صدور دستور مستقیم ترورهای هدفمند، نقض آشکار حقوق بشر و ... قواعد و مقررات جهان را بی محابا نقض کرد تا جایی که جنون قانون گریزی او زنگ خطر را برای صلح و امنیت جامعه بین الملل به صدا درآورد.

علیرغم اینکه ترامپ در یکی دو سال اخیر حضور در کاخ سفید توانست در عرصه های اقتصادی موفقیت‌هایی را به دست بیاورد ولی در دو سال آخر کم کم آثار و پیامدهای سیاست‌ها و رفتارهای ترامپ خود را نشان داد. بی اعتنایی به قواعد و هنجارهای بین المللی البته از همان‌ آغاز قدرت نرم آمریکا و به تبع آن رهبری آمریکا را در معرض تخریب بی سابقه قرار داده بود و معلوم نبود در صورت تداوم حضور ترامپ جهان گرفتار چه ‌آشوب‌هایی می‌شد. ترامپ به توجه به وجود شخصیتی خود با سیاستمداران دیکتاتور نزدیکی و قرابت بیشتری داشت و از همان‌ها مشورت می‌گرفت اما سیاست‌های ترامپ از جمله سیاست فشار حداکثری در نهایت با بن‌بست مواجه شد.

حالا ترامپ به آخر خط سیاست رسیده است. در شکست بزرگی دیگر برای دونالد ترامپ، دادگاه عالی آمریکا که بالاترین مرجع قضایی این کشور است شکایت دادستان تگزاس علیه نتایج انتخابات در چهار ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسن و جورجیا را رد کرده است.

کن پاکستون، وزیر دادگستری ایالت تگزاس، در حمایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در شکایتی به دیوان عالی آمریکا گفته بود به دلیل تغییراتی که این چهار ایالت در قانون انتخابات خود داده‌اند، می‌بایست نتایج انتخابات در این ایالت‌ها رد شود. ۱۷ ایالت دیگر نیز به شکایت ایالت تگزاس حمایت کرده بودند. همچنین ۱۲۶ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه ضمن تایید این شکایت ایالت تگزاس، خواستار تغییر نتیجه انتخابات شده بودند. دیوان عالی آمریکا در رای کوتاهی تاکید کرده است ایالت تگزاس حق قانونی برای شکایت از این چهار ایالت را ندارد.

ترامپ به حکم دادگاه عالی این کشور در خصوص رد شکایت تگزاس واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: دادگاه عالی ما را تنها گذاشت. این دادگاه درایت و شهامت نداشت. این یکی از جدی‌ترین تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای توقف تایید نهایی نتایج انتخابات سوم نوامبر بود که دونالد ترامپ هم به عنوان شخص حقیقی و نه در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا به آن پیوسته بود بلکه در آخرین ساعات باقی مانده به جلسه نمایندگان الکترال در۱۴ دسامبر/ ۲۴ آذر که آخرین مرحله از تایید نتایج انتخابات است، بتواند مانع از پیروزی جو بایدن شود. در این جلسه نمایندگان منتخب کالج الکترال، در ایالت‌های خود به کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و معاون وی رای می‌دهند البته هر ایالتی تنها یک رای دارد و این نمایندگان منتخب گواهی صحت انتخابات در ایالت‌های خود را به مقام‌های متعددی از جمله مایک پنس، رئیس مجلس سنا تحویل می‌دهند.

این دومین حکم دیوان عالی آمریکا علیه شکایت‌های جمهوری‌خواهان برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک هفته اخیر است. در این میان نکته عجیب آن است که بخشی از جمهوری خواهان اعتبار خود را بر سر ادعاهای واهی ترامپ به قمار می گذارند.

دونالد ترامپ، در نخستین گردهمایی خود از زمان شکست در انتخابات ریاست جمهوری روز ۱۶ آذر بار دیگر درباره تقلب در انتخابات سخن گفت و به مقام‌های هم حزبی‌اش در ایالت جورجیا تاخت، چراکه از نظر وی آن‌ها کمکی نکردند که نتایج این ایالت به نفع او تغییر کند. ترامپ با اشاره به نتایج اعلام شده که طبق آن رقیب دموکراتش پیروز انتخابات است، افزود: خوشحال‌ترین افراد در حال حاضر در جهان رهبران چین هستند. بعد از آن‌ها رهبران ایران خوشحال‌ترین هستند. وی سپس در ادعایی دور از ذهن گفت که در چهار سال آینده در مقابل ایران و چین طوری عمل می‌کند که تا کنون کسی اینگونه رفتار نکرده است.

هیلاری کلینتون که دو شکست را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ تجربه کرده است، روز ۲۱ آذر در پیام توییتری نوشت: ایالت ها نتایج را تایید کرده‌اند با این وجود ترامپ همچنان به تلاش خود برای لغو انتخابات به بهای تضعیف دموکراسی ما ادامه می‌دهد.

ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا است که پیش از ریاست جمهوری هیچگونه منصب سیاسی یا نظامی نداشته است. او به دلیل رفتارهای خاص و تصمیمات عجیبش همواره توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است. از جمله این تصمیم‌ها می توان به خارج شدن از برجام و برعکس کردن بسیاری از سیاست‌های رئیس جمهور قبلی یعنی اوباما اشاره کرد. آنچه در رفتارهای عمومی ترامپ توجه روانشناسان را به خود جلب کرده این است که او قوانین، پروتکل‌ها، مخالفت و انتقادات را دوست ندارد، همه چیز را به چالش می‌کشد و هیچ گونه دستوری را نمی‌پذیرد. اگر به این رفتارها، عدم همدلی، عدم دور اندیشی و تصمیم گیری‌های آنی او را نیز بیفزاییم به این نتیجه می‌رسیم که ترامپ به ملاک‌های تشخیصی اختلال شخصیت ضد اجتماعی بسیار نزدیک است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز