تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

۵۰ درصد مبتلایان به سرطان دهانه رحم، فوت می‌کنند

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی و فلوشیپ فوق تخصصی انکولوژی زنان گفت: کمتر از یک پنجم زنان یزدی برای غربالگری سرطان دهانه رحم مراجعه می‌کنند و این در حالیست که افراد ۲۱ تا ۶۵ سال باید جهت انجام آزمایشات لازم به مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انجام تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۴۰۰۳
به گزارش معاصر و به نقل از خبرنگار ایرنا، دکتر "فهیمه نخستین"  افزود: خوشبختانه بر خلاف بسیاری از سرطان‌ها علت سرطان دهانه رحم که نوعی ویروس می باشد به خوبی شناخته شده است.

این متخصص با بیان اینکه این نوع سرطان، پیشگیری و غربالگری دارد گفت: زنان به طور کلی باید سالانه توسط متخصص زنان تحت معاینه و پیگیری از نظر نیاز به غربالگری های لازم، قرار گیرند.

به گفته وی در سنین بالای ۳۰ سال انجام تست hpv به همراه پاپ اسمیر هر پنج سال یکبار توصیه می شود و سنین زیر ۳۰ سال هم پاپ اسمیر هر دو تا سه سال باید انجام گیرد.

کرونا، مراجعه زنان مبتلا به سرطان را کاهش داد

دکتر نخستین با بیان اینکه محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل کرونا، مراجعه زنان به مراکز درمانی برای بررسی ابتلای احتمالی آنها به سرطان‌های زنان را کاهش داده است تصریح کرد: این می‌تواند نقطه خطری برای سرطانی‌ها باشد که بیماری آنها بعلت مراجعه دیرهنگام در مراحل بالاتری از بیماری تشخیص داده می شود.

وی اظهار داشت: بیماران سرطانی که درمان‌ها و از جمله شیمی درمانی و پرتو درمانی آنها، بعد از جراحی آغاز شده بسیار آسیب پذیر در برابر کرونا هستند و باید پروتکل های بهداشتی را به شدت رعایت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به عدم غربالگری بیماران سرپایی، آماری از نظر ابتلا به کرونای این دسته از بیماران در دسترس نیست.

سالانه یکهزار زن در ایران به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند

دکتر نخستین، آنکولوژی را علم سرطان شناسی تعریف کرد و یادآور شد: در ایران چون سیستم ثبت سرطان به طور کامل و جامع انجام نمی‌پذیرد آمار دقیقی از بیماران مبتلا وجود ندارد اما تخمین زده می‌شود سالانه حدود یکهزار زن به بیماری سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰۰ هزار مورد جدید در جهان شناسایی می شود تصریح کرد: متاسفانه این سرطان تا مراحل نهایی علائم خاصی ندارد و فقط علائم خیلی اختصاصی مانند افزایش ترشحات واژینال یا خونریزی غیر طبیعی می تواند داشته باشد.

۵۰ سالگی، متوسط سن شناسایی سرطان دهانه رحم

دکتر نخستین، سن متوسط شناسایی این سرطان را حدود ۵۰ سالگی اعلام کرد و افزود: ضایعات پیش سرطانی آن عمدتاً ۱۰ سال قبل از آن ظهور می‌کند.

وی هدف اصلی خود و همکارانش را شناسایی و درمان ضایعات پیش سرطانی دانست و تصریح نمود: به طور کلی در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم، عمل جراحی و در مراحل پیشرفته هم عمدتا کمورادیوترابی انجام می گیرد.

این فوق تخصصی انکولوژی زنان اضافه کرد: خوشبختانه غربالگری این سرطان با پاپ اسمیر در تمام درمانگاههای استان یزد به خوبی قابل انجام است و تکنیک های پیشرفته تشخیص از جمله کولپوسکوپی توسط اینجانب در بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام می گیرد.

۹۰ درصد مبتلایان به سرطان رحم، هیچوقت غربالگری نشده‌اند!

دکتر نخستین، خود مراقبتی را اولین رکن بهداشتی در این زمینه اعلام کرد و اضافه نمود: آموزش و آگاه سازی در برابر این بیماری می‌تواند از ابتلای بسیاری از زنان به آن پیشگیری کند.

به گفته وی ۹۰ درصد افراد مبتلا هیچ وقت غربالگری نشده‌اند و این در حالیست که افراد ۲۱ تا ۶۵ سال باید جهت انجام آزمایشات لازم به مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انجام تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV مراجعه کنند.

۵۰ درصد مبتلایان به سرطان دهانه رحم، فوت می‌کنند

این متخصص زنان و زایمان در ادامه گفت: با توجه به اینکه در اغلب موارد، مبتلایان در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند با حدود ۵۰ درصد مرگ و میر همراه هست.

وی به تست پاپ اسمیر بعنوان یک تست ساده و راحت برای غربالگری سرطان دهانه رحم هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه خیلی از خانم های یزدی حتی قشر تحصیل کرده تا به حال نام این تست را نشنیده اند و به درستی غربالگری نشده‌اند.

وی به نقش استرس در تشدید این بیماری اشاره کرد و گفت: استرس با توجه به ایجاد کاهش ایمنی در بدن باعث فعال‌تر شدن ویروس اچ پی وی می شود و می تواند موجب پیشرفت کانسر دهانه رحم گردد.
دکتر نخستین که رتبه برتر بورد تخصصی سال ۹۵ کشور در تخصص ‌زنان و رتبه اول فوق تخصص آنکولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۹۶ را در کارنامه خود دارد افزود: طی چند سال اخیر طیف زیادی از اعمال جراحی از جمله سزارین تا جراحی‌های پیچیده سرطان‌های زنان را انجام داده‌ام و روزانه ۳ تا ۵ عمل جراحی انجام میدهم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز