تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°

۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

اعتراض شخصیت‌های انگلیسی به حضور نتانیاهو در لندن

شماری از نمایندگان پارلمان، رهبران اتحادیه های کارگری و فعالان فرهنگی انگلیس در نامه مشترکی ضمن محکوم کردن دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از لندن گفتند که وی مسوول جنایات جنگی این رژیم در غزه است.
کد خبر: ۱۳۶۸
اخبار معاصر: در این نامه که روز سه شنبه در روزنامه گاردین منتشرشد، عنوان شده است که رژیم صهیونیستی غزه را به یک 'جهنم 'تبدیل کرده است و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نبایستی از نتانیاهو که مسوولیت اشغال و محاصره غزه را بر عهده داشته است، استقبال کند.

امضاکنندگان این نامه خواستار اعمال تحریم های فوری و ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی تا زمان احترام گذاشته این رژیم به قوانین بین المللی و پایان بخشیدن به محاصره و اشغال سرزمین های فلسطینی شده اند.

در این نامه گفته شده است که در جریان درگیری های غزه که از ماه جولای تا آگوست سال گذشته میلادی به طول انجامید، رژیم صهیونیستی علاوه بر حملات خمپاره ای و توپخانه ای ، بیش از 6 هزار حمله هوایی علیه این منطقه صورت داد که درنتیجه آن شمار زیادی از فلسطینی ها که دوسوم آنها کودک بودند به شهادت رسیدند.

'جو استیونیس' و 'کت اسمیت' نمایندگان مجلس عوام از حزب کارگر،' تومی شیپارد' نماینده پارلمانی حزب ملی اسکاتلند، رهبران اتحادیه های کارگری 'یونیت '، 'آر ام تی'، 'اسلف ' و 'تسا' ، 'کین لوچ' کارگران سینما، 'بنیامین زفانیا' ، شاعر و 'الکسی سایله' شاعر انگلیسی از امضاکنندگان این نامه هستند.

سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به انگلیس که پس از گذشت یک سال از حملات ددمنشانه این رژیم به غزه صورت می گیرد با مخالفت گسترده گروه های مدنی و طرفدار مردم فلسطین مواجه شده است.

بیش از یک صد هزار شهروند انگلیسی تومار درخواست بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را امضاء کرده اند که این مساله سبب خواهد شد تا این موضوع در مجلس عوام این کشور به بحث گذاشته شود.

تومار درخواست بازداشت بنیامین نتانیاهو که در تاریخ هفتم ماه آگوست از سوی ‘دامیان موران’ یک فعال سیاسی در تارنمای پارلمان انگلیس ایجادشده، توانسته است تا این لحظه یک صد و 6 هزار و 676 امضاء را جلب کند.

دولت انگلیس اخیرا در جوابیه ای به این درخواست، با اشاره به دعوت این کشور ازنخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به لندن در ماه سپتامبر گفته است: تحت قوانین بین المللی و انگلیس دیدار رهبران دولت های خارجی ازجمله نتانیاهو و نیز وزیران امور خارجه مصون از پیگرد قانونی بوده و نمی توان آنها را دستگیر یا حبس کرد.

در این جوابیه آمده است: می دانیم جنگ غزه در سال گذشته تلفات وحشتناکی داشته است. همان طور که دیوید کامرون نخست وزیر گفت، ما همه به شدت از این خشونت متأسف شدیم و انگلیس در خط مقدم تلاش های بین المللی برای بازسازی غزه قرار دارد. به هرحال نخست وزیر با صراحت حق اسرائیل را برای اقدام مناسب برای دفاع از خود را در محدوده حقوق بشر بین المللی به رسمیت می شناسد. ضمن اینکه ما اقدامات حماس ازجمله پرتاب موشک به سوی اسراییل و حفر تونل ها و عدم پذیرش مکرر آتش بس نیز محکوم می کنیم.

این جوابیه می افزاید: انگلیس پیوسته از اسرائیل خواسته است تا همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از تلفات شهروندان انجام دهد و برای یافتن راه حل های مناسب به منظور پایان دادن به این مناقشه ها کمک کند. انگلیس به درخواست های خود از دو طرف برای اولویت دادن به دست یابی به راه حل دائمی برای غزه ادامه می دهد و برای اطمینان یافتن از بازسازی و احیای اقتصادی غزه گام های عملی برمی دارد.»

در این جوابیه همچنین تصریح شده است: 'انگلیس یکی از دوستان بسیار نزدیک اسراییل است و از روابط دوجانبه عالی که طیف وسیعی را دربر می گیرد، بسیار خرسند هست'.

به نوشته روزنامه گاردین یک سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز با رد اهمیت این تومار گفته است: روابط دوجانبه انگلیس و اسراییل بیش از گذشته به هم نزدیک شده است.

این روزنامه افزود: این سخنگو عنوان کرده است که افزایش مبادلات تجاری دوجانبه که در سال های اخیر دو برابر شده است ، همکاری درزمینهٔ های دانشگاهی؛ فرهنگی و علوم نشانگر مناسبات نزدیک اسراییل و انگلیس است.

در همین حال گروه های طرفدار مردم فلسطین و ضد جنگ انگلیس اعلام کرده اند که همزمان با مذاکرات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دیوید کامرون همتای انگلیسی ، در روز نهم سپتامبر(هجدهم شهریورماه ) ، اقدام به برگزاری تظاهرات و تجمع های اعتراضی در برابر ساختمان نخست وزیر انگلیس در قلب لندن خواهند کرد.

به گزارش برخی منابع انگلیسی انتظار می رود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز( سه شنبه) وارد انگلیس شود.

شهرهای مختلف انگلیس ازجمله لندن به مناسبت سالگرد حمله رژیم صهیونیستی به غزه، شاهد تجمع ها و حرکت های اعتراضی علیه این رژیم و نیز در دفاع از مردم فلسطین بوده است.
براساس گزارش های منتشرشده در جریان حمله تابستان سال گذشته رژیم صهیونیستی به غزه که 50 روزبه طول انجامید، بیش از 2 هزار و200 نفر که در میان آنها شماری زیادی کودک و زن بودند، کشته و بیش از یازده هزار نفر زخمی شدند .

عفو بین الملل اخیرا اعلام کرد با توجه به شواهد موجود کشتار صدها غیرنظامی فلسطینی در تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه «جنایات جنگی» تلقی می شود.

این گروه مستقر در لندن عنوان کرده است: «به نظر می رسد این حملات به طور مستقیم و عامدانه غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده که معادل جنایات جنگی است.»

انتهای پیام/ انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز