تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

صعود جهانی بورس

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان سبزپوش شدند.
کد خبر: ۱۳۵۶۷
به گزارش معاصر به نقل از بلومبرگ، روند توزیع واکسن های ساخت شرکت فایزر در آمریکا پس از مدت ها انتظار در ایالت های مختلف آمریکا آغاز شد اما قرار است اولویت دریافت واکسن با پرسنل کادر درمان، سالمندان و قشر آسیب پذیر باشد. با این حال انتظار می رود تا پایان فصل بهار کار واکسیناسیون بخش قابل ملاحظه ای از افراد دارای اولویت طول بکشد و به همین دلیل ماه های ابتدایی سال نو میلادی نیز شاهد تداوم محدودیت های کرونایی خواهد بود. انتظار می رود ۸۰ درصد افراد دارای اولویت در آمریکا تا پیش از فرا رسیدن فصل تابستان واکسینه شده باشند.  

با وجود آغاز واکسیناسیون در برخی از کشورهای جهان، سرعت شیوع کرونا در بسیاری از مناطق در سطح نگران کننده ای باقی مانده و همین مساله باعث شده است تا سرمایه گذاران و معامله گران با کمی ترس و احتیاط رفتار کنند. در نیویورک اندرو کومو- فرماندار این ایالت با اشاره به اوج گیری شمار مبتلایان به کووید-۱۹ گفته است رستوران ها و کافه ها به طور موقت تعطیل خواهند شد. محدودیت های کرونایی در دیگر مناطق به ویژه در اروپا نیز ادامه دارد و همین مساله باعث بروز اعتراضات خیابانی در برخی از کشورها شده است. این نگرانی وجود دارد که تعطیلات سال نو میلادی عاملی برای شیوع بیشتر بیماری باشد.  

بانک مرکزی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد اعضای اتحادیه اروپا با اجرایی شدن یک بسته نیم تریلیون یورویی دیگر برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا موافقت کرده اند. پیش از این اتحادیه اروپا ۱.۳۵ تریلیون یورو برای حمایت از اقتصادهای اروپایی اعتبار تخصیص داده بود و بدین ترتیب حمایت های مالی در سطح اتحادیه اروپا تا مارس ۲۰۲۲ ادامه پیدا خواهد کرد. این اقدام اروپا در شرایطی انجام می شود که قاره سبز با موج دوم همه گیری کرونا مواجه شده و تلفات مجددا رو به افزایش رفته است.  

شکست مذاکرات برگزیت بیش از هر زمان دیگری به خطری برای آینده اقتصادی اروپا تبدیل شده است. بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس پس از دیدار با اورسلا فون در لین- رییس کمیسیون اروپا گفته است احتمال زیادی وجود دارد که اتحادیه اروپا و انگلیس نتوانند به توافقی بر سر روابط تجاری آینده برسند. با وجود آن که چندین دور مذاکرات تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا انجام شده اما اختلاف طرفین بر سر طیف وسیعی از موارد نظیر سطح دسترسی به بازارهای مالی و بانکی، ماهیگیری در آب های ساحلی و تعرفه های گمرکی تاکنون مانع از امضای یک توافق جامع پسابرگزیت شده است.  

در حالی که بایدن خود را برای تشکیل دولت جدید آماده می کند، ایالت های پنسیلوانیا و نوادا شکایت تیم حقوقی ترامپ را رد و بایدن را برنده نهایی این انتخابات اعلام کرده اند. انتظار می رود که تصویب و اجرایی شدن بسته جدید محرک اقتصادی در آمریکا تا زمان روی کار آمدن دولت بایدن در ژانویه به طول بیانجامد. با وجود توسعه واکسن مقابله با کرونا، هنوز بسیاری از بخش های اقتصادی آمریکا با مشکلات مالی مواجهند.  

پس از مدت ها انتظار سرانجام نخستین تزریق عمومی واکسن کرونا در انگلیس روی دو فرد مسن انجام شد و قرار است این واکسن به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد. طبق اعلام رسانه ها، رییس جمهور آمریکا دستور استفاده از واکسن ساخت شرکت فایزر را صادر کرده است و کانادا نیز از ورود محموله های واکسن خبر داده است. انتظار می رود به تدریج و تا پایان بهار سال ۲۰۲۱ بخش بزرگی از قشر اسیب پذیر در جهان واکسینه شوند.   

تنش بین چین و آمریکا هنوز رو به افزایش است و در تازه ترین اقدام ضد چینی، وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد نام ۱۴ عضو ارشد حزب مرکزی کمونیست چین را به دلیل آن چه دخالت در امور داخلی هنگ کنگ خوانده، به فهرست تحریم های خود افزوده است که این اقدام با انتقاد شدید وزارت خارجه چین موجه شد. سفیر چین در آمریکا نیز از این کشور خواست تا دست از سیاست های مخرب خود بردارد و به جای آن با نشان دادن حسن نیت، مسیر را برای بهبود روابط دو کشور فراهم کند.  

تاکنون بیش از ۷۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۴۴۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۶۲۴ هزار و ۳۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۰۶ هزار و ۹۶۹ نفر، برزیل با ۱۸۱ هزار و ۴۶۰ نفر، هند با ۱۴۳ هزار و ۷۴۶ نفر، مکزیک با ۱۱۳ هزار و ۹۵۳ نفر و ایتالیا با ۶۵ هزار و ۱۱ نفر بوده است.

تری سند ون- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه ولث منیجمنت  - گفت: هنوز به طور واضح شاهدیم که نوسانات بازارهای مالی در سطح بالایی قرار دارد. ما به یک راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رسیده ایم که گویا خوب هم جواب داده است اما اینکه این واکسن ها تا چه حد برای همه مفید خواهند بود و تا چه مدتی می توانند ایمنی ایجاد کنند شک و تردیدهایی وجود دارد و وجود این شک و تردیدها هم به بازار سیگنال های متناقض می دهد.  

بورس آمریکا  

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و  ۳۷.۰۵ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۶ درصد افزایش تا سطح ۳۶۶۹.۲۵ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۹۹ درصد صعود در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰.۰۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۲۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۳۱.۸۳ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۸۳ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۲۲۳.۱۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۳۷ درصدی در سطح ۵۵۲۷.۸۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۹۶ درصد بالا رفت و به ۸۱۴۰.۸۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۳ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۷۳۲.۴۴ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۴۴ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۳۸۲.۵۹ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۹۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۳۴.۸۹ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۶۶۰.۲۵  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۴۱ درصد افزایش به ۴۶.۷۰ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۲۲ درصدی به ازای ۵۰.۰۸ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با ریزش ۰.۷۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۲۸.۴۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۰۵ درصدی به ازای ۲۴.۰۲ دلار مبادله شد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز