تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین بیان کرد؛

مانعی برای روابط ایران و اتریش وجود ندارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین گفت: هیچ مانعی بر سر راه گسترش روابط دوجانبه ایران و اتریش وجود ندارد، و افزود: در سطح اروپا، اتریش در دوره‌های مختلف در زمینه گسترش روابط با ایران پیشگام بوده است.
کد خبر: ۱۳۸۶۱
«عباس باقرپور اردکانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در گفت‌وگویی با مجله سوسایتی (Society) به تشریح روند کنونی مناسبات تهران و وین پرداخت.

وی در این گفت‌وگو درباره مناسبات تهران و وین و ابعاد روابط دو کشور عنوان کرد: اکنون ۱۶۲ سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و اتریش و امضای نخستین پیمان دوستی بین آن‌ها می‌گذرد. امضای این پیمان، ۱۵ سال بعد به گشایش سفارت اتریش در تهران و پس از آن، افتتاح سفارت ایران در وین انجامید. مع الوصف، همان‌طور که از مکاتبات رسمی ‌بین سلسله صفوی و پادشاهی‌ هابسبورگ و نیز تبادل هیأت‌های دیپلماتیک در قرون ۱۶ و ۱۷ مشهود است، روابط بین ایران و اتریش به پنج قرن پیش‌تر بازمی‌گردد.

باقرپور اردکانی با بیان اینکه روابط دوجانبه ما در قرن نوزدهم به خصوص در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و علمی‌گسترش پیدا کرد، اظهار داشت: نخستین مدرسه مدرن ایران یعنی مدرسه پلی‌تکنیک که به «دارالفنون» شهرت دارد، در سال ۱۸۵۱ با حمایت اساتید اتریشی تأسیس شد. از آن پس، مردم دو کشور رابطه‌ای مستحکم و پایدار را توسعه دادند. ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که برقراری جمهوری اتریش را در سال ۱۹۲۰، به رسمیت شناخت.

سفیر ایران در وین با ذکر این نکته که ایران کشوری با منابع طبیعی غنی و مردمانی فرهیخته است، عنوان کرد: سال‌ها ایران دومین شریک تجاری بزرگ اتریش در خارج از اروپا بود و اتریش نیز یکی از پنج شریک تجاری بزرگ ایران محسوب می‌شد.

وی روابط دوجانبه کنونی بین ایران و اتریش را چندوجهی خواند و گفت: با توجه به امکانات بالقوه زیادی که کشورهای ما در ابعاد مختلف دارند، هیچ مانعی بر سر راه گسترش روابط دوجانبه ما وجود ندارد. در بعد اقتصادی، فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران نظیر حوزه‌های انرژی، راهسازی و خطوط ریلی، بانکداری و بیمه، گردشگری، پژوهش و فناوری و توسعه بنادر جنوبی و نیز مسیرهای اتصال آب‌های جنوبی به آسیای مرکزی وجود دارد. همچنین ایران پیشرفت قابل‌توجهی در حوزه‌های علمی جدید از جمله زیست‌ فناوری، فناوری نانو، زیست‌ پزشکی، هوافضا و غیره به دست آورده است.

* آمادگی ایران برای همکاری با اتریش در حوزه‌های مختلف

این دیپلمات ارشد ایرانی با یادآوری این نکته که برای همکاری گسترده با اتریش در این زمینه‌ها آمادگی داریم و کانال‌ها و ساختارهای بسیاری برای تحقق آن ایجاد کرده‌ایم، افزود: در سطح اروپا، اتریش در دوره‌های مختلف در زمینه گسترش روابط با ایران پیشگام بوده است. به عنوان نمونه نخستین هیأت بلندپایه اروپایی که بعد از توافق برجام (توافق هسته‌ای) به ایران آمد، هیأت اتریشی به سرپرستی آقای فیشر، رئیس جمهور وقت اتریش بود که در سپتامبر ۲۰۱۵ و حتی پیش از اجرایی شدن برجام از کشور ما دیدار کرد. در مقابل ما هم دو دیدار رسمی تاریخی دو رئیس جمهور کشورمان، آقایان خاتمی و روحانی را از اتریش داشتیم. بر همین اساس من مأموریت یافته‌ام تا حداکثر تلاش خود را برای تقویت این مشارکت سازنده به کار گیرم.

سفیر ایران در وین در خصوص همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور نیز بیان کرد: همه حوزه‌ها از جمله معماری، کتاب‌ها، موزه‌ها، تئاترها، دانشگاه‌ها و حتی گفت‌وگوی بین الادیانی، متأثر از همکاری فرهنگی هستند. در ماه فوریه (اسفند سال گذشته) تفاهم‌نامه‌ای برای تقویت همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور امضا شد. یکی از مزیت‌های بزرگی که از آن برخوردارم، ایرانیان فوق العاده با استعداد و توانمندی هستند که در اتریش زندگی می‌کنند. به طور تقریبی حدود ۴۰ هزار تبعه ایرانی در اتریش زندگی می‌کنند که این تعداد شامل بیش از ۲ هزار پزشک و تعداد زیادی مهندس، استاد دانشگاه، محقق و تاجر و غیره می‌شود. ما واقعاً به وجودشان مفتخریم. 

وی با بیان اینکه عالی‌رتبه‌ترین مقامات اتریشی مکرراً به نقش مثبت آنها در جامعه اتریش اذعان کرده‌اند، افزود: انجمن فرهنگی اتریش در تهران با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت، یکی از قدیمی‌ترین مراکز فرهنگی خارجی در ایران است که همواره بسیار فعال بوده است. علاوه‌ براین، مایلم از شما و مجله معتبر سوسایتی برای تلاش در جهت معرفی ظرفیت‌های موجود همکاری بین دو کشور، به خصوص در حوزه فرهنگی و ازجمله ساماندهی مراسم سالانه «نوروز» در وین، صمیمانه سپاسگزاری کنم.

وی درباره استقرار بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی در وین و تاثیر آن بر گفت‌وگوی دوجانبه ایران و اتریش نیز خاطرنشان کرد: ما از نقش سازنده اتریش در میزبانی و تسهیل مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ قدردانی می‌کنیم. این مذاکرات به توافق بین‌المللی موسوم به برجام انجامید که به درستی «توافق وین» نیز نامیده شده است. ما به طور مشترک نشان دادیم که دیپلماسی تا چه حد می‌تواند موثر بوده و به همه کشورها کمک کند. برای تحقق اهدافی همچون کرامت انسانی، صلح، امنیت و توسعه برای همگان و حل چالش‌های چندوجهی موجود جهانی، همکاری جمعی امری ضروری است. برای دستیابی به این هدف، باید گفت‌وگو کنیم تا یکدیگر را درک کرده و بهترین راه حل را بر اساس احترام متقابل و منافع دوسویه پیدا کنیم.

براساس این گزارش، مجله سوسایتی هر شش ماه یک مرتبه و به دو زبان انگلیسی و آلمانی منتشر شده و مهم ترین رویدادهای بین المللی به ویژه در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فعالیت‌های دیپلماتیک اتریش و سفارتخانه‌های خارجی مقیم را پوشش می‌دهد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز