تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

احیای خانه پدری جلال آل‌احمد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران اعلام کرد: با همکاری صندوق احیا وزارت میراث فرهنگی، مرمت و احیای خانه پدری جلال آل‌احمد را انجام می دهیم تا بتوانیم از نام مفاخر بیشتر حفاظت کنیم.
کد خبر: ۱۳۷۴۵
پرهام جانفشان افزود: در نظر است که با همکاری صندوق احیا وزارت میراث فرهنگی، مرمت و احیای این اثر تاریخی را انجام دهیم تا بتوان از نام مفاخر بیشتر حفاظت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مزایده تا چند روز آینده از طریق آگهی عمومی منتشر خواهد شد، گفت: سرمایه گذاران می توانند با تخصیص اعتبار به مدت ۱۰تا ۱۵ سال بنا به شرایط موجود از این بنا بهره برداری فرهنگی کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان دویست و پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران طی تذکری بیان داشت که مدتی است خانه پدری جلال آل‌احمد خوابگاه معتادان متجاهر شده است و در این زمینه به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تذکر می‌دهم.

این خانه که در خیابان خیام، کوچه شهید کارکن اساسی (گذرقلی سابق) واقع شده، یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوره احمد شاه است و مرحوم آیت‌الله حاج سید احمد طالقانی(آل احمد) یکی از علمای معروف و متنفذ تهران و پیش نماز مساجد پاچنار و لباسچی، از سال ۱۳۱۰ شمسی تا پایان عمر خود در این خانه‌ به سر برده و فرزندانی چون جلال و شمس آل احمد را در این خانه تربیت کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران همچنین به جانمایی گورستان شهر پرند و در نزدیکی قلعه سنگی (فهرست اثار ملی) اشاره کرد و گفت: این گورستان خارج از محدوده حریم این بنای تاریخی قرار دارد.

جانفشان در پاسخ به این سوال که با توجه به قدمت تاریخی این محدوده، آیا نظارت کافی از تعرض به این گورستان که اثر ملی است خواهید داشت، اظهارکرد: این گورستان بنا به نیاز این شهر برای اموات ایجاد شده است و میراث در این رابطه نظارت کارشناسی را خواهد داشت.

 به گفته وی، این گورستان طبق محاسبات خارج از حریم اصلی این اثر ملی قرار گرفته و اموات به هیچ عنوان در محوطه باستانی قرار نخواهند گرفت.

قلعه سنگی تنها اثر باستانی شهر جدید «پرند» محسوب می‌شود که در تقاطع مسیر اتوبان تهران- ساوه و جاده قدیم ساوه و ورودی این شهر جدید قرار دارد.

این بنا که روند ساخت تکمیلی آن بیش از ۲۰۰ سال طول کشید و تاریخ آن به اوایل دوره اسلامی و آل بویه بر می‌گردد و بنای حاکم نشین آن الهام گرفته از معماری ساسانیان است.

۲۳ اسکلت انسان ۶۵۰ سال پیش در این قلعه دفن شده‌اند. عجیب تر از همه وجود چاه آبی به عمق ۴۰ متر است که همیشه آب دارد.

فعالان میراث‌فرهنگی خبر دادند اولین تدفین در گورستان شهرستان «پرند» در حریم بنای ثبت ملی ۱۵۰۰ ساله قلعه سنگی «پرند» با حمایت امام‌جمعه شهرستان و مدیرعامل شرکت عمران «پرند» روز یکشنبه ۲۳ آذرماه انجام شد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز